Scheve galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scheve galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:12

Hoi bokkers,

Laatst toen ik aan het galopperen was ( dit probleem komt wel vaker voor, ik rijd op de manege overigens ) in de linkergalop deed de pony zijn hoofd naar de buitenkant, hierdoor ging het voor mijn gevoel een beetje scheef, dit zit ook niet echt lekker.. weet iemand waarom hij dit doet en wat ik er tegen kan doen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:24

Rijd je ook op manegepony's of heb je een eigen paard en les je op de manege?

Dit komt voort uit de natuurlijke scheefheid van het paard.. Het klopt dus dat je het gevoel hebt scheeft gaan. De sleutel tot de oplossing is rechtrichten(www.paardenbegrijpen.nl)..

troi

Re: Scheve galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:28

Het zou kunnen zijn dat je pony overkruisd galoppeerde. Zei je instructeur er niks van?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:32

troi schreef:
Het zou kunnen zijn dat je pony overkruisd galoppeerde. Zei je instructeur er niks van?

Ook dit komt voor uit de scheefheid..

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:36

ik blijf dit volgen, mijn paard doet dat ook en is echt niet te rijden in de galop.. ze rent steeds harder, terwijl het buiten wel goed gaat. ze is niet makkelijk op de linkerhand en voor mijn gevoel dus ook scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:22

Ik rijd op een manegepony ja, en de instructrice zei er niks van dus het zal wel niet overkruist geweest zijn.
Ik merkte deze les wel dat hij erg vervelend deed vooral met opzadelen en aansingelen ( lastiger dan normaal ) kan het zijn dat hij rugpijn had ofzo dat hij dit daarom deed? Hij liep ook enorm gehaast de hele les, galoppeerde al bijna gelijk aan toen ik aan ging draven en steeds heel snel stappen en draven. Want hij heeft dit dus niet altijd..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:07

De kans is heel groot dat dit rugpijn is.. Slecht passende zadels, veel verschillende ruiters en er niemand die echt aandacht besteed aan het rechtrichten van het paard.
Ik zeg niet dat dit op alle maneges zo is hoor, maar dat is wel vaak wat er gebeurd... En super lastig om te doorbreken, helaas.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:51

Ja op een manege paard is dat lastig, die lopen 9 van de 10 x niet in balans, dus eigenlijk erg sneu voor het dier om dan ook nog een ruiter op de rug te moeten hebben, , miss moet je de instructrice eens vragen of jullie wat meer oefeningen kunnen doen om de paarden soepel te krijgen, dus gymmen leren een ruiter te dragen , zodat ook deze paarden lichamelijk en mentaal wat blijer worden.
Miss moet het zadel aangepast is ook een veel voorkomend probeelm in de maneges hele slecht passende zadels, is heel lastig om te doorbreken , maar miss een idee om het bespreekbaar te maken ??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:52

liekiej20 schreef:
ik blijf dit volgen, mijn paard doet dat ook en is echt niet te rijden in de galop.. ze rent steeds harder, terwijl het buiten wel goed gaat. ze is niet makkelijk op de linkerhand en voor mijn gevoel dus ook scheef.

Ook gaan gymmen dan, zeker met een eien eigen paard moet je dat doen, wees zuinig op je dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:05

Ik zal er inderdaad eens over beginnen! Maar er rijden ook heel veel kleine kinderen op deze pony , dus die kunnen daar ook niet echt rekening mee houden..

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:11

ik heb wel eens iets gelezen over dat je je paard/pony dan juist een klein beetje naar binnen sturen met zijn hoofd en dan goed met je binnenbeen moet aandrukken.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:50

midgie schreef:
liekiej20 schreef:

Ook gaan gymmen dan, zeker met een eien eigen paard moet je dat doen, wees zuinig op je dier

ik wil weer prive lessen gaan nemen , maar buiten in de bossen is ze redelijk recht, maar hoe intensiever ik ga rijden hoe schever ze word..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:23

TessaKaizoku schreef:
Ik zal er inderdaad eens over beginnen! Maar er rijden ook heel veel kleine kinderen op deze pony , dus die kunnen daar ook niet echt rekening mee houden..

Het probleem is vaak niet de kleine kinderen die liften gewoon mee, maar het gaat om de ruiters die denken te kunnen rijden en de lesgeefster die les geven op paarden die totaal uit balans zijn en dat niet weten te leren aan de maneges ruiters, zodat die leren op de juiste manier een paard recht kunnen richten en dan bedoel ik de oefeningen daarvoor,
Vind het zelf ook wel belangrijk dat ook een manege ruiter de theorie gaat leren zodat die ook weten waar ze nu werkelijk op zitten , een paard is niet gemaakt om een mens te dragen dat moeten wij hem leren en daar sterk voor te maken en dat word ook in de meeste lessen niet besproken, zou heel veel paarden leed schelen als dat wel het geval zou zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:02

liekiej20 schreef:
midgie schreef:

ik wil weer prive lessen gaan nemen , maar buiten in de bossen is ze redelijk recht, maar hoe intensiever ik ga rijden hoe schever ze word..

je paard word niet buiten "opeens" recht. Maar hoe moeilijker de oefeningen, hoe meer de scheefheid aan het licht komt. Buiten vraag je in principe vrij weinig van je paard en kunnen ze lopen zoals ze zelf het prettigst vinden. Op moment dat je in de bak moeilijker oefeningen gaat vragen(en iets simpels als een volte, is wel de meest moeilijke oefening die je aan het rijden bent), komt die scheefheid weer boven.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:10

ik rijd ook vaak in de bak, het is niet dat ik alleen maar buiten rijd, maar idd een volte dat heb ik veel geoefend en ook slagenvoltes en nog veel meer dingen! maar soms valt ze uit het niet ineens onwijs naar binnen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:43

Zoals hier al meer gezegt wordt, je paard is scheef. Maar het is een manegepaard dus daar kun jij niet veel aan doen. Wat je wel kunt proberen is om hem een stukje schoudervoor te zetten.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:56

midgie schreef:
liekiej20 schreef:

Hoe bedoel je wees zuinig op je dier??

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:49

Ook ik val in herhaling als ik zeg dat je er weinig aan kunt doen omdat het een manege pony is, probeer iig te voorkomen dat de pony naar buiten kijkt, dus werk aan het vragen van binnenstelling. Goed je binnenbeen ertegenaan houden, en je binnenhand wat van de hals brengen.
Waarschijnlijk zal dit bij betreffende pony best moeilijk zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:55

liekiej20 schreef:
midgie schreef:

Hoe bedoel je wees zuinig op je dier??

Omdat je, je paard ontzettend stuk rijd als je geen aandacht besteed aan het rechtrichten :)