Pony inrijden zonder bak. wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Pony inrijden zonder bak. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:17

Hoi,

van het voorjaar/zomer wil ik mijn pony inrijden.
hij is dan bijna 4.

Ik heb geen longeerbak of rijbak tot mijn beschikking.
Wel een bos.

Ik heb er al opgezeten en rond gestapt,
maar zou graag gerichte training willen doen.

Is er bijvoorbeeld een vervanging voor longeren?
Sowieso doen we hard lopen voor de conditie.

ben benieuwd wie er nog meer heeft ingereden zonder gebruik te maken van een bak.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:18

Ik maak ze met regelmaat buiten zadelmak, hetzij in de wei, hetzij gewoon in het bos. Maar... om dat VEIlIG te kunnen doen, moet je wel echt heel goed weten waar je mee bezig bent. Anders is het wellicht beter om voor de veiligheid van een afgesloten ruimte, danwel de ervaring van een deskundige, te kiezen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:21

Suelza schreef:
Ik maak ze met regelmaat buiten zadelmak, hetzij in de wei, hetzij gewoon in het bos. Maar... om dat VEIlIG te kunnen doen, moet je wel echt heel goed weten waar je mee bezig bent. Anders is het wellicht beter om voor de veiligheid van een afgesloten ruimte, danwel de ervaring van een deskundige, te kiezen.

Mee eens. Deskundigheid is belangrijker dan de ondergrond/plaats, zolang het niet heel onveilig is. Ik ken zelfs mensen die ze langs een rivier op het grind zadelmak maakten, zo in de koppel... Niet mijn manier maar niks aan die paarden te merken. Ik heb ook wel eens paarden zadelmak gemaakt op de straat (expres) omdat we verwachtten dat ze niet heeel makkelijk waren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:21

heb je niet een weilnadje en dan zet je een paar stokkies met een draadje eromheeb?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:26

maureen16 schreef:
heb je niet een weilnadje en dan zet je een paar stokkies met een draadje eromheeb?

En als hij dan schrikt, dan knalt ie met jou erop zo dwars door die draadjes heen. Zou niet mijn eerste keuze zijn...

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:32

maureen16 schreef:
:brr:

Haha, dit klinkt alsof je verkouden bent! Maar snap wel wat je bedoeld hoor...

_00_0

Re: Pony inrijden zonder bak. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:34

Daarom, ik heb zeker wel een weiland, maar geen mogelijkheid om dat veilig af te zetten.
Zodra we samen rondjes los kunnen rijden ga ik het daar zeker doen.
Het is momenteel gewoon te groot, veiligheid gaat toch voor.

daarom vraag ik om andere manieren om gericht te trainen. Ik zou graag zijn spieren willen versterken voordat ik ga inrijden. Maar kan niet longeren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:47

maris76 schreef:
maureen16 schreef:
:brr:

Haha, dit klinkt alsof je verkouden bent! Maar snap wel wat je bedoeld hoor...

Hahahaha inderdaad ! _/-\o_

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:56

zoek is op academische rijkunst kan je heel goed aan de spieren en de houding werken vanaf de grond

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:35

Ga lekker joggen met hem, goed voor zijn en jouw conditie. :D
Naast de fiets kan ook, maar dan moet hij wel heel braaf zijn.
Ik vind het zelf best gevaarlijk.
Al lopend en joggend kan je hem ook de stemcommando's leren, stap draf en halt of ho.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:40

shan schreef:
Ga lekker joggen met hem, goed voor zijn en jouw conditie. :D
Naast de fiets kan ook, maar dan moet hij wel heel braaf zijn.
Ik vind het zelf best gevaarlijk.
Al lopend en joggend kan je hem ook de stemcommando's leren, stap draf en halt of ho.

Ik háát joggen :') fietsen met dat jonge spul doe ik (met name zomers, als het weer suelza-proof is) met regelmaat.

Maar ook vaak eerst gewoon mee als handpaard hoor!

Afbeelding

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:48

Joggen doen we al, fiets is hij idd niet geschikt voor. Dat doe ik met mijn andere pony :+
Als handpaard kan helaas niet, heb geen ander rijpaard. Ziet er wel leuk uit op de foto!

Ga mij eens inlezen op academische rijkunst. En eventuele lessen daarin.
Zijn lange lijnen ook geschikt?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:51

Pelryo schreef:
Joggen doen we al, fiets is hij idd niet geschikt voor. Dat doe ik met mijn andere pony :+
Als handpaard kan helaas niet, heb geen ander rijpaard. Ziet er wel leuk uit op de foto!

Ga mij eens inlezen op academische rijkunst. En eventuele lessen daarin.
Zijn lange lijnen ook geschikt?

Academische rijkunst en dan met name het werken aan de hand is iets totaal anders dan het werken aan de lange lijnen. Ik gebruik beiden, maar weet dat er verschil is en weer wel waar je het voor gebruikt.

Beide kunnen geschikt voor je zijn, gewoon eens proberen. Is er niet een x een Piet Bakker dag bij je in de buurt? Dat is zo'n fijne man... Zeker om je de basis te leren.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:02

Van Piet Bakker heb ik gehoord en topics gelezen. Wist alleen niet of je met een pony die dat niet kan gelijk mee kan doen.

Ik wil sowieso les hoor, waar ik ook aan begin.
moet er alleen eerst achter komen waarin ik les in wil en waar ik alvast aan kan beginnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:21

Bij Piet kun je met alles terecht. Vakman!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:15

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:02

ik zou het in de wei doen, wel iets wat omheind is, dus als er iets gebeurt dan is je paard altijd nog in de buurt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:05

Toen we mijn pony gingen inrijden had ik ook geen beschikking tot een bak. We hebben in het begin in het weiland gereden. Toen het stuur en de rem erop zaten stapte we door het dorp heen naar een bak. Inmiddels hebben mijn achterburen al een aantal jaren een bak waar ik gebruik van mag maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:53

Wij gebruikten het weiland.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:55

Kan je geen paddock maken? Of met een groep gevorderden paarden mee naar buiten?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:59

Die van mij ging vanaf 1,5 jarige leeftijd mee als handpaard.

Toen hij 3 was heb ik hem een paar keer aan de longeerlijn gehad in de wei. Mijn paarden stonden daar samen in een giga grote wei. Dus merrie op het ene deel en met hem op het andere deel longeren. Paar keer erop gezeten en het echte inrijden heb ik buiten gedaan. Gewoon meegenomen op een buitenritje, uiteraard met kleine ritjes begonnen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:02

Ik heb het in een afgezet stuk weide gedaan :D
Nu was het natuurlijk wel een shetlander, maargoed princiepe is hetzelfde.
Longeerlijn eraan. Eigenlijk was hij vrijwel gelijk ingereden, totaal niet moeilijk!
Had alles zo door :)

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:56

nadat mijn paard zadelmak was ben ik ook met hem naar buiten gegaan is goed voor ze lange rechte stukken rijden. wel altijd zorge voor mobietje en iemand erbij

fineaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:07

Fahr am besten für´s anreiten einige Male in eine Reithalle, ohne Platz oder Halle, nur im Wald, das ist echt gefährlich

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:35

hallo ik woon in hongarije in een klein dorpje en ik had geen bak tot beschikking.
ik heb eerst wat grond werk gedaan en gelongeerd in de wei 1x in de week en 3x in de week wandelen op straat.
daarna ben ik met behulp van mijn schoonmoeder in onze tuin/wei aan de longeerlijn erop gestapt dat ging goed, ik had daarvoor veel in de wei tegen hem aan staan duwen en hangen daarna steeds een beetje meer.
zijn spieren zijn later gekomen ik ben eerste 2 x aan een halster touwtje de straat op gegaan en dat ging goed en daarna ben ik met vriendin een paar keer mee geweest het bos in alleen stappen en zo uitgebreid wij hebben van 15 min tot 30 min uitgebreid nu kunnen we 1.5 uur rijden in het bos met stappen en draven. nu wil ik op de open velde deze zomer om hem meer buigingen te laten maken en in de zomer ga ik 1 maand naar vrienden op een pensionstal om echt door te rijden.

mijn pony was/is erg dominant dus was eigenlijk niet geweldig maar in het bos is hij stukken braver dan in een bak.

sucses en voor vragen of tips kun je me altyd PB .