Benen niet stil kunnen houden in galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke_Mandy

Benen niet stil kunnen houden in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:22

Halloo allemaal.

Ik heb een leasepony Mandy, echt een schatje. Ze heeft alleen een echte stuitergalop. Het gaat al steeds beter met het blijven zitten, allleen mijn benen gaan van voor naar achter en krijg ik niet stil. In draf en stap lukt het wel.
Ze heeft echt zo'n galop waarbij je alle kanten heen word gehobbeld. Langere beugels werken niet...

Hebben jullie misschien tipss?

xx

DesireeK

Re: Benen niet stil kunnen houden in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:48

Je benen vast zetten met een riempje??? aan de singel of singelstoten.. dan leer je je benen op die plek te houden...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:08

Leg je been aan vanuit je heup. Dus niet je onderbenen draaien om je tenen naar voren te doen, maar je hele been, dat kan niet zo heel ver, maar net voldoende. Je knie komt daardoor op de juiste plek te liggen zonder dat je moeite hoeft te doen deze op zijn plaats te houden. Verder heel je been af laten hangen, niet alleen het gedeelte vanaf de knie wat je gebruikt om je hakken laag te krijgen, alles... Laat je enkel veren en zet zo min mogelijk gewicht op je voeten, dat lukt natuurlijk niet, maar daarmee zak je wat meer in het zadel dan dat je er op zit. Je zult nu het gevoel hebben dat je heel lang wordt, maar dat is dus ook de bedoeling. Begin in stap met oefenen en bouw verder naar galop, tis best lastig op een goede zit te ontwikkelen.
Om je benen goed te laten liggen is het bij het lichtrijden van belang dat je lichtrijd alsof je iedere keer je navel naar je kin optrekt. Daarmee gebruik je je buikspieren goed en stoor je niet met je benen. Ook hierbij geldt, begin maar eens in stap met "lichtrijden", en niet aan de teugels trekken hè.

De oplossing van DesireeK keur ik echt en volkomen af, daarmee leer je niet op paard te rijden. Je lost het probleem niet op maar bestrijd het symptoom. Je gaat er bovendien gewoontes van ontwikkelen die je later weer af moet leren.
Zitten doe je met heel je lijf, van je tenen tot je hoofd en daartussen kan er heel wat mis gaan.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 09:35

Bedankt ik ga vandaag weer rijden. Ik zal aan je tips denken !

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:54

Hoe voelde het? Wat heb je gemerkt en wat was lastig?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:21

Ik merkte wel dat het hielp. Ik ben begonnen met in stap zitten en een beetje oefenen met lichtrijden in stap. Ht zat veel lekkerder eigenlijks, hoewel ik wel wat spierpijn kreeg :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:25

Laat je boven benen meer ontspannen en volg de beweging van het paard, vaak span je je spieren en dat werkt juist tegen ook voo rhet paard het paard kan zich ook niet ontspannen in de rug als jij klemt, dus zorg dat je in balans komt met je zit, veel zonder zadel gaan rijden en alles los laten en vooral geen steun in de teugel zoeken , want dat geeft ook weer spanning bij het paard en dan zal hij nooit zijn rug los kunnen laten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:43

Die spierpijn gaat na verloop van tijd wel over. Blijven oefenen. Doe tijdens het oefenen een keer een stukje je ogen dicht ontspan je en verbeeld je dat je op een grote skyppybal zit. Voel je hoe je rug en heupen de beweging van je paard volgen, welke beweging maken je schouders en bovenlijf? is die gelijk aan die van je heupen? Dan onspan je nog niet genoeg. Als het goed is moet je voelen dat die een soort tegengestelde beweging aan je heupen maken. Je hoofd volgt weer wel de beweging van je heupen. Gek he, maar zou ben je bezig om balans te houden zonder dat je je paard hindert.
Wat ik je nu uitgelegd is een stukje van de basis. Zit het even niet mee, keer dan terug naar deze basis en begin opnieuw.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:46

Je kunt proberen hele kleine stukjes in de verlichte zit te rijden, zo leer je genoeg druk op je beugel Gé houden waardoor je beenligging stabieler wordt.

DesireeK schreef:
Je benen vast zetten met een riempje??? aan de singel of singelstoten.. dan leer je je benen op die plek te houden...

Nogal een gevaarlijke tip om aan een kind te geven. Ale je valt en je voet blijft in de beugel zitten.....

dacosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:57

Rijden zonder beugels. Hierdoor wordt je "gedwongen" om goed in je zadel te gaan zitten en je benen stil en op de juiste plek te houden omdat je anders gaat schuiven en "stuiteren". wel opbouwen. Kost in het begin veel kracht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:15

Zonder beugels loop je het risico op knijpen met het been waardoor je nog meer gaat stuiteren. Ontspannen is belangrijk om goed mee te zitten.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:48

Heel erg bedankt! :D
Katja schreef:
Zonder beugels loop je het risico op knijpen met het been waardoor je nog meer gaat stuiteren. Ontspannen is belangrijk om goed mee te zitten.

Klopt ik doe dit ook wle eens. Als ik dan zonderbeugels ga rijden is ze eerst echt heerlijk ib stap en draf. Ze heeft een hele lekkere draf waarbij je niet veel moeite hoeft te doen voor het doorzitten. In de galop gooit ze enormm hoog op en stuiter ik ook best wel. Als ik probeer meer te gaan zitten span ik automatisch mijn benen een beetje aan... Als ze dan weer in draf gaat, kan ik niet blijven zitten..

Katja schreef:
Je kunt proberen hele kleine stukjes in de verlichte zit te rijden, zo leer je genoeg druk op je beugel Gé houden waardoor je beenligging stabieler wordt.

Ik spring best veel dus ik oefen verlichte zit ook wel goed. Ik doe het dan meestal lange stukken. Ik zal ook korte stukjes proberen.

mrie schreef:
Die spierpijn gaat na verloop van tijd wel over. Blijven oefenen. Doe tijdens het oefenen een keer een stukje je ogen dicht ontspan je en verbeeld je dat je op een grote skyppybal zit. Voel je hoe je rug en heupen de beweging van je paard volgen, welke beweging maken je schouders en bovenlijf? is die gelijk aan die van je heupen? Dan onspan je nog niet genoeg. Als het goed is moet je voelen dat die een soort tegengestelde beweging aan je heupen maken. Je hoofd volgt weer wel de beweging van je heupen. Gek he, maar zou ben je bezig om balans te houden zonder dat je je paard hindert.
Wat ik je nu uitgelegd is een stukje van de basis. Zit het even niet mee, keer dan terug naar deze basis en begin opnieuw.

Oke dus je moet, als ik het goed heb, je buik naar voren bewegen en je bovenlichaam hetzelfde houden. Een soort van je navel naar je gezicht.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:59

probeer je zelf te ontspannen en goed je hakken uit te drukken! daarme liggen je benen ookal een stuk stiller

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:05

Veel rijden zonder zadel, zo krijg je balans en wiebelen je benen minder

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:29

Nynke_Mandy schreef:
Oke dus je moet, als ik het goed heb, je buik naar voren bewegen en je bovenlichaam hetzelfde houden. Een soort van je navel naar je gezicht.

Ik weet niet precies wat je bedoelt..? Bedoel je bij het lichtrijden of bij de ogendicht oefening?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 20:56

mrie schreef:
Nynke_Mandy schreef:

Ik weet niet precies wat je bedoelt..? Bedoel je bij het lichtrijden of bij de ogendicht oefening?

Bij het lichtrijden vooral. Ook bij de ogendicht oefening. Begrijp ik je dan goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:22

dacosta schreef:
Rijden zonder beugels. Hierdoor wordt je "gedwongen" om goed in je zadel te gaan zitten en je benen stil en op de juiste plek te houden omdat je anders gaat schuiven en "stuiteren". wel opbouwen. Kost in het begin veel kracht.

Die tip wilde ik net geven :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:44

Bij het lichtrijden beweeg je je navel richring kin. Recht omhoog dus.
De balans oefening met je ogen dicht is bedoelt om je meer bewust te maken of je wel los en ontspannen bent. Als jij je lichaam leert balanceren terwijl je toch op alle fronten ontspannen bent kun je ook beter zitten en mee bewegen. In plaats van bezig te zijn met het blijven zitten, kun je dan bezig zijn met het meebewegen. En dat maakt het makkelijker. Oogjes dicht en goed voelen hoe dat paard nu eigenlijk beweegt en hoe jou lichaam daarin mee kan gaan mits het ontspannen is.
Laatst bijgewerkt door mrie op 13-02-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:45

Wat helemaal een goeie oefening is (wel even handig om aan de longe te doen :o ) is: beugels los en handen op je hoofd :j Kost wat lef en het is hilaaarisch :P Maar daar krijg je pas echt een goeie zit van

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:49

Magrathea schreef:
Wat helemaal een goeie oefening is (wel even handig om aan de longe te doen :o ) is: beugels los en handen op je hoofd :j Kost wat lef en het is hilaaarisch :P Maar daar krijg je pas echt een goeie zit van

idd een heel goede oefening. Maar je krijgt er pas een goede zit van als je alle regels en tips die je van me gekregen hebt ook tijdens deze oefening probeert. Dat geldt eigenlijk voor de meeste ideeen die hier staan. Een oefening kan alleen goed resultaat hebben als je weet hoe het doel zou moeten voelen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:58

Ik had hetzelfde probleem, tot ik een boomlooszadel kreeg! toen werd het eerst veel erger! en nu kan ik ze eindelijk stil houden!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:37

Dat klinkt mij eigenlijk meer in de oren als of hij zijn rug vast en strak maakt in de galop, dus dan zou mijn advies zijn om jou pony eens heel goed los te werken..;) Mocht dit niet het geval zijn volgens jou zou ik eens zonder zadel gaan rijden..

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:54

Ja, ik galopeer pas nadat ik minstens een half uur he gereden waarvan minstens 10 minuten gestapt.

Verder heeeel erg bedankt voor alle tips! :) Echt lief! :D