Teugeldruk-probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Teugeldruk-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:19

Allereerst een beetje informatie.
Cambora is een draver dat ik voor de zomer gered heb van de slacht. Ik heb hem zadelmak gemaakt en lichtjes ingereden. Wegens omstandigheden is hij op lease gemoeten. Dat liep slecht af want er waren op stal waar hij stond enorme problemen. Hij moest dus terug komen. Dit was een dikke maand geleden.
Nu zei het meisje dat hem leasde dat hij een rijprobleem ontwikkeld had. Gisteren ben ik er voor de eerste keer terug op gaan zitten en kreeg een draak van een paard onder mijn kont.
Tijdens het instappen met losse teugel was hij nog braaf maar hevig (mag wel wat pit in zitten hoor :j )
Nu begonnen de problemen van de moment dat ik mijn teugels een klein blokje korter nam.
Hij voelde druk in zijn mond, begon te stijgeren (meerdere keren) tot ik de druk los liet. Dan gaf ik weer lichte druk, stak hij zijn kop tussen de benen en probeerde te bokken :+ . Na een paar keer stopte hij en liet ik hem met losse teugel door draven. Als hij wou stoppen bleef ik hem vooruit sturen. Gisteren de 'les' afgesloten met een klein beetje positief slot. Vandaag nog een keer proberen. Opnieuw de eerste minuten stijgeren, bokken en blijkbaar kan hij ook springen zonder sprong :') . Deze keer zat er geen druk op de teugels. Toen terug vooruit en weer na een paar toeren verbetering. Na zijn 'zotte' bui heb ik mijn toque afgezet want hij zakte altijd voor mijn ogen. Normaal rij ik altijd met dus commentaar daarover hoeft niet. Vind het zelf niet verstandig om zonder te rijden!
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik veilig kan opstappen en het stijgeren kan stoppen?
Foto's vanaf de eerste keer dat hij bereden werd tot vandaag en netjes op volgorde.

Eerste keer iemand erop
Afbeelding

In training bij mezelf
Afbeelding
Afbeelding

Zo werd hij op lease gereden :(:)
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet soms mijn handen net alle kanten op gaan. Dit is voor te vermijden dat er druk op het bit komt en om toch stilletjes te laten wennen terug aan het gebruik van de teugels. Zo open ik nu heel extreem mijn binnenhand zodat hij alle ruimte heeft om naar die kant te draaien. Vandaag ging het na een tijdje al veeeeeel beter. Ik wil enkel zo snel mogelijk van het stijgeren vanaf :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:22

maar misschien heeft hij wel een wondje in zijn mond, waardoor als jij er druk op zet zeer doet?
Laatst bijgewerkt door nicky_rilana op 11-02-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:22

Ik zou dit paard eerst na laten kijken door deskundigen zoals tandarts, dierenarts evt fysiotherapeut etc, om lichamelijke problemen uit te sluiten.

De foto's doen het niet.

EDIT foto's zijn nu wel te zien, ik vindt hem wat schraal, is daar een reden voor?

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:24

Hey
Ik kan je foto's niet zien :D Misschien hangt het van mijn pc af?

Heike1998

Re: Teugeldruk-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:24

Ik kan ook nu wel de foto's zien, sorry :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:25

Ik zou zijn mond even na laten kijken. Paard reageert op pijn of ongemak.
Als daar niks uitkomt, zou ik m verder lichamelijk laten nakijken.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:27

Ik zou ook doen wat Marquez1 zegt, want zo te zien ligt er ook een bontje onder je zadel? Een zadel hoort te passen zonder iets eronder ( sorry als ik grof overkom, is niet mijn bedoeling :D)
Wel een mooi paardje !

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:29

ik zou inderdaad tandarts erbij halen en als daar niks uitkomt verder lichamelijke onderzoeken laten doen

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:31

Hij is volledig nagekeken door tandarts, hoefsmid, dierenarts en fysiotherapeut. Hij kreeg groen licht om terug gereden te worden.
Hij is schraal omdat hij bijna geen bespiering heeft. Is nog aan het bekomen van zijn ervaring als slachtpaard. (zit een lang verhaal achter).
Bondje onder de zadel is omdat hij dus nog geen bespiering heeft en ik zuinig ben op zijn rug.
Zadel en bontje zijn nagekeken door zadelmaker en volgens hem was er geen probleem met zadel en bontje.
Dit is dus niet mijn goede zadel aangezien ik bang heb dat hij met het stijgeren achterover valt en mijn dure dressuur zadel omzeep helpt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:32

Mmm ik zou er niet genoegen mee nemen. Zoals jij het probleem omschrijft is het echt een pijnreactie. Maar dat kan natuurlijk komen door de vorige berijder.
Wat was de reden dat ie naar de slacht ging, weet je dat wel?
Ik zou er anders voor kiezen om hem voorlopig even lekker rust te geven, hij is idd schraal. Hij ziet er ook niet echt happy uit.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:37

Misschien zou een rust periode dit paard idd goed doen. Even bij laten komen en wat vlees op de botten laten komen. Hoe ziet de huisvesting en voeding van dit paard er uit?

Net als Joolien ben ik benieuwd of je weet waarom dit paard bij de slacht terecht is gekomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:38

Alleen al de kleding van die meid die hem heeft geleast zegt mij genoeg!
Ik begrijp dan ook niet dat je hem aan zo'n iemand hebt weggedaan als zijnde eigen paard.
Jammer, want nu mag je helemaal opnieuw beginnen en zal je er meer werk aan gaan hebben als voor hij werd verleast.
Ga maar helemaal terug naar af en begin met longeren en weer vertrouwen geven aan je dravertje, want dat is hij hoogst waarschijnlijk wel kwijt!
Neem er de tijd voor, en aan de foto's te zien van jou zelf op dit paard, kan het best weer goed komen!

EN... kijk volgende keer goed uit aan wie je hem meegeeft!
Maar dat zal je na dit verhaal vast gaan doen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:39

Joolien schreef:
Mmm ik zou er niet genoegen mee nemen. Zoals jij het probleem omschrijft is het echt een pijnreactie. Maar dat kan natuurlijk komen door de vorige berijder.
Wat was de reden dat ie naar de slacht ging, weet je dat wel?
Ik zou er anders voor kiezen om hem voorlopig even lekker rust te geven, hij is idd schraal. Hij ziet er ook niet echt happy uit.

ben ook wel benieuwd naar de reden.
en denk dat je het beste lekker van voor af aan kan beginnen, alsof je een jong paardje aan het inrijden bent.. lekker longeren, vertrouwen winnen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:41

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, mijn paard werd toen gereden met enkel gebroken bit, maar omdat hij een laag gehemelte had stak de punt in zijn gehemelte zodra ik hem maar even oppakte, daarna dubbel gebroken geprobeerd, en hji heeft het nooit meer gedaan.

Weet uiteraard niet of dat in dit geval ook zo is en met wat voor bit je rijdt, maar proberen kan geen kwaad

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:43

Zolang ik geen teugeldruk geef is er helemaal geen probleem. Vanaf dat ik druk geef gaat echt echt in protest. Valt de druk weg, dan stopt het protest dus. Als hij eenmaal door heeft dat ik niet 'trek' in zijn mond dan kan hij wel ontspannen met lichte druk. (zoals te zien op de laatste foto's).
Het is dus echt de eerste 5-15 minuten. Het lijkt echt dat als hij door heeft dat ik uit zijn mond blijft, hij ontspant.
Hij is niet dun hoor, enkel onbespierd.

huisvesting: Dichte stal voor de nacht en in de dag buiten. Voeding is in samenpraak met dierenarts en staleigenaar.
Ik heb dus eigenlijk geen idee. Weet dat hij slobber krijgt, bietenpulp, maïsmeel, onderhoudskorrel en nog enkele suplimenten.

Reden dat hij naar de slacht ging was dat hij niet snel genoeg was en dat hij altijd in galop aanspringt.

Reden dat ik hem meegegeven heb aan haar: Ze is hem enkele keren komen testrijden en ik vond ze toen vriendelijk rijden. Achteraf is hij naar daar verhuist en ik denk dat ze toen gedacht heeft 'zal ik hem hier eens even doortrainen'. Dit kon ik echt niet weten. Hij is daar maar een 3 maanden geweest. Ik heb toen de foto's gezien en wou hem toen al terug gaan halen. Toen ik daar aankwam om hem mee te nemen kreeg ik dus een hoop problemen want het meisje had dus schulden gemaakt bij de stal.

Dit zijn allemaal dingen die ik echt niet kon voorzien. Anders had ik het dus ook zeker niet gedaan hoor! :)

Hij vertrouwd me wel hoor. Als we grondwerk doen dan loopt hij netjes mee en luistert echt perfect. Ik ga er ook heel vaak meer dan een uur aan de hand mee wandelen in het bos.

Het probleem is dus echt de eerste 5-15 minuten onder het zadel. Daarna kan ik een nog een 15-30 minuten netjes met hem rijden.

EDIT: Dubbelgebroken bitje is het volgende dat op mijn probeerlijst staat :)

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:47

fijn weer een topic van je te lezen! alleen jammer dat het op zon manier moet.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:48

@ lisantjuuh: Bedankt voor je reactie! :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:53

Het kan goed zijn dat ze hem veel te veel in de mond hebben gezeten, waardoor hij defenitief weerstand gaf. En terecht.
Hij is een stukje vertrouwen kwijt en bij het minste of geringste dat je druk geeft, gaat hij dus steigeren.
Ik denk dat je hem heel veel voorwaarts moet blijven rijden, en met weinig druk moet rijden, zoveel druk als dat hij kan bolwerken. En dat is dus niet veel als ik dat zo lees.

Misschien moet je hem eens aan de dubbele longe zetten, eens kijken hoe hij daarop reageert. Daar kun je een paard met lichte druk (vaak zelfs slechts met het gewicht van de lijnen zelf) naar beneden rijden door vooral zachtjes met de buitenlongeerlijn te vragen. Als hij daar de druk beter leert accepteren, zal het onder het zadel ook beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:54

Langcara schreef:
Het kan goed zijn dat ze hem veel te veel in de mond hebben gezeten, waardoor hij defenitief weerstand gaf. En terecht.
Hij is een stukje vertrouwen kwijt en bij het minste of geringste dat je druk geeft, gaat hij dus steigeren.
Ik denk dat je hem heel veel voorwaarts moet blijven rijden, en met weinig druk moet rijden, zoveel druk als dat hij kan bolwerken. En dat is dus niet veel als ik dat zo lees.

Misschien moet je hem eens aan de dubbele longe zetten, eens kijken hoe hij daarop reageert. Daar kun je een paard met lichte druk (vaak zelfs slechts met het gewicht van de lijnen zelf) naar beneden rijden door vooral zachtjes met de buitenlongeerlijn te vragen. Als hij daar de druk beter leert accepteren, zal het onder het zadel ook beter gaan.

Het is best apart, want dravers zijn over het algemeen gewend om op druk gereden te worden. Daarom is het zo raar dat hij zo reageert. Dan moet hij echt wel pijn hebben, want normaal zou hij dit gewend zijn.

En nog een dingetje. Een draver die snel aangaloppeerd in koers, dat komt vaak doordat er iets lichamelijk niet helemaal goed is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:55

TS... het was zeker geen aanval naar jou hoor! Ik begrijp je beslissing volkomen dat je denkt het goed te doen.
En aan de foto's te zien ga je hem ook weer fijn aan het lopen krijgen!
Neem er je tijd voor dan gaat dat vast en zeker lukken

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:58

misschien kun je een keer bit loos proberen? kijken of het echt aan de druk in zijn mond licht?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:04

Bedankt voor de tips!
Toen ik hem juist zadelmak maakte was hij echt enorm licht in zijn mond. Bij de minste druk kwam hij 'aan de teugel'.
Ik reed hem toen ook met heeeeeel weinig druk. Nu is het net een baksteen. Hij zet zich vast en verzet zich echt tegen de teugels.
Ik probeer hem nu echt enkel vooruit te rijden met HEEL af en toe een volte en dit lijkt wel te werken.

Hij heeft nooit koers gelopen omdat ze na 2 maanden training hem dus naar het slacht wilden brengen. Hij was niet snel genoeg en sprong aan in galop.
Hij kan heel snel draven hoor maar als ik aan de hand met hem loop durft hij dus aanspringen in galop (onder het zadel niet :') )

Ik zie het niet als een aanval hoor :) Wou alleen even duidelijk laten weten dat ik hem echt niet weg gedaan had als ik geweten had dat het zo ging lopen. Arm beest :(:)

@ Langcara: Jij zou hem dus eerst trainen aan de dubbele longe voordat je terug begint te rijden?

@ nicky: Ja dat was ik dus ook al aan het denken. Maar het lijkt net een automatisme geworden: Ze stappen op dus ik moet me verzetten. Daarna gaat het zo: Hmmm... Geen druk? Dan kan ik evengoed netjes lopen. :')
Zo lijkt het althans :+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:20

Ja, aan de longe kun je eens testen wat hij aandurft, of aankan. Stel dat hij dan wél durft na te geven, of zijn rug los durft te laten?
En als hij dat durft, ligt dat dan aan het gewicht van de ruiter? Daarnaast leert hij dan alsnog zijn rug goed te gebruiken en dat is gewoon het allerbelangrijkste. Ook voor zijn eigen welzijn. Want zonder ruggebruik komt hij vast te zitten in het lijf.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:19

Je zit opgescheept met de ellende van een ander!

Hij heeft misschien toch pijn aan zijn mond maar waarschijnlijker is het dat hij angst heeft voor de pijn die hij denkt dat er gaat komen.
Ik zou als ik jouw was doorgaan op de manier zoals je nu bezig bent.

Je lijkt me een vriendelijke amazone en het komt vast goed.
Een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn om er een lage neusriem aan te doen en daar de teugels aan te bevestigen.
Dus wel het bit in zijn mond laten maar het niet te gebruiken.
(wel in een afgesloten ruimte natuurlijk)
Als je dit eng vind doe je een dubbel setje teugels, 1 aan de neusriem en 1 aan het bit, dat geeft je zelf wat meer vertrouwen tussen je oren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:53

Aan de foto's te zien ging het in het prille begin zeker veel beter, maar die reeks na het leasen toont ook duidelijk een verbetering weer in de goede richting.
Dus ook ik denk dat je het wel weer goed zal kunnen krijgen.
Ik zou alvast veel vanuit de basis weer gaan werken, grondwerk waarbij de achterhand verplaatst wordt, dit samen met stelling vragen, als dit heel goed lukt, dan zelfde oefening onder de ruiter in stilstand , en dan in stap , en zo opbouwen, maar nooit verder opbouwen voor het goed en zonder verzet uitgevoerd word.
longe-werk, dubbele lijnen werk, .....
ik denk dat je wel goed bezig bent, maar idd zoals ook anderen hier al aangaven , mssn is een korte periode van even helemaal niets doen, gewoon even op de weide voor een maand of mssn wel 2 maand ook geen slecht idéééé.