Cambora is een draver dat ik voor de zomer gered heb van de slacht. Ik heb hem zadelmak gemaakt en lichtjes ingereden. Wegens omstandigheden is hij op lease gemoeten. Dat liep slecht af want er waren op stal waar hij stond enorme problemen. Hij moest dus terug komen. Dit was een dikke maand geleden.
Nu zei het meisje dat hem leasde dat hij een rijprobleem ontwikkeld had. Gisteren ben ik er voor de eerste keer terug op gaan zitten en kreeg een draak van een paard onder mijn kont.
Tijdens het instappen met losse teugel was hij nog braaf maar hevig (mag wel wat pit in zitten hoor
)Nu begonnen de problemen van de moment dat ik mijn teugels een klein blokje korter nam.
Hij voelde druk in zijn mond, begon te stijgeren (meerdere keren) tot ik de druk los liet. Dan gaf ik weer lichte druk, stak hij zijn kop tussen de benen en probeerde te bokken
. Na een paar keer stopte hij en liet ik hem met losse teugel door draven. Als hij wou stoppen bleef ik hem vooruit sturen. Gisteren de 'les' afgesloten met een klein beetje positief slot. Vandaag nog een keer proberen. Opnieuw de eerste minuten stijgeren, bokken en blijkbaar kan hij ook springen zonder sprong
. Deze keer zat er geen druk op de teugels. Toen terug vooruit en weer na een paar toeren verbetering. Na zijn 'zotte' bui heb ik mijn toque afgezet want hij zakte altijd voor mijn ogen. Normaal rij ik altijd met dus commentaar daarover hoeft niet. Vind het zelf niet verstandig om zonder te rijden!Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik veilig kan opstappen en het stijgeren kan stoppen?
Foto's vanaf de eerste keer dat hij bereden werd tot vandaag en netjes op volgorde.
Eerste keer iemand erop

In training bij mezelf

Zo werd hij op lease gereden

Vandaag

Je ziet soms mijn handen net alle kanten op gaan. Dit is voor te vermijden dat er druk op het bit komt en om toch stilletjes te laten wennen terug aan het gebruik van de teugels. Zo open ik nu heel extreem mijn binnenhand zodat hij alle ruimte heeft om naar die kant te draaien. Vandaag ging het na een tijdje al veeeeeel beter. Ik wil enkel zo snel mogelijk van het stijgeren vanaf

Misschien hangt het van mijn pc af?