Aanleuning is heeel ver te zoeken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Aanleuning is heeel ver te zoeken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:26

Hallo Bokkers,

ik loop bij het trainen van mijn paardje tegen een probleem aan, waarvan ik zelf even niet weet hoe ik het oplos.
Vorige week ging mijn rijles niet door, deze week ook niet en volgende week helaas ook niet. Ik kan het dus ook even niet aan mijn instructrice vragen.
Om haar een week stil te laten staan lijkt me niet echt gunstig, maar ik wil het probleem ook niet erger maken.
Belangrijk, ik rij bitloos.

Dus, wat is het probleem:

Mijn paardje heeft onder het rijden erg de neiging om aan de teugels te gaan trekken. Nu weet ik: op de teugels gaan hangen = benen geven.
Dat werkt echter niet. Ze gaat sneller, maar verder niks.
Handen laten vallen, ophalen, dat werkt ook niet (en hou ik niet zo van).
Vandaag heb ik dan maar alles los gegooid: teugels los en in draf gaan met die banaan. Op mijn benen en zit kon ik haar laten wenden, voltes vergroten en verkleinen, vertragen... Haar hoofd bleef echter laag, ze ging geen contact zoeken met de teugels en van zodra ik haar weer wou opnemen ging ze hangen.

Op aanraden van een stalgenootje heb ik er een zweep bijgenomen, maar het probleem bleef, ze ging enkel nog harder protesteren als ik haar op wou nemen van los naar enig contact... (Hoofd schudden, rukjes op de teugels...)

Kent iemand dit probleem? En hoe zou ik dit aan kunnen pakken?

aeolusnr1

Re: Aanleuning is heeel ver te zoeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:47

Je vraagt of iemand dit probleem kent, ik heb het idd al heel vele malen zo gezien.
Je hebt het idéé opgevat het paard op een zo natuurlijk mogelijke manier op te voeden, en te rijden, en das niet verkeerd, maar je vergist je toch in de manier waarop.
Dit probleem is eigenlijk ontstaan door jou, en dus niet door het paard, het paard geeft niet na op druk, en das heel normaal, jij moet dit aan het paard leren, en dat heb je tot hiertoe niet echt gedaan.
Bitloos rijden is goed, niks verkeerd mee, maar hert paard moet net zo goed nageven als met een bit, eigenlijk moet je beiden aanleren, eerst met bit en als dat goed gaat zonder bit, met een Indian-Bosal kan je ook bitloos starten, en heeft ook vele voordelen, maar is niet zo heel makkelijk het juist te gebruiken, en het vraagt ook een vrij lange training.
Verander dus eerst jezelf , en begin dan pas aan het paard, de fout zit als eerste bij jou, en niet bij het paard, die gebruikt enkel vrijheden die jij hem aanreikt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:58

aeolusnr1 schreef:
Je hebt het idéé opgevat het paard op een zo natuurlijk mogelijke manier op te voeden, en te rijden, en das niet verkeerd, maar je vergist je toch in de manier waarop.

Ik krijg 'traditioneel' les hoor,en rij ook zo :)
Citaat:
Dit probleem is eigenlijk ontstaan door jou, en dus niet door het paard, het paard geeft niet na op druk, en das heel normaal, jij moet dit aan het paard leren, en dat heb je tot hiertoe niet echt gedaan. [...] eigenlijk moet je beiden aanleren, eerst met bit en als dat goed gaat zonder bit

Hoe kan ik dat dan wel doen?
Bit is niet echt een optie, aangezien ze hier heel slecht op reageert.
Citaat:
Verander dus eerst jezelf , en begin dan pas aan het paard, de fout zit als eerste bij jou, en niet bij het paard, die gebruikt enkel vrijheden die jij hem aanreikt.

Graag, maar kan je me vertellen welke fout ik maak?

Bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:10

Als je paard in je teugels gaat hangen, valt ie op de voorhand.

Activeren die achterhand dus! Veel overgangen rijden, goed het binnenachterbeen onder de massa plaatsen in bochten/op de volte. Hiervoor moet je ook wel voelen wat de achterbenen doen. Geef jij net de hulp op het moment dat het been wat je aan wilt spreken net neergezet is, kan de energie nergens heen. Je moet dus voelen wanneer je been kunt geven.

Als je paard dan beter z'n achterhand gaat gebruiken en het probleem blijft, dan kun je aan je instructrice vragen of zij een duidelijk plan heeft voor dit probleem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:17

Bitloos of geen bit maakt niets uit voor de aanleuning. Wel maakt het uit of het paard het hoofdstel prettig vind of niet. Heb je toevallig een kaak of kingekruiste? Dan zou ik die even ombouwen naar sidepull. Paard wil natuurlijk geen contact nemen als dat contact onprettig is, en sommige kaakgekruiste hebben helaas en slechte release.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:39

Gehoorzaam maken. Het heeft geen zin om je paard te laten lopen, hij houdt dat toch langer vol dan jij. Heel veel overgangen rijden en het tempo controleren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:20

Je hebt al heel goede antwoorden gekregen! +:)+

'Aanleuning' is niet iets dat je 'zomaar' even kunt leren, als je instructrice even weg is.
Als je 'aanleuning' definieert in de zin van dat je paard zegt: "Ik ben klaar, zeg maar wat ik voor je kan doen", dan maakt het niet uit of je mét of zonder bit rijdt. +:)+

Je paard trekt aan de teugels, en als je been geeft gaat ze alleen maar sneller.
Ik begrijp dat wel. :)

Maar zo, via mail, kan ik je niet helpen, het spijt me.
Het is ECHT HEEL belangrijk om les te blijven nemen, en ook kennis te nemen van heel veel theorie.
Héél veel lezen, en proberen om te IN TE VOELEN in wat je leest, bij JOUW paard, dat kan helpen.

Als je nog erg afhankelijk bent van les, dan is het misschien een goed idee om even wat minder te rijden als je lesgever afwezig is. :j

Het rijden zonder begeleiding kan jou in verwarring brengen, en je paard daardoor DES TE MEER! :(:)

Je kunt in die tussentijd best wel leuke dingen met grondwerk doen!

Geniet van je paard! :):)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:24

Sassol schreef:
Als je paard in je teugels gaat hangen, valt ie op de voorhand.

Activeren die achterhand dus! Veel overgangen rijden, goed het binnenachterbeen onder de massa plaatsen in bochten/op de volte. Hiervoor moet je ook wel voelen wat de achterbenen doen. Geef jij net de hulp op het moment dat het been wat je aan wilt spreken net neergezet is, kan de energie nergens heen. Je moet dus voelen wanneer je been kunt geven.

Als je paard dan beter z'n achterhand gaat gebruiken en het probleem blijft, dan kun je aan je instructrice vragen of zij een duidelijk plan heeft voor dit probleem.

Hoi Sassol, ik heb vandaag van de staleigenaresse geleerd hoe ik kan merken wat de benen doen al ik rij, erg leerzaam, ook stom dat ik het nooit geweten heb!
En sowieso ga ik het aan mijn instructrice voorleggen! :)

Air schreef:
Bitloos of geen bit maakt niets uit voor de aanleuning. Wel maakt het uit of het paard het hoofdstel prettig vind of niet. Heb je toevallig een kaak of kingekruiste? Dan zou ik die even ombouwen naar sidepull. Paard wil natuurlijk geen contact nemen als dat contact onprettig is, en sommige kaakgekruiste hebben helaas en slechte release.

Hey, ik heb nu een nurtural bitless bridle. Had een kingekruiste, maar vond de release zelf twijfelachtig. De nurtural is een kaakgekruiste, maar die eigenlijk vooral neus- en zijdelingse druk geeft. Ik denk dat ik m'n kingekruiste wel eens kan ombouwen!
Misschien vindt ze dat prettiger... In elk geval het proberen waard.
En oja, ik gaf aan dat het bitloos is, omdat ik van veel mensen hoor dat het een andere aanpak vergt.

Vudress schreef:
Gehoorzaam maken. Het heeft geen zin om je paard te laten lopen, hij houdt dat toch langer vol dan jij. Heel veel overgangen rijden en het tempo controleren.

Tempo controleren ben ik vandaag mee bezig geweest :j

bertie schreef:
Je hebt al heel goede antwoorden gekregen! +:)+

'Aanleuning' is niet iets dat je 'zomaar' even kunt leren, als je instructrice even weg is.
Als je 'aanleuning' definieert in de zin van dat je paard zegt: "Ik ben klaar, zeg maar wat ik voor je kan doen", dan maakt het niet uit of je mét of zonder bit rijdt. +:)+

Ik bedoelde met aanleuning vooral dat ze stopt met protesteren op de teugels. Ik heb vaak het idee dat, als ze zou stoppen met tegenwerken, het voor ons allebei veel fijner zou gaan. (Nu ik het zo lees, inderdaad: "zeg maar wat ik voor je kan doen" :o )

Citaat:
Je paard trekt aan de teugels, en als je been geeft gaat ze alleen maar sneller.
Ik begrijp dat wel. :)

Maar zo, via mail, kan ik je niet helpen, het spijt me.
Het is ECHT HEEL belangrijk om les te blijven nemen, en ook kennis te nemen van heel veel theorie.
Héél veel lezen, en proberen om te IN TE VOELEN in wat je leest, bij JOUW paard, dat kan helpen.

Les nemen heeft me inderdaad al heel erg geholpen met haar!

Citaat:
Als je nog erg afhankelijk bent van les, dan is het misschien een goed idee om even wat minder te rijden als je lesgever afwezig is. :j

Het rijden zonder begeleiding kan jou in verwarring brengen, en je paard daardoor DES TE MEER! :(:)

Je kunt in die tussentijd best wel leuke dingen met grondwerk doen!

Geniet van je paard! :):)

Nou, met dit paard heb ik echt begeleiding nodig :j

Vandaag heb ik onder het waakzaam oog van de staleigenaresse gereden. Hetgene waar ik tegenaan lijk te lopen, is dat telkens het ene probleem oplost wordt, er een ander opduikt.
Een voorbeeld: paardje heeft lang gebokt op mijn been. Ik probeerde met erg lichte hulpen te rijden, maar van zodra ik een been nog maar aanspande begon ze te bokken. In de les moest ik toen systematisch blijven been geven tot ze stopte met bokken.
Na die les was het probleem voorbij! Echter, toen begon ze te staken. 'Stilvallen' en niet meer vooruit willen, niet vooruit te branden. Toen een zweepje erbij, en enkel dat dat er was zorgde er voor dat ze opeens wel wist wat wat mijn hulpen betekenden (heb het niet moeten gebruiken).
De volgende keer begon ze haar neus er echt uit te duwen en tegen de teugels te duwen.
Vandaag heb ik tips gehad van de staleigenaresse, die er voor zorgden dat ze ophield met duwen op de teugels maar... Na even goed gelopen te hebben begon ze aan het einde van de les met haar achterlijf van de hoefslag af te lopen. Been bijgeven, buitenteugel begrenzen, kneepjes in de binnenteugel... geen nut, ze deed het toch.

Ik weet dat paarden niet kunnen 'denken', maar soms lijkt het toch alsof ze dit bewust doet. Dat is dan toch ontmoedigend. Ik wil haar niet dwars zitten, noch overvragen, maar haar gewoon soepel in haar lijf krijgen en het haar goed laten gebruiken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:33

Het lijkt erop dat je meer kunt focussen op "hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het leuk en uitdagend maken voor haar" dan op "ze werkt tegen".
Je paard werkt NIET tegen, je paard REAGEERT alleen maar op wat JIJ aanbiedt. :)*
Kennelijk vindt je paard dat wat jij aanbiedt nog niet echt fijn. >;)

De eerste les die je van je paard hierbij kunt leren is jezelf de vraag stellen wat je in je manier van rijden zou kunnen veranderen.

Als je paard bijvoorbeeld met de achterhand naar binnen gaat lopen lijkt het er verdraaid veel op dat ze van jou niet mag LOPEN. Niet voorwaarts, bedoel ik. Je bent nog erg veel met de voorhand bezig, en je ziet dat er dan in de achterhand problemen ontstaan.
Fijn dat je je zo goed laat helpen door je omgeving! +:)+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:27

Hoi Bertie, ik doe echt m'n best om mezelf zo kritisch mogelijk te bekijken, ik weet wel dat paarden niet 'pesten' en dat ik waarschijnlijk het probleem ben.
Maar neem nu het voorbeeld dat ze niet voorwaarts zou mogen. Nou, dat mag ze echt wel, ze gaat gewoon rechtuit, ik probeer aan te moedigen tempo te houden en dan gaat het mis. Ik snap het dan gewoon even niet meer :)

Maar wees gerust, ik probeer zoveel mogelijk hulp te krijgen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:11

Ook iets waar je op kunt letten:

Je moet je arm vanuit je schouders en elleboog en polsen meebewegen. Oefen het maar eens: je moet met de beweging van je paard meegaan. Dus even niet rijden, maar voelen.

Er moet een elastische verbinding zijn tussen paardenmond en mensenhand. Als je ergens een gewricht fixeert, dan houdt je vast en probeert je paard de druk te ontwijken. (Hoofd omhoog, bit vastpakken of in jouw geval de teugels uit je handen trekken)
Probeer dus eens kritisch te kijken naar hoe goed jij meegaat met de bewegingen van het paard zijn hoofd. Je moet je paard naar de teugel toe rijden.

Dus wilt je paard niet linksom, dan trek je niet harder aan de teugel, maar begrens je beter van buiten, zodat het paard zelf los laat.
Let maar eens op hoe snel je een gewricht vast zet zeker als het eventjes niet zo goed gaat!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:38

ooh, interessant, ga ik eens uittesten!