oefeningen balans van paard trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

oefeningen balans van paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:35

Er zullen hier vast wel al topics over zijn, maar ik heb regelmatig de zoekfunctie gebruikt maar ik kan niets vinden.
Mijn paard heeft moeite met zijn balans. Gaat racen, vooral in de galop. Ik heb een tijdje terug meegedaan met een fnrs proefje en daar kreeg ik ook als tip: werk aan de balans.

De dingen die ik al doe:
- binnenhoefslag rijden
- overgangen
- op eigen benen laten rijden (draf en galop)

Dit gaat alledrie eigenlijk best goed. Ze blijft in een rechte lijn op de binnenhoefslag, rijd de overgangen best netjes en ook met lange teugel draven en galoperen gaat steeds beter.

Zijn er nog meer oefeningen, waardoor het nog meer getraind wordt? Of moet ik hier gewoon mee door gaan?

Is het kantelen van haar hoofd hier ook een oorzaak van? Vooral als ik temowisselingen ga rijden, gaat ze snel kantelen.

Rumpleteaser

Re: oefeningen balans van paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:36

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:43

Wat rumpleteaser al laat zien, balkjes en cavaletti stappen, draven en galopperen is zeker goed voor de balans. je kan het op de volte met rechtuit afwisselen, beginnen met weinig balkjes en opbouwen naar meerdere achter elkaar.
Ook veel tempowisselingen achter elkaar rijden helpt het paard sterker te worden en beter balans te houden, dit kan je ook in alle gangen oefenen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:43

Je kan de zijganegn schouderbinnen en travers gaan oefenen, fijn is ook dit eerst aan de hand te leren zodat jij en het paard de hulpen leert .
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat het hoe en waarom

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:29

Heel erg bedankt voor de oefeningen. Hier kan ik vast mee aan de slag. Tempowisselingen ga ik ook doen, dit vind ze wel moeilijk hier word ze altijd heel erg sterk van. Maar misschien daarom juist een goede oefening. Overgangen doet ze beter.

De zijgangen ga ik ook een begin mee maken, maar inderdaad eerst aan de hand.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:03

midgie schreef:
Je kan de zijganegn schouderbinnen en travers gaan oefenen, fijn is ook dit eerst aan de hand te leren zodat jij en het paard de hulpen leert .
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat het hoe en waarom

Ik wilde je deze website inderdaad ook aanraden.
De academische rijkunst leert je paard eerst alles aan de hand, dus ook het vinden van zijn balans en sterker worden in zijn achterbenen waardoor het beter in balans kan komen.

Zeker wel een aanrader om je meer in te verdiepen!