Verschrikkelijke zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij goed zitten in galop?

1. Ja!
74 (84%)
2. Nee
14 (15%)

Totaal aantal stemmen: 88

Stephaniexh

Verschrikkelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:06

Ik rijd nu ongeveer 5 jaar maar nog steeds kan ik in galop echt helemaal niet in mijn zadel blijven zitten... Ik stuiter als een gek en doe mijn best om me zo zwaar mogelijk te maken maar het lukt echt niet. Ik wiebel alle kanten uit.. :o

Heeft iemand goede tips? Het liefst zo snel mogelijk, want straks ga ik weer naar de manege ..

Groetjez :)

midgie

Re: Verschrikkelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:47

Prive les nemen?
Zonder zadel leren rijden.
Vraag eens op de manege waar je les krijgt of zij je kunnen helpen, je betaald er tenslotte voor toch?
Heb je dit op alle paarden? Want kan ook aan het paard liggen dat hij te gespannen is dan kun je ook heel moeilijk blijven zitten

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:50

hakken goed uitdrukken, knieën beetje klemmen (niet je kuiten) en goed met de bewegingen meegaan maar niet voorovervallen, recht voor je uit kijken recht zitten ... handen ook recht proberen te houden! Help wat een waslijst.. ik weer :P Succes!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:54

Misschien past het zadel niet bij jou lichaamsbouw.
Je bekken naar achter kantelen wil nog wel eens helpen, dan is je rug recht in plaats van hol. Dan is de beweging van het paard beter te volgen en zit je echt op je kont.
Zit les nemen werkt ook.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:02

Beweeg mee vanuit je bekken en je heupen. Als je je teveel gaat concentreren op blijven zitten, wordt je onbewust stijf, beweeg je niet mee en ga je stuiteren. Blijf lekker los en ontspannen zitten.
Probeer het eerst eens op een paard dat niet zo ver omhoog komt in galop.
En ga zonder zadel rijden als je daar de mogelijkheid toe hebt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:17

Hoe gaat het doorzitten in draf? Vaak als dat goed gaat, gaat het goed in je zadel blijven in galop ook beter. Dus regelmatig zonder je beugels rijden als dat kan in een manegeles. (anders eens vragen of je dat niet kan oefenen in je groep)

Probeer makkelijk te zitten. Hoe meer je aanspant en strak houdt, hoe lastiger het is om goed in je zadel te blijven. Probeer je bovenbenen ook niet te erg aan te klampen. Doordat je dat zou doen, druk je jezelf eigenlijk omhoog en dat is juist niet de bedoeling.

Helemaal precies advies geven kunnen we natuurlijk niet, gezien we je niet zien galoperen, maar hopelijk kan je er iets mee.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:42

Iets mee bewegen en je onderrug los laten. Zodra ik mijn rug vast zet stuiter ik ook, laat ik hem los, kan ik gewoon blijven zitten.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:36

Wat je heel erg goed kan helpen is een paar zitlessen nemen op een paard met vlakke gangen.
Dan leer je goed hoe je moet uit zitten.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 10:33

Heel erg bedankt allemaal!

Ik rijd op een heel fijn paard, doorzitten op haar gaat wel erg goed, ik zal me eens meer los maken :)

Ik ga liever geen privé les nemen en zonder zadel rijden is ook geen mogelijkheid daar.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:50

Waarschijnlijk zet je je inderdaad ergens vast, zoals de rest ook zegt. Het is lastig om erachter te komen waar precies, maar misschien kun je hier iets mee: begin bij het inrijden eens met wat oefeningetjes voor jezelf. Schouders los draaien, onderbenen heen en weer zwaaien zonder de rest van je lichaam te bewegen, enkels losdraaien etc. Zodra je het gevoel hebt dat je zelf goed los bent ga je lichaamsdeel voor lichaamsdeel aanspannen en weer ontspannen, zodat je je bewust wordt van de plekken die je moeilijker los kan laten. Zoals iemand anders boven mij ook zei, is je bekken erg belangrijk bij het doorzitten, evenals je onderrug. In je onderrug moeten alleen de diepe spieren aangespannen zijn, die je helpen overeind te zitten. De oppervlakte spieren, die je gebruikt als je bijvoorbeeld buigt, moeten ontspannen zijn. Daarvoor moet je dus mooi rechtop zitten. Ga dus ook eens na hoe je zit; zit je op één mooie lijn? (Dit is trouwens erg lastig op veel veelzijdigheidszadels).
Er staan ook nog wat goeie tips voor jouw probleem in de Ros die nu in de winkels ligt :).

Edit: mag ik vragen op wat voor paard je rijdt? En wat voor zadel erop ligt?
Edit 2: misschien heb je een foto van je zit? Of beter nog, een filmpje? Dat maakt het voor ons makkelijker te beoordelen waar het probleem zit :)

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 14:06

Die oefeningen doen we elke les met de groep waar ik in rijd! Dijen lichten, onderbeen naar achteren zwaaien zonder je pony aan te raken, enkels ronddraaien en schouders losrollen.

Ik rijd op een welsh cob, super pony! Ze rijd super fijn maar waar denk ik ook het probleem licht, is dat ze op woensdags super snel en schrikkerig is! Maar op een andere pony wil ik liever niet.. Ik weet niet echt welk zadel er op licht, gewoon 1 die we overal voor gebruiken.

Ik heb geen filmpje van min zit.. Kan mijn moeder wel eens vragen of ze een keer wil blijven onder de les en dan een filmpje wilt maken. :D

Dankjulliewel!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:12

Wat goed dat ze die oefeningen in de les meepakken, dat hoor je niet zo vaak!
Waarschijnlijk zit je dan op een veelzijdigheidszadel. Daarin is het moeilijk netjes te zitten, ik heb er zelf ook veel moeite mee. Je wordt automatisch een beetje in stoelzit geduwd, wat de lossigheid van je lichaam vaak niet echt op een positieve manier beïnvloedt. Het is dan moeilijker je bekken te kantelen en je onderrug los te houden. Probeer maar eens op een krukje, als je hebt, of staand.
Als je in deze houding zit, zou je paard onder je vandaan gehaald kunnen worden, zonder dat je omvalt:
Afbeelding

Maar op een veelzijdigheidszadel wordt je ietwat in stoelzit geduwd. Bij de een is dit veel meer dan de ander, dit hangt natuurlijk ook voor een deel af van je lichaamsbouw en -houding. Dit is een overdreven stoelzit:
Afbeelding

Ga nu eens staan als op het eerste plaatje. Je bekken heeft als het goed is alle ruimte om naar voor en achter te kantelen. Die ruimte krijgt het door een losse onderrug, zorg dus dat je spieren lekker ontspannen zijn.
Ga vervolgens eens staan zoals op het tweede plaatje. Best lastig he? Doordat je balans niet goed is in die houding moet je voorover gaan zitten om die te compenseren. Je rug wordt daardoor bol in plaats van recht, waardoor je onderrug zich moet spannen en je je bekken niet meer kunt kantelen. Je verliest dus de beweeglijkheid die je nodig hebt om lekker te kunnen zitten.

Misschien dat je hier nog iets aan hebt, je bewust worden van je lichaam en je houding en zit is de eerste stap! Dus erg goed dat je ermee aan de slag wilt :j
Ik raad je aan de Ros er eens bij te pakken, hier staan echt goede tips in. En een filmpje zou zeker helpen!

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 20:20

Hardstikke bedankt! Ik probeer dat later wel even uit, dat staan zoals die plaatjes, ik ben nu een beetje moe... :P

Die info heb ik zeker wat aan! dankje!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:17

Ik heb het zelf maar bij 1 paard dat ik ook zo zit te stuiteren zo frusterend!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:49

Haha fijn dat je er iets aan hebt :).

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:52

soms is het mogelijk dat het je paard ook niet 'goed 'laten zitten
als hij /zij niet ontspannen in de rug word blijven zitten ook lastiger.
werken aan lossigheid van je paard. Probeer eens op een volte je paard laag in te stellen.

verder wat hierboven is aangegeven. voor je gevoel achterover leunen of je in in schommelstoel en vanuit je bekken mee bewegen met het paard.
succes