Leetje1996 schreef:@brighteyes85, ik weet dat ze dat niet allemaal zomaar kunnen, maar omdat ze dit eerst nooit deed vroeg ik mij af hoe dit zou kunnen komen.
Antwoord op jou vragen:
1. Ze loopt vaak voor de kar, dat is eigenlijk het enige wat de eigenaar met haar doet en het longeren dan.
2. Ze is nu 6 bijna 7 jaar.
3. Ze is zadelmak gemaakt door de dochter van de eigenaar, die heeft haar de basisdingen geleerd zoals stap, draf en galop. De rest kende ze nog niet, ben nu met haar bezig dat we kunnen wijken, dat doet ze al in stap.
Verder kan ik op het moment niet lessen door het weer en er bij ons op stal geen binnenbak is. Verder ga ik les krijgen van de dochter van de eigenaar en die is ook een instructrice op een manege en heeft haar natuurlijk zelf ook gereden.
Hopelijk heb je hierbij voldoende informatie
Ken het probleem helemaal.
Ik rijd dan manege lessen, en daar is een jaar geleden ook een tuiger bijgekomen als manegepaard.
Paard had altijd voor de kar gelopen maar was niet meer geschikt.
Je moet eerst even wat weten. Een tuiger word gefokt om met zijn hoofd hoog te lopen, en de benen hoog op te tillen zegmaar. Ook worden de paarden die altijd voor de kar lopen vaak hoog ingesteld zodat ze beter kunnen trekken.
Dit rij je er niet zo 123 uit. Je paard heeft eigenlijk altijd voor de kar gelopen dus zou waarscheinlijk ook moeite met de galop hebben?
De tuiger die ik dan rijd had ook altijd zijn hoofd hoog. En als hij te hard ging, kwam zijn hoofd zo ontzettend dichtbij dat ik geen rem meer had. Wat ik heb gedaan was proberen om te gaan zitten en toch te remmen. Erg moeilijk als je je handen al in je nek moet houden om te remmen, maar je paard moet het toch leren. Of je stuurt hem even een hoek in zodat hij stil staat. Ook kan je hem wat meer teugel geven zodat hij je hand weer opzoekt. Daarna kan je gaan remmen.
Ik kan je niet precies vertellen hoe ik dit oploste, maar dit is wel zo ongeveer wat ik gedaan heb bij deze tuiger.
Deze tuiger liep dus ook met zijn hoofd hoog, en loopt nu netjes nagevelijk.