oud paard terug beginnen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

oud paard terug beginnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:26

hallo,

ik heb in mei brevet en omdat ik het niet zie zitten mijn paard de hele dag te rijden, had ik gevraagt of ik het dressuur met een ander paard mocht doen (springen ga ik met hem doen)

Nu het paard is bijna 25 jaar, maar zit nog vol energie... Hij is alleen een aantal maanden (misschien wel een jaar) amper ohz geweest & heeft alleen stapritjes gedaan

hoe kan ik dat het beste aanpakken (heb zondag er eve nmee gestap en gedraafd)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:31

Rustig opbouwen :j
Lange einden stappen zijn goed om de conditie mee op te bouwen. Doe dit dan wel buiten, in een bak is dit snel saai.

En in de bak inderdaad gewoon eerst beginnen met stappen en kleine stukjes draven.
Lenigheidsoefeningen in de stap zijn ook erg handig bij een wat ouder paard. Dus voltes rijden, veel van hand veranderen en goed op je stelling letten :j

Apple

Re: oud paard terug beginnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:12

-> RT-P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:07

Ik zou hem eerst elke dag 20 minuten longeren. En dan geef ik zelf voorkeur aan longeren met 2 lijnen. Hiermee kan hij goed nageven op de buitenlongeerlijn en loslaten, zonder dat hij ook nog eens in zijn rug belast wordt.

Ik zit met hetzelfde. Mijn ruin wordt deze zomer 22, is met pensioen, maar moet er eventjes uit terug. Mijn aanstaande wil leren rijden, en alleen mijn ruin is daarvoor geschikt. Ik heb meer mensen er op leren rijden die totaal beginner waren.

Maar intussen is hij natuurlijk erg stijf geworden. Vooral in zijn rug. Dus moet hij zijn rugspieren gaan oprekken en dat zal hem niet meevallen. En als ik er dan ook nog eens gelijk op ga rijden, dat zal hij niet fijn vinden. Hem echt dressuurmatig aan elkaar rijden, zal hij nooit meer kunnen en dat zal ik ook niet van hem vragen. Maar omwille van hem zelf en zijn ruiter en hun onderlinge wisselwerking, zal hij wel soepeler in de rug moeten worden.
Hoelang ik hem longeer weet ik nog niet. Ik moet eerst bekijken hoe hij het doet.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:12

Longeren met een 25 jarige lijkt me niet helemaal fijn. Vaak zijn dit soort paarden strammer in het lichaam en kunnen de buiging dan niet maken en gaan ze het lichaam helemaal verkeerd gebruiken.
Gewoon lekker nar buiten gaan. Rechttoe rechtaan stappen en draven.
Ik heb zelf ook een langere tijd om een echt ouder paardje gereden. Ookvol energie nog. Wat later werd ik ziek en kwam veel aan en toen besloten niet meer te rijden, maar toen heb ik dr nog naast de fiets getraind. Dit zou ook nog een optie kunnen zijn voor opbouwen als je dat durft.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:14

als je een stram paard longeert met veel buitenlongeerlijngebruik, kan het best. Maar als je steeds buiging naar binnen gaat vragen, zul je het hem heel moeilijk maken.

Dragoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:57

Ik zou beginnen met korte stapritjes (het liefst buiten), die uitbouwen tot langer, dan een stukje draven, en dat ook steeds verder uitbouwen, galop er een stukje bij pakken, en ook weer verder uitbouwen.

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:48

Een ouder paard tijdens het longeren' afbinden ' is slecht voor de rug. Logeren kan best, maar dus geen elastiek of wat anders gebruiken. Ook elke dag beweging. Veel stappen , draven. Begin 3 dagen met. 20 min. Dan 3 dagen met 30 min, totdat jij dat bekijkt hebt wat je graag wil.