Jong paard, problemen met aangalloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clausjuhh

Jong paard, problemen met aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:59

Ik heb sinds 5maanden mijn eigen jonge kwpn merrie van 4jaar.
Zij is alleen zadelmak en nu ben ik haar aan het doortrainen.
Ze kan super lopen maar het aangalloperen us drama.
Zodra ik de hulp geef gooit ze haar kop omhoog drukt ze haar rug weg en maakt echt de raarste sprong om in die galop te komen.
Zodra ze gallopeerrd is er niets aan de hand.
Alleen na de galop is zo zo bang om weer aan te moeten galloperen dat ze zich compleet vast zet.
Dat kan ik haast niets meer met haar..dan loopts ze in een travers over de hoefslag, is er geen buiging in te krijgen en krijg ik haar ook nirt meer voirwaarts.
Aan de longe gaat het prima..
Uk ben hier nu al een poos mee aan het klooien maar kom nirt verder.
Wie kan me helpen.?

Lindor92

Re: Jong paard, problemen met aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:01

ik denk dat je paard nog moeite heeft met de balans.
je zult gewoon moeten oefenen met begeleiding

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:02

volg even want heb hetzelfde een beetje :) bij mij hielp het om vanuit het lichtrijden(op het verkeerde been) aangalloperen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:34

Als het aan de longe goed gaat, hoe is dan je hulp? Kun je proberen dat ze goed op je stemhulp komt zodat je deze met rijden ook kunt gebruiken. Je maakt dan een combi van stem en beenhulp.
En galoppeer je aan uit het doorzitten of lichtrijden? Ik heb zelf de ervaring dat als je een aantal passen door gaat zitten je vaak meer spanning creeert omdat je het paard uit balans haalt en ze dan ook tevens weet dat er iets moeilijks gaat komen wat voor nog meer spanning zorgt. Probeer jezelf aan te leren vanuit het lichtrijden aan te galopperen. Even wennen maar gaat uiteindelijk veel fijner. Als je paard dan de overgang normaal leert doen kun je het weer vanuit doorzitten doen, maar dan wel zorgen dat je echt even lekker gaat doorzitten totdat de balans en ontspanning bij beide weer aanwezig is.
Wellicht raak je zelf ook wat gespannen omdat het elke keer lastig gaat, probeer het zelf luchtig en ontspannen te houden. En uiteraard de overgang veel herhalen zodat het voor jullie beide normaal wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:04

Miss niet galopperen totdat ze in stap en draf meer in balans is, wat je kan helpen is zijgangen gaan aanleren, schouderbinnen en travers, dan komt het paard beter in balans, kan ook zijn dat jou zit haar belemmert .

krijntol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 02:29

Inderdaad zoals Baily zegt: op het verkeerde been licht gaan rijden en dan hulp geven totdat hij in galop zit.

Clausjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 03:58

Ik heb inderdaad geprobeert met lichtrijden.
Dit werkt voor mij ook beter omdat ik de hulp beter kan geven.
ook met mijn stem werkt niet terwijl ze dat aan de longe wel goed doet.
Zodra ze maar even het idee heeft dat ze moet aangalloperen huppa..
Ik dacht dat ik mischien de hulp te wild gaf maar ook die heb ik al meerdere malen anders geprobeert.
Ik heb haar ook een paar keer in gallop laten vallen , dat ging even beter maar de keer erna had ze dat ook door.
Je zou denken dat als je rustig draaft en je legt rustig je buitenbeen naar achteren en drukt met je binnenbeen dat ze dan rustig zou aanspringen maar helaas.

Ik heb nu een paar keer met een bijzet geprobeert dat ze haar kop niet zo hoog kan gooien en dat werkt wel iets beter maar zonder nog steeds niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 05:40

Vanuit een laag tempo aanspringen is voor jonge paarden erg moeilijk. Wat enorm kan schelen is om ze juist in beetje in galop te laten vallen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:48

Hoe kan een jong dier nou de hulpen snappen??
Ze worden niet geboren met die knopjes,een ruiter hoort die er op een juiste manier op te zetten, gebruik daar aub geen hulpmiddelen voor, daar maak je ze echt mee kapot , neem les en leer het dier wat je wil, jij bent het probleem je zit op de rug en haalt het jonge dier uit balans, leer eerst eens over de balans van het paard en hoe hij die van nature heeft , als je als ruiter erop gaat dan moet die balans verandert, daar is tijd voor nodig, hoe eerlijk is het dan het dier in galop te dwingen als hij aangeeft dat moeilijk te vinden??
Waarom het dier geen tijd geven??
Als je dan wil galoperen doe het dan buiten op een recht stuk en laat het dier er zoals Katja zegt er in vallen , maar vraag niks van het dier zolang hij het niet snapt, in de bak is het gewoon erg moeilijk en aan de ruiter de taak het het dier te leren op een goeie manier, maar been geven als het dier het niet snapt is niet eerlijk, snap en leer het eerst eens zelf zou ik zeggen en hier op bokt leer je dat over het algemeen niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:52

Probeer alleen op de volte aan te galoperen, en op je stem tot ze weer rust heeft. Volgens mij wordt ze gewoon een beetje heet voor je been en gaat ze voor je uit denken. Dus zodra jij gaat doorzitten weet ze dat de galop komt en daardoor gaat ze zich in allerlei bochten wringen. Houd het simpel, gewoon je buitenbeen naar achter leggen zonder druk en klakken met je stem.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:57

Zal toch echt de bijzet-teugel gaan weg laten. Komt ze omhoog krijgt ze ruk in der mond en zo kan ze bang worden voor de galop.

Het kost al moeite en als dank krijg je een ruk in je mond

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:57

Zoals hierboven als is gezegd, op een grote volte en dan er rustig in laten rollen en blijven lichtrijden op het verkeerde been. Ja en de hulpen moet ze natuurlijk leren. Ik snapte ook nog niet alles toen ik 4 jaar was. :D

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:03

Bijzetteugel niet doen dan straf je haar af in het voorwaartse terwijl ze juist voorwaarts moet gaan denken. Die van mij (moet ook nog 4 worden) heeft er ook moeite mee. Maar bedenk wel dat het een kracht en balans probleem is en geen onwil. Ik heb nu een heel klein mini spoortje gepakt wat ik alleen gebruik ter ondersteuning van mijn galophulp en nu gaat het een stuk beter. Dit doe ik wel in goed overleg met en onder begeleiding van mijn instructrice. Wat zegt je eigen instructeur van je probleem?

Clausjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:16

Mijn instructrice zegt dat het tijd nodig heeft en dat weet ik ook heus wel..
Maar ik dacht misschien heeft iemand hier een hele handige tip of een makkelijke methode om het haar goed aan te leren.

En voor mitgie..
Ik weet niet waarom je zo aanvallend reageerd en net doe of ik mijn paard verpest!
Ik weet prima waar ik mee bezig ben en weet dat het een balans probleem is..
Maar zoals ik hierboven al zei..hoopte ik op een goed advies en tips van mensen die ervaring met hetzelfde probleem hebben, maar jouw tirade ga ik verder niet op in..

Ik wil iedereen bedanken voor de.goede tips ik ga er zeker mee aan de slag!
Groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:34

Ik bedoel het niet aanvallend, maar als je weet dat het een balans probleem is kun je beter samen met je instructrice aan de gang gaan met rechrichten en daar hoort galop voorlopig niet bij, totdat het dier de hulpen snapt en een ruiter kan dragen op een goeie manier.

Dragoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:49

En (misschien zeg ik nu iets heel stoms, verbeter me dan even) buiten gaan rijden. En dan op een lang recht pad gaan draven en dan zo in galop laten vallen? Dan heb je meer ruimte als in een bak.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:52

Volte is ook al moeilijker, die van mij sprong liever aan vlak voor de hoek. Ik zou even alles uitsluiten, rug, zadel e.d. Ze geeft namelijk wel een erg heftige reactie op het aanspringen. Verder beenhulp even weglaten (of met beiden benen als ze voorwaarts wel snapt), teugels los en je stem gebruiken met hetzelfde commando als longeren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:52

Galopeer je aan op een hulp met 1 of 2 benen?

Clausjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:27

Ik wil haar hrt liefst aan laten springen als ik mijn buitenbeen naar achteren doe, maar als ze daar niet op aanspringt gebruik ik mijn binnenbeen erbij..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:33

Dragoste schreef:
En (misschien zeg ik nu iets heel stoms, verbeter me dan even) buiten gaan rijden. En dan op een lang recht pad gaan draven en dan zo in galop laten vallen? Dan heb je meer ruimte als in een bak.

Is helemaal geen slecht idee hoor! En wanneer het paard terugvalt kun je de rust bewaren om opnieuw aan te springen. Het kost zo'n jong paard erg veel kracht om aan te springen en erin te blijven. Door telkens stukjes te galopperen (belonen!!!) en rust te bewaren kom je elke keer een klein stapje voor uit.

In de bak: goed doordraven en elke keer op dezelfde plaats aanspringen. Laat je paard galopperen tot ze terugvalt, dat geeft niet want het is gebrek aan kracht en 'kennis'. Dit elke dag een keer of 3 - 4 doen en de rust bewaren!! Niet overhaast, en al helemaal geen hulpteugels!!!! Leg de foucs op goed stappen en draven en zie de galop als bijzaak, iets wat je traint wanneer de rest van het rijden die dag goed gaat.Z Op die manier heb ik ook een Fries die werkelijk zo scheef als een hoepel was weer aardig recht en goed galopperend gekregen :j

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:24

Druk jij niet per ongeluk teveel met je zit zodat je haar uit elkaar duwt als ware?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:01

Dragoste schreef:

Dit vind ik zelf de meeste vriendelijke methode.
Als paarden galopperen moeilijk vinden, moet je het gemakkelijker voor ze maken en tevens leuk.
Op zo'n pad hoef je niet zoveel af te dwingen en op te jagen met je benen en zweep. En de balans is recht vooruit zoveel gemakkelijker dan iedere keer de bocht om moeten in de bak.
Zodoende kun je het paard sterker maken en zal het gemakkelijker worden om in de bak aan te galopperen.

Want de reden dat paarden dat zo moeilijk vinden, is het ontbreken van kracht en balans. En gebrek aan balans kan tenminste nog een beetje gecompenseerd worden met kracht. Tenzij er ook geen kracht aanwezig is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:06

MAar mocht er geen mogelijkheid zijn om buiten te rijden (vooral nu met de bevroren paden) zijn er toch nog wel mogelijkheden in de bak.

- leg een balkje in de hoek dat net hoog genoeg is dat je paard moet springen. Hij zal hoogst waarschijnlijk in de binnengalop terecht komen.
- zorg dat je gewicht op de buitenkant van je paard zit. Ook dat van het paard zelf.
Dus leunen op de buitenbeugel, en beide handen naar buiten brengen. Je mag iets stelling naar binnen vragen, maar de druk op de buitenteugel moet het grootst zijn.

Gevolg is dat door het gewicht het buitenvoorbeen sneller neergezet moet worden want dat moet het meeste dragen. En dan krijgt het binnenvoorbeen des te meer tijd om naar voren te grijpen.

Vergeet voorlopig effe die lengtebuiging, dat zit er niet in zolang jouw paard zich niet los durft te laten. HEt enige wat je doet is hem naar binnen trekken zodat hij naar binnen valt. Feitelijk trek je hem uit balans en iedereen die voelt dat hij uit balans gaat, die zet zich schrap. niet doen dus. WAnt je wil dat je paard los laat.
Voorlopig ook alleen over de hele baan galopperen, en doe eenmaal in galop de stelling maar iets naar buiten. De kans is dan groter dat hij los gaat laten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:08

Goede tips Langcara :j

Inderdaad gewoon gaan met de banaan en het paard sterker maken, alles wat het plaatje 'mooier' maakt komt later!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:12

We willen inderdaad een mooi en correct plaatje ja. Maar soms moet je dat even opzij zetten juist om dat te kunnen bereiken.
Ik zei het al eerder in een ander topic: vraag slechts dát van je paard waar hij aan kan voldoen. Vraag dus niet waar hij niet aan kan voldoen. Maar train hem dusdanig dat hij dat op een dag wél kan doen.