hoe krijg ik mijn paard in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJlana

hoe krijg ik mijn paard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 17:30

Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigennaar van een hele lieve dravers Merrie,( bijna 4 )
Na mijn idee is ze bij de vorige eigennaar niet tot haar recht gekomen, ze heeft daar 3 weken stil gestaan en nog zeer onbeleerd.
Haar karakter is super, op stal is ze heel nieuwschierig en poetsen vind ze heerlijk, kan en mag echt alles bij haar doen.
Ze had nog nooit een binnenbak gezien, dus heb haar daar eerst lekker los laten rennen, ze pakte deze kans en ging er vol voor !
Het viel me op dat ze prima gangen heeft, stap, draf, galop, en telgang.
Ik heb haar lekker laten rennen omdat ze dit duidelijk nodig had.
Die avond heb ik haar opgezaldeld en ben ik vol goedemoed mijn rijles in gegaan.
Ik ging er vannuit dat ze het erg spannend zou vinden want het was natuurlijk allemaal nieuw, en het is nog een jong ding!
Het leek mij verstandig dit de eerste keer dan ook onder toezicht te doen van een instructeur.
Ze gedraagde zich prima, ze vond het duielijk wel spannend, en keek nieuwschierig om zich heen.
Ik heb haar rustig laten stappen en rond laten kijken zo dat ze even kon wennen.
Ik merkte eigenlijk direct dat er de afeglopen tijd weinig tot niks met haar gedaan is, ik heb het idee dat is gebruikt is voor och wat leuk, ik heb een eigenpaard 'maar kan er niks mee'.
Nageven is geen probleem doet ze zonder moeite maar kenmerkent is mijn been is ze bang voor al leg ik hem amper aan ze rent er voorweg.
Dit kan ik haar natuurlijk niet kwalijk nemen.
Dus heb het gewoon rutig oplaten bouwen en mn benen niet AL te aanwezig laten zijn.
In stap ging alles echt prima, ze liep rusig en voelde fijn aan, tuurlijk vond ze het nog wel spannend maar was wel erg trots op haar dat ze het zo goed deed.
OP het moment dat ik haar wilde laten draven, want een draver lijkt me te kunnen draven Doet ze dit niet !?
Ze springt gelijk in telgang. en ik zou niet weten hoe ik dit moet onderbreken.
Ik heb geprobeerd ophoudingen te maken, van telgang naar stap maar elke keer als ik weer in draf wilde ging ze weer in tel gang.
En ook niet rustig, nee heel hard !
Toen vertelde iemand mij dat als je een draver harder zou laten gaan ze over zou gaan in draf, dus dit heb ik ook geprobeerd, maar sprong ze aan in galop.
Draf word dus compleet overgeslagen onder het zadel, terwijl ze dit wel laat zien als ze los loopt.
Ik heb toen besloten de les uit te gaan en in de andere bak even rustig te proberen.
Ook dit hielp niet, dus gooide ik het opspanning en heb haar een poets beurt gegeven en haar op stal gezet.
Vandaag ben ik weer de hele dag met haar bezig geweest, ik heb haar eerst weer los gelaten, waar ze weer van genoot!
Daarna wezen poetsen en het zadel en hoofdstel omgedaan.
Ik heb haar eerst aan de longeerlijn gedaan, om te kijken of ze de draf wel zou laten zien aan de longeerlijn met de spullen op.
En dit deed ze ook netjes, ze liet een rustige draf zien, en was heel braaf aan de longeerlijn !
Ik ben er daarna op gestapt, en ben rustig weer in stap begonnen aangezien ze nog niet snapte wat een volte was ect heb ik dit eerst geprobeerd in stap, ook wilde ze niet op de linkerhand.
Na rustig proberen deed ze dit allemaal netjes, ze liet echt zien dat ze graag wil leren, en echt wel alles voor me wil doen !
Na een tijd bezig geweest te zijn in stap, wilde ik de draf proberen, en weer het zelfde, ze sloeg het over en sprong gelijk weer in de telgang!
Ik heb weer met ophoudingen proberen te werken, ophoudingen deed ze netjes, alleen de telgang ging niet over in draf.
Ik weet nu echt niet hoe ik haar onder het zadel in draf krijg, Ik heb dan ook het idee dat de vorige eigennaar niet eens door had dat ze niet in draf zat maar in telgang, Het is zo'n lief beest !
En ze wil graag leren en alles wel doen alleen begrijpt het nog niet, en ik weet niet hoe ik de draf er in krijg en de telgang er 'uit'.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Tips !

Helluup !

Groetjes.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:33

Zoals ik begrijp (maar ik kan het soms niet helemaal volgen, dus zeg het maar als het niet klopt) is ze helemaal niet of nauwelijks beleerd onder het zadel? In dat geval ben je stappen over aan het slaan, dat is nooit handig. Begin aan de longeerlijn (eventueel dubbele als je dat kan) en leer haar eerst de stemcommando's goed aan. Daarna ga je pas rijden waarbij je die commando's koppelt aan je beenhulpen. Voordat je opstapt lijkt het me ook niet onverstandig je paard eerst een stuk te desensibiliseren, het is namelijk niet nodig en niet de bedoeling dat een paard bang is voor je been.

DJlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 17:36

Hai,

Dankje voor de reactie,
Ze is wel beleerd, alleen ik heb het idee dat er weinig meer mee gedaan is de laatse tijd,
Ik heb er verder eigenlijk alleen nog maar mee gestapt en dat doet ze echt heel netjes !
De vorige eigennaar heeft na mijn idee alleen gedacht leuk lekker crossen en denk zelf dat ze nooit zelf er bij na heeft gedacht dat ze in telgang zit ipv draf.
Ik heb ook besloten echt bezig te gaan met longeren, en stappen onder het zadel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:49

Wat doet ze als je voltes maakt en blijft licht rijden?
Want wat ik uitmaak aan je tekst ik dat ze in stap alles wel netjes doet.
Aan de longe draaft ze ook netjes.

Dan is het denk ik een evenwicht probleem met ruiter erop wat niet bevestig is.
Als je aandraaft blijf je haar dan naar beneden vragen?

Ik heb best wat dravers gereden.
Ik gaf de hulpen en als ze in telgang over gingen dan bleef ik voorwaarts rijden bleef gewoon lichtrijden en maakt grote voltes.
Op een gegeven moment vielen ze allemaal uiteindelijk in draf..
Wel gewoon basis hulpen blijven geven.
Maar wel alles subtiel de meeste hebben toch nog zachte mondjes :)

kan je beschrijven in wat voor gang je paard over gaat?
Is het het heel snel of ligt het tempo verder redelijk normaal?

Glitfaxi

Re: hoe krijg ik mijn paard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:55

Ik denk dat de telgang wil zeggen dat ze haar rug stijfhoud. Ik zou veel soepelheidsoefeningen met haar doen, dressuur dus. Lang en laag, voorwaarts neerwaarts. Als dit uiteindelijk lukt komt de draf denk ik vanzelf. Succes!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:56

Wat bij ijslanders die niet draven onder het zadel nog wel eens wil helpen: drafbalkjes op de grond....en dan een flink aantal achter elkaar leggen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:59

Glitfaxi schreef:
Ik denk dat de telgang wil zeggen dat ze haar rug stijfhoud. Ik zou veel soepelheidsoefeningen met haar doen, dressuur dus. Lang en laag, voorwaarts neerwaarts. Als dit uiteindelijk lukt komt de draf denk ik vanzelf. Succes!

Daar dacht ik ook aan.
Anders dan wanneer geoefende gangen paarden deze gang laten zien.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:00

Longeren helpt soms maar ook heel overduidelijk lichtrijden en dat steeds langzamer en afwisselend snel en weer langzaam proberen te doen (het verlangzamen is belangrijk)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:34

TAO -> RT-P

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:43

En als nou iemand jouw paard aan de longe neemt met jou erop? De longeerpersoon geeft het drafcommando, jij geeft de hulpen. Dit dan een week of 2 en dan lukt het denk ik wel zonder longe.

Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:53

Even mijn reactie uit je andere topic gekopieerd ;)

Probeer er niet na 1 dag al druk op te zetten omdat je verwacht dat ze het nu al goed doet.
Veel longeren, veel overgangen laten maken en wat Nikip zegt; probeer het commando 'draf' eraan te koppelen.

Als ze in telgang gaat rustig terug zetten naar stap en nogmaals proberen.
Mijn draver viel in telgang als ze mij niet begreep en nerveus werd. Ophoudingen maakte werkte al helemaal niet. Rustig terugzetten en de oefening opnieuw doen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:57

Ik kopieer ook even mijn reactie uit het andere topic ;)

Je zegt dat ze aan de longeerlijn wel kan draven. Maak daar gebruik van!
Probeer er het commando "Drrrrraf" aan te koppelen. Dan kan je dat commando ook gebruiken terwijl je op haar rug zit En ook vooral GOED les nemen! Ik weet niet of je tevreden ben met je huidige instructeur?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:02

Als ze zo heftig reageert op been, kan het maar zo zijn dat ze amper ingereden is. Ga er maar vanuit dat er niet teveel mee gedaan is. Telgang is vaak een kwestie van onbalans, dat lijkt me hier ook, als ze los wel draaft :j En je hebt haar sinds gisteren? :+ Je moet niet verwachten dat je binnen een week een B-proef rijdt. Gun haar wat tijd, ze moet waarschijnlijk ook aan jou wennen. Ga wat spieren kweken aan de longe en rustig beginnen met werk onder het zadel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:09

IK heb alleen je eerste regel gelezen, je hebt het paard sinds gisteren, wat verwacht je dan?
Ga eens een tijdje kennis maken met het dier , ga wat los en grondwerk doen, hoe belangrijk is rijden , het dier is ook nog erg jong snapt niks , waarom dan al draven als je perse erop wil, neem de tijd, een nieuw paard heeft ook zijn tijd nodig om te wennen, neem daar eens een half jaar voor, en leer eens wat meer over paarden b.v lees en zie ze niet alleen als om op te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:33

De vorige eigenaren hebben er denk ik weinig mee gedaan omdat ze nog zo jong is. Ik zou het een stuk anders aanpakken en ervoor zorgen dat ze overdag lekker naar buiten kan.
Verder is telgang puur door onbalans met spanning. Ik zou dagelijks met een instructeur aan degang gaan om haar met longeren, grondwerk en stapwerk wat meer ontspannen te krijgen.
Balkjes zou ik never nog niet aan beginnen :n Dan zal ze eerder vallen dan dat ze normaal gaat draven want dit vind ze gewoon nog heel moeilijk.