Zitles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:11

Weet niet of het hier goed staat maar anders mag dit topic verplaatst worden :)

Vrienden van ons hebben een dochter van 13 die na 5 jaar paardrijles(1 keer per week) En dit weekeinde ben ik er achter gekomen dat ze nog steeds niet fatsoenlijk kan zitten. Ze mocht eens rijden op mijn paard maar ze zit echt nog heel onstabiel. Trekt de knieen op, hakken omhoog. Ze heeft nog steeds onvoldoende evenwicht.
Na een gesprekje blijkt dat ze vrijwel geen zitlessen krijgen. Af en toe in stap "gymnastieken" Maar echt aan de longe leren zitten nou nee ho maar.
Nou snap ik dat er mensen zijn die gewoon eh...ja weinig talent hebben. En zij zal er ongetwijfelt een van zijn. Maar beter dan dit zou toch moeten kunnen.

Nu miijn vraag...wordt er op maneges nog wel zitles gegeven en wie weet een adres in de regio Utrecht waar ze nog echte zitles geven.

NatasjavE

Re: Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:13

oh.. en op mijn paard is geen optie. Die is veel te jong, fris en fruitig voor haar. bovendien kan ik geen zitles geven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:19

Ik rij vanaf me zesde paard wel soms even gestopt enz maar nooit geen zitles gehad tot 2011.
Maneges doen er bijna niet aan.
Bieden ze het wel aan hebben ze het via via geleerd of mee gekeken.
maar ze kunnen je dan vaak niet uitleggen waarom je bepaalde oefeningen doet enz.
Heb het via priveles gehad op een paard van iemand op stal.
Die vroeg steeds ook wat voel je nu? En vertelde het waarom.
ik heb nog steeds veel aan te werken hoor maar het heeft me wel geholpen.
En het is goed het blijven herhalen in de zoveel tijd.
Ik heb 4 zitlessen gehad nu. Ik vind het erg belangrijk.

Als je paard te fris is heeft dat geen zin niet doen.
Het paard moet goed aan de longeerlijn lopen en ook tegen wat gehobbel kunnen.
Je doet toch verschillende oefeningen ook zonder beugels.
Ook voor de ruiter die dan bv zonder beugels en handen los op je apard zit wel fijn dat je een betrouwbaar paard hebt waar je les op krijgt.

Ik woon niet in regio utrecht maar sequioa sables in ermelo geeft nog wel zitlessen
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-02-12 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:24

Denk dat Ermelo net te ver is voor ze. Zeker omdat je toch een aantal keer moet gaan en wat je zegt...je moet het zo nu en dan herhalen. Maar ik zal het ze zeker door geven.

Mijn paard loopt wel goed aan de longe...maar het gehobbel kan ze niet hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:33

Ik ken maar 1 manege waar ze echt zitles geven, en dat is die uit mijn onderschrift.. Dit is in Gassel (NB), dus ook niet echt in de buurt van Utrecht.. Wel staan er op de site een aantal instructeurs die op dezelfde manier les geven. Weet alleen niet of daar ook een manege tussen zit. Je zou even kunnen informeren. Zie http://www.akasha-rijkunst.nl/locatie-overzicht.php

Die zitlessen zijn meestal niet aan de longe (kan wel als dat nodig mocht zijn), maar in iedere groeps of priveles wordt enorm veel aandacht besteed aan de zit van de ruiter, ook als ze heel jong zijn. Iedere ruiter begint daar ook met een basiscursus, waarin ieder onderdeel van het rijden apart wordt besproken. Natuurlijk zijn het daarna niet direct sterruiters, maar het is wel zo dat ze de aanwijzingen snappen, en ook waarom dat gevraagd wordt. Ook hebben ze gevoelt hoe ze het gevraagde verschil (bij zichzelf) kunnen maken. Daarbij is balans en doorgelatenheid heel belangrijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:35

okey, ja daar kan ik misschien wel wat mee. Dank je wel.

Ja wij kregen ook geen zitles aan de longe hoor.. Maar wel in stap, draf en galop.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:39

Bij onze manege en de 2 andere maneges die ik ken worden ook geen zitlessen gegeven.
Ik denk meer, dat het een uitzondering is, dan een regel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:52

Ja, dat blijkt wel Tendance.

Van de site van Angela heb ik iemand gebeld en die heeft nu helaas geen lespaard. Maar als ik een paard weet komt ze. Dat wordt nog even puzzelen dus. De site heb ik door gestuurd naar de moeder van de zitles kandidaat.

We gaan verder op zoek. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:53

Het is wel heel erg jammer. Als dit op iedere manege gewoon regel was, dan hadden nu niet zoveel mensen meer de moeite om zich om te scholen, na het al jaren verkeerd te hebben gedaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:56

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:20

Ik heb tijd terug ook zit les gehad.
Ik probeer wat meer uit tekomen in de dressuur.
Heb een beetje een springhouding xd met ook meer een springruiter.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:39

Bij ons op de manege geven ze dat niet volgens mij. Wel als je aangeeft dat je priveles wilt op basis van je zit kan het wel ;)

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:43

Ook geen zitles bij onze manege maar dat zou eigenlijk helemaal geen overbodige luxe zijn.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:27

Ik ben beginnend ruiter. Na 3 privelessen ben ik gelijk in groepslessen mee gaan rijden (achteraf gezien veel te snel). In het begin ging dit nog wel, omdat er nog niet veel van je gevraagd wordt, maar naarmate ongeveer 15 lessen had ik het lichtrijden nog steeds niet onder de knie en had totaal geen controle over het paard en mijn lichaam. Toen ben ik gestopt met groepslessen en heeft mijn instructrice mij zitlessen gegeven. Dit was echt een wereld van verschil. Je leert hoe belangrijk je zit is, ik deed vrijwel alles vanuit mijn benen (lichtrijden en steun zoeken vanuit de beugels e.d. terwijl je je beugels eigenlijk zo min mogelijk moet gebruikwn) hier zat dus het probleem. Het is echt een goede oefening! vind eigenlijk dat je bij iedere manege zou moeten beginnen met zitlessen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:35

Ik heb ook nooit zitlessen gehad op mijn manege. Zelfs geen privelessen, gewoon gelijk in de groep. Maar er werd wel heel erg veel aandacht besteed aan je houding en zit. Zeker bij jongere kinderen is zitles te pittig, die kunnen niet lang genoeg hun aandacht erbij houden. Maar goed, een meisje van 13 zou het aan moeten kunnen.
Heb je er rekening mee gehouden dat ze het misschien wel heel erg spannend vond op Bella en daardoor niet prettig kon zitten?

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:39

Ik heb een keer op onze manege een privé-les aangevraagd waarbij ik aan de longe zitles kreeg, erg fijn!
Is er op haar manege ook geen mogelijkheid voor zoiets? In de groepslessen komen we hier uiteraard nooit aan toe (aan de longe), maar wordt er wel zo nu en dan wat gedaan met zit, zonder beugels, zonder handen etc... :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:53

kleinvosje schreef:
Heb je er rekening mee gehouden dat ze het misschien wel heel erg spannend vond op Bella en daardoor niet prettig kon zitten?

Nou dat zou zeker mee gespeeld hebben. Goed punt.
Het is best een onzeker meisje ook.

Maar ze was deze zomer op ponykamp en toen mocht zij als enige niet op strandrit omdat ze gewoon niet stabiel genoeg zat.
Verstandig van de manege moet ik zeggen maar wel heel sneu voor haar.