Zwakke kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soetJob

Zwakke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:16

Hoi allemaal,

Mijn fjord rijdt op de rechter hand heel gemakkelijk, het buigen en wijken doet ze goed.
Op de linkerhand echter, lijkt ze stijver. Ik train extra veel om haar linkerkant soepeler de maken, maar
het lijkt soms alsof ze het vastzet. In de galop is dit niet al te veilig; ze glijdt vaak uit omdat ze zich niet buigt
en niet stabiel is.
Heeft iemand een tip om haar op de linkerhand soepeler te krijgen? Is het gewoon een kwestie van meer op de
linkerhand rijden of moet ik een fysiotherapeut erbij halen?

Gr soetJob

Maureen95

Re: Zwakke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:25

misschien moet je er een keer iemand naar latne kijken? iemand die kraakt ofzo?

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:26

Dat was ik sowieso van plan, maar ik hoop dat het met oefenen en trainen "genezen" kan worden ;)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:26

Ik zou er idd een osteopaat/fysiotherapeut bij halen, diegene kan alle blokkades en spieren loswerken en van daaruit kan jij beginnen aan de hand om je paard sterker te maken, door middel van oefeningen die hij/zij je (hopelijk) geeft. ;) Je kan ook 'ns kijken op www.paardenbegrijpen.nl

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:29

Sowieso even iemand naar laten kijken. Die kan je dan ook adviseren of je juist veel of weinig moet rijden.

Ik zou niet extra veel de linkerkant gaan oefenen. En als je paard nog geen rechte lijn kan lopen, moet je ook niet linksom willen.
Voor je opstapt even een paar keer de hals laten buigen (evt. met snoepje), dan veel rechte lijnen rijden. In de bocht proberen het binnenbeen goed onder te laten treden en let op dat het paard niet over de schouder valt. (Maar net als altijd, van achter naar voren rijden)

Als je paard scheef is, moet je extra goed opletten dat je niet naar één kant gaat hellen. Je moet de scheefheid in je heupen compenseren.

Nu is dat allemaal nog niet zo gemakkelijk, dus daarom begin ik het liefste op de grond :j Als het paard op zichzelf al correct kan lopen, is de kans groter dat het ook mét ruiter lukt. (Mits de ruiter goed kan zitten)

Begeleiding hierbij zal het proces zeer zeker versnellen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:05

Ik zou sowieso de fysio, maar ook de zadelmaker/passer er naar laten kijken. Het kan natuurlijk alleen een rijtechnisch probleem zijn, maar altijd eerst checken of er lichamelijk niets mis is. Ik heb dit twee jaar terug laten checken, zowel fysio als zadelpasser zeiden beide hetzelfde. Fysio heeft paardje losgewerkt, zadelmaker het zadel helemaal leeg gehaald en opnieuw opgevuld. Daarna kan je met een gerust hart rijtechnisch aan de gang gaan met je instructeur.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:37

Hoi,

Heel erg bedankt allemaal.
Was misschien van plan inderdaad wat aan het zadel te doen,
Bedankt voor alle tips tot nu toe! :)

Gr

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:14

Gaat het om het paardje uit je profiel ts?
Je paardje is dan al best wel op leeftijd.
Mijn verzorgpaard is ook 23, en heeft artrose.. Hij is ook makkelijker op de ene hand dan op de andere. Wijken kan hij ook nog heel goed, maar wat je zegt, is galoperen ook niet altijd veilig. Hij doet het echter ook in draf. Uitgleiden, struikelen, vastzitten... Ik zou je paardje idd toch na laten kijken. Hoop niet dat het artrose is voor je, want ik kan niet echt veel meer met mijn maatje. Enkel wat recreatief dressuuren.
Wat ik vooral met hem doe, is veel stelling vragen, (lees vaak, want ik rijd altijd met stelling) op binnen en buiten. Pasje wijken, rustig aan beginnen, eerst op de ene hand, vervolgens op de andere hand, en daarna een keer een gebroken lijntje wijken. Zo word je paard wat losser, en soepeler. Zo kan ik lekkerder met hem rijden. Hoop dat je er wat aan hebt ts!

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:15

Ja, het is dat paardje. Misschien is dat beter; haar op artrose laten controlen maar verder heeft ze geen last van gewrichtsproblemen, of is dit niet nodig om artrose te hebben?

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:30

Dit klinkt voor mij gewoon als een scheef paard :)
Rechtrichten.. Daar voorkom je ook lichamelijke pijntjes, ziektes mee.
Maar het is altijd handig om de zadelmaker te laten komen etc.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:56

Ok :9

Gr