probleem met gallop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

probleem met gallop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:46

heeee, :)

ik heb best een vervelend probleem met gallopeeren. ik rij sinds kort elke zaterdag op een super lief paard. maar het gallopeeren gaat nog wat moeilijk! de ene keer springt ze meteen aan en de andere keer moest ik het eerst 3 rondjes proberen. ik heb nu al een leren paardrijbroek zodat ik goed kan doorzitten maar nog lukt het niet. het is wel een rijd waarbij je de juiste hulpen moet geven! iemand tips? :j :j

groetjess,

paardje13g

Re: probleem met gallop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:48

Hè, dat heb ik ooit geweten.. hmm ik zal er eens over nadenken.
Is het trouwens een jong paard?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:49

Je moet goed doordrijven en evt ook iets zeggen zoals: Let op! galop!, zodat het paard weet wat er komt. En als het echt niet gaat kun je ze misschien een tikje met de zweep geven.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:17

Ik denk dat je moet zien uit te vinden of je paard je hulp niet snapt, of je hulp negeert. Beide vragen namelijk om een andere oplossing. Goede instructie kan je hier bij helpen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:59

het paard is vroeger voltige paard geweest en is best lui.. dus een keer een flinke tik met de zweep is bij haar best normaal. maar wat moet ik pecies met mijn benen doen? ik heb het iedee dat ik daar een beetje mee zit te klungelen .. :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:25

Je zegt zelf, "ik heb het idee dat ik een beetje aan het klungelen ben met mijn benen"
Net daarom, neem les, een goede instructie kan je hierbij helpen.
Het lezen van tips hier, is leuk en idd ook soms leerzaam, maar je gaat het probleem echt niet kunnen oplossen door het lezen van tips, daar heb je echt niet voldoende aan, want jij ervaart de dingen anders dan dat je ze echt uitvoert, instructie staat op een afstand en die zien wat en hoe dingen gebeuren, die zien ook reacties van jou en van je paard, en trachten dan tips te geven hoe het op te lossen.

MachoXRuby schreef:
het paard is vroeger voltige paard geweest en is best lui.. dus een keer een flinke tik met de zweep is bij haar best normaal. maar wat moet ik pecies met mijn benen doen? ik heb het iedee dat ik daar een beetje mee zit te klungelen .. :P

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:36

ik zit ook op les , het is op een manege :P alleen die dingen die ze mij leren helpen niet echt! dus ik dacht misschien krijg ik hier de gouden tip :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:19

"De gouden tip" Die bestaat niet, das een leerproces en dat vraagt heel wat tijd en heel veel oefening.
En je zal ook merken , hoe verder je geraakt hoe moeilijker het wordt, en je komt er uiteindelijk achter dat je leven niet lang genoeg is om echt goed te leren paardrijden.
Paardrijden is veel moeilijker dan het eruit ziet.

Greetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:15

Hoi. Bij mijn paard is het geen probleem, maar mijn vriendin ervaart hetzelfde bij haar eigen paard. Ze moet er dan echt op letten binnenbeen op de singel en haar buitenbeen VER naar achter doen zodat het paard het verschil ervaart. Als het buitenbeen niet ver genoeg naar achter is geef je eigenlijk gewoon het commando vlotter rijden. Hoop dat iets kan helpen!

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:19

misschien ook proberen om de teugels redelijk los te laten zodat ze de ruimte heeft om in galop aan te springen.
En belonen wanneer het wel lukt zodat ze het de volgende keer beter gaat snappen, dan moet het toch wel langzaam beter gaan.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:27

Greetel schreef:
Hoi. Bij mijn paard is het geen probleem, maar mijn vriendin ervaart hetzelfde bij haar eigen paard. Ze moet er dan echt op letten binnenbeen op de singel en haar buitenbeen VER naar achter doen zodat het paard het verschil ervaart. Als het buitenbeen niet ver genoeg naar achter is geef je eigenlijk gewoon het commando vlotter rijden. Hoop dat iets kan helpen!

deze hulpen moet ik ook altijd precies gebruiken! maar ik ben het niet zo gewend! omdat ik eerst op paarden reed waarbij ik 1x een schopje gaf en dan sprong die al aan.. maar ik zal je tips een proberen :D hopen dat het help!

Greetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:24

Wat je ook nog kan proberen is een geluidje te maken als je aanspringt en dat blijven doen! Je paard leert je kennen en misschien ook je zit verlichten???

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:34

ook zien dat je goed naar achter leunt (natuulijk ook niet té veel he) als je aanspringt.. anders kan je paardje niet zo goed aanspringen ;)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:32

Gewoon blijven proberen
Anders op een volte zetten en veel stelling naar binnen en de juiste hulpen doen

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:24

binnen been op de singel en je buitenbeen achter de singel. Als het paard aanspringt meteen belonen en ook af en toe lichte druk geven zodat ze weet dat je been daar nog zit. En goede stelling vragen. Verder goed doorzitten en desnoods stemhulp erbij gebruiken. en ander moet je eens sporen gebruiken, niet die scherpe maar met zo'n stumpe bolling zeg maar. Niet er mee schoppen maar meestal heb je dan iets meer contact en reageren de paarden sneller.