ik weet het wel maar doe het niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

ik weet het wel maar doe het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:21

oke klinkt heel logisch doe het dan :Y)

ik heb op bokt vaak een hele rij aan tips en advies wat je kunt doen als je paard schrikt rent ohz of wat dan ook,
alleen als ik zelf op paardlief zit komt er vaak niet veel van in die situaties :+
vandaag als voorbeeld,

paardlief is de laatste tijd heel maar dan ook heeeel erg fris (zal het weer wel zijn )
dan stap ik op op de poetsplaats (binnen)
en rij ik de gang door om naar de bak te gaan ook binnenbak
dan loopt paardlief al bijna te ontploffen snurken dribbelen oren als antennes overeind,
allemaal prima hijs best braaf zal er igg niet bokkend vandoor gaan :P
ik rij de bak in doe een poging tot losstappen ,

dat resulteerd bijna altijd in 5 passen stap paardlief gaat draven ik hou hem weer in 5 passen stap enz,
dat heb ik na 2 rondjes wel gezien en dan draaf ik aan ,
maar nee paard gallopeerd liever even een stukkie :Y)
dan wil ik hem terugnemen en wil hij natuurlijk niet en word hij loeisterk oftewel stopt gewoon niet,
ik ga natuurlijk niet terug lopen trekken dus rij hem even wat naar voren (hij word vanzelf rustiger zal je zeggen)
maar nee dus hij blijf rustig 20 min lekker hard rongalloperen,

is wel te sturen zolang ik hem ondersteun maar als ik die voorkant ook maar iets te los hou naar zijn zin vliegt ie van de hoefslag af ,
soms bijna tegen een ander paard soms tegen een hindernis enz,
op een gegeven moment wil ik toch lekker draven en zet hem dan ook wel een keertje met wat meer druk stil,

alleen dan komt het volgende of hij draaft hard en met zijn koppie in een Z houding,
en de andere dag is meneer braaf en loopt ie netjes nageeflijk zijn rondjes figuren en is ie makkelijk met galloperen /rustig,
maar nu dus het probleem,

ik krijg hem bijna niet normaal terug op zulke dagen ,
niet op zit stem watever,
hij is heel zacht en gevoelig in het mondje maar wil hij niet zachter dan trekt ie vrolijk de teugels een meter langer :o
en rent lekker door,
ik als iemand met rugklachten houd dat niet ,

hoe zet ik paardlief nou eens op een vriendelijkere manier stil ?
op een volte werkt ook niet dan word ie boos en rent hij gewoon de andere kant op :')
begrijp me niet verkeerd het is een heel lief en vooral vrolijk paard :))
meestal is ie heerlijk te rijden en dan geniet ik er ook van ,
maar ja meneer is pas vijf en een half, pubertijd?

hij is vrij van pijn heeft een goed passend zadel gebit is ok enz ;)
hij loopt op een enkelgebroken koperen bitje waar hij op zijn goede dagen heerlijk op loopt,

dus iemand tips ? :)

kippetje

Re: ik weet het wel maar doe het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:13

hoe veel beweging krijgt hij buiten het rijden...... ...........

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:19

Ga eerst lekker longeren en daarna erop om te rijden
laat hem ook eerst los en even lekker uit raazen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 07:22

@ kippetje hoe staat nu op stal doordat het weiland zo blubberig en vol met gaten zit,
hij komt er 2 a 3 x per dag uit
@ gitteke daar wil ik juist vanaf,
ik reed hem ook een tijdje met slofteugel en toen had ik de slof ook niet heel erg nodig maar ik wil het dus zo op kunnen lossen zonder iedere keer het longeren voor het rijden ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:44

Consequent zijn. Belangrijk dat je in al je trainingen, dus ook in de zomer als hij niet fris is, werkt aan je tempo controle.
Misschien niet helemaal aardig van mij, maar je "probleem" is niet net pas ontstaan. Natuurlijk helpt dit weer niet mee.

Een paard kan je leren dat hij gewoon moet blijven stappen (aan een lange teugel), hoe fris ook. Maar daar gaat wel een aardige training aan vooral. Want als je hem logeert, gaat hij er dan ook gelijk van tussen zodra je hem op de cirkel zet? Daar ook werken aan je controle, hij mag pas draven als hij het vraagt.

Elke keer dat hij harder wil dan jij, op een rustige manier terug zetten en gelijk weer loslaten. Wat voor sommige paarden werkt is ze laten remmen op de bakrand, dus hem als hij te hard wil gaan naar buiten sturen. Zeker niet boos worden, want dan gaat je hartslag omhoog en dat wil je juist niet. Blijf bv ook tegen hem praten, om een stapritme aan te geven. Dus stap stap stap stap stap stap (in een rustig tempo hem voordoen wat je wil), volg je me nog?

Natuurlijk is het moeilijker met een jong dier, maar heb je hem een uitrijdeken opliggen, dan hou je hem zeker voor je eerste stuk warmer en vaak ook rustiger.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 07:52

uitrijdeken gaan we nog mee oefenen want dat vind hij eng,
bedankt voor de tips ga er zeker wat mee doen
'vanavond heb ik weer les ik laat nog even weten hoe het ging

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:49

Wat "Japeloup" je hier al vertelde is zeker waar, en zeer waardevolle info.
Ik merk duidelijk in je heel duidelijk omschreven verhaal, dat je zeker al niet echt een beginner bent, je weet waarover je praat, je ziet ook waar sommige dingen fout lopen.
En toch denk ik dat je wat hier fout loopt een beetje zelf ook creeert. Je zegt ik ga instappen en probeer hem in stap te houden, hij wil steeds draven en na een 2 rondjes ga ik dan ook in draf en probeer hem weer rustig te laten draven, waarbij ik hem dus weer tegen probeer te houden, hij gaat dan in galop, dan weer het zelfde verhaal je houdt hem dus weer tegen want anders is hij een soort stuurloos projectiel, ......
Maar steeds spreek je van ik hou het paard tegen.
Je moet nooit een paard trachten tegen te houden, echt nooit, op deze manier ben je dus het tegentrekken er net in aan het trainen, en dat zal op deze manier alleen maar erger worden, dat stopt echt niet vanzelf, en zal heel dikwijls eindigen in een paard dat echt niet meer te houden is.
En dit creeer je op deze manier eigenlijk zelf, je leert nu het paard tegentrekken.
Je zegt ook als ik mijn paard op een volte zet tjaaa dan wordt hij boos, dus op die momenten doe je dat dan maar niet, dus weer een winstpunt voor je paard.
Je gaat echt heel erg moeten opletten , dit is een jong paard en is bezig jou uit te testen, en heeft dus al heel wat zwakke plekken ontdekt, en die zal hij echt verder gaan uitspitten en dus tegen jou gebruiken.
Op die momenten is jouw paard ook niet op jou gefocused, je had dus al vroeger moeten corrigeren.
En versta me niet verkeerd, corrigeren hoeft echt niet grof te zijn, lees de vorige tekst van "Japeloup" nog eens heel aandachtig door, daar lees je draai je paard naar de bakrand toe en keer zo om, maar laat weer los, dit is dus zo'n correctie hééééé, heel subtiel en zacht, maar zeker heel effectief.
Je moet leren hoe een paard denkt en hoe het leert, je moet een paard niet proberen tegen te houden, je moet hem zeggen wat te doen, en dat doe jij nu echt niet, sterker nog je maakt het een beetje onduidelijk en zelfs iritant voor je paard en dit kan soms leiden tot explosief gedrag.
Dus ik zou zeggen , leer anders om te gaan met dit paard of je gaat mssn problemen krijgen die je echt niet meer zal aankunnen, en het is hier dan toch weer de ruiter die deze problemen er zelf intraint, onbewust maar wel jouw fout dus.
Wees niet boos op me , ik bedoel dit helemaal niet aanvallend, maar wil je erop wijzen , je even wakker schudden, werk aan jezelf tracht het net op een andere manier op te lossen.
Je moet een paard niet trachten tegen te houden, ook nooit trachten te verhinderen dat hij in de fout gaat, laat het paard de fout maken en corrigeer dan onmiddelijk, heel duidelijk en zelfbewust en rustig, nooit uit boosheid.
Verander jezelf en je paard is ineens een ander paard.
succes.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:07

little_birdy schreef:
hoe staat nu op stal doordat het weiland zo blubberig en vol met gaten zit,
hij komt er 2 a 3 x per dag uit

Om wat te doen? Rijden? Longeren? Stapmolen? Los in paddock? Samen rennen in de bak met andere paarden? Of kan hij alleen onder het zadel eens de benen strekken? Dan zit daarin wellicht de oorzaak én de oplossing van je probleem... :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:13

1 keer los in de paddock 1 keer stapmolen en savond rijden :)
@ aoelus1
bedankt hier heb ik ook zeker wat aan ga er indd goed over nadenken hoe ik waneer ik hem ga corriceren,
vanavond heb ik weer les en ik ben benieuwt wat daar uitkomt !!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:17

Wat hier boven zo mooi staat, verander je zelf en je paard is ineens een ander paard.

Ook is 2 of 3 keer uit de stal niet fijn voor geen enkel paard , het is prachtig weer laat dat dier gewoon op het land, gebeurd niks mee nu en op oneffen terrein leert hij wel mee omgaan, het zijn geen watjes dat maken wij mensen er van.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:21

ik weet het maar het is niet mijn paard helaas ;)
ik mag er alles mee doen en in het voorjaar (maart)
houd de eigenaar een wei gereserveert en dan komen ze beide lekker op het land,
de eigenaar zelf wil dit ook niet dat ze continu op stal staan en op het land staan nu de fokmerrie's ....

het is ook zo waar dat ik zelf de oorzaak ben,
want als ik al de hele dag denk ik ga vanavond heerlijk relaxt rijden is alles goed :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:24

little_birdy schreef:
1 keer los in de paddock 1 keer stapmolen en savond rijden :)

Afhankelijk van hoe lang hij los in de paddock mag, kan het natuurlijk zijn dat dit voor jouw paard wat weinig is. Je zou verder ook nog kunnen kijken naar het voer, wellicht barst ie gewoon van de energie. Misschien toch vantevoren even longeren (edit: beter nog: losgooien in de paddock!) zolang ie niet op de wei kan? Lijkt me wat eerlijker tegenover het paard. Voor het rijtechnische ga ik verder mee met Japeloup en Aeolus... Succes in elk geval +:)+

Ik lees nu je laatste berichtje. Tja, het is lastig als het niet je eigen paard is. Goed dat je in elk geval naar een oplossing zoekt!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:25

@ midgie: dat kan niet overal. Niet alleen mag het soms niet, bij ons is het zelfs gevaarlijk met de kleigrond. Ik zou ook niets liever willen maar het kan soms gewoon niet.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:33

Wat vervelend dat hij niet in te houden is..
Probeer eens je bovenbenen aan te spannen, (moeten je benen wel in een rechte lijn zijn, schouders - ellebogen - heup - hak), en duw je hakken naar buiten. Niet dat je tenen vervolgens helemaal in zijn buik prikken, daar gaat ie nota bene alleen maar sneller van, maar gewoon een klein beetje. Vervolgens span je je onderste buikspieren aan zodat hij meer moeite heeft om door te kunnen rennen, en dan vervolgens hoef je maar een kleine ophouding te maken.
Klinkt heel onlogisch en gespannen, maar werk echt !

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:48

Ik ben nu met mn jonkie ookweer bezig; Ho is ho.
Als hij niet luister laat ik he mdoor stappen en zet ik hem gewoon tegen het schot aan van de binnenbak, dan kan hij toch niet verder en ik geef de hulp die gewenst is bij het stilstaan.
Na 3x had meneer dat echt wel in het snotje, maar altijd toch even zn voet nog bewegen. Jong paard, pakt je op je zwakke punten. Ik weet het allemaal ;)!

Ik betrap me er ok wel eens op met halthouden dat ik dan voorover ga zitten, of mijn benen afsteek dus ja daar maakt hij ook mooi gebruik van :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:39

nou he vanavond les gehad en het ging heel erg goed,
instructie vond het een slim paard dat niet snel opgeeft :Y)
zij is ook va het remmen op de bakrand paard er naartoe sturen en dat werkt heel goed,
ze zecht ook eerst vooruit dan terugnemen en niet tegen blijven houden kleine ophouding laat hij los doe ik het ook ,
hoop geleerd en kom denk ik nu weer een stukkie verder !!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:06

Fijn te horen. Hou je ons verder op de hoogte?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:15

ja hoor komt goed,
volgende week heb ik weer een les en dan gaat de instructrice er ook even een rondje op
heb ik zelf aan haar gevraagt of ze dat wil :)

inskimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:34

Hee,

Wat een goed commentaar hierboven. Sluit ik mij volledig bij aan. Consequent maar ik weet ook dat dat heel lastig is/blijft. Mijn tip: wil niet teveel in 1 keer. Focus je op het consequent zijn. Wat wil ik en wat doet mijn paard. Verder natuurlijk heel veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:24

Squawk schreef:
@ midgie: dat kan niet overal. Niet alleen mag het soms niet, bij ons is het zelfs gevaarlijk met de kleigrond. Ik zou ook niets liever willen maar het kan soms gewoon niet.

Waar een wil is is een weg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 17:04

het gaat heel goed met rijden de laatste paar dagen !
hij is wel nog erg fris maar werk goed mee,
hij doet echt zijn best voor me ,
ik lag er wel bijna af de laatste keer maar daar kon hij ook weinig aan doen want hij schrok van een ander paard in de bak
vrijdag komt er iemand foto's maken van het rijden dan zal ik daarna ook een topic openen en de link hier neerzetten :)