ik kan een rap paard niet houden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseLoveeer

ik kan een rap paard niet houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:32

Ik ben een beginner 2 en ik rij al 2 jaar op een manege
maar op de manege zijn er een paar rappe paarden en vorige week ree ik op een rap paardje en het liep helemaal uit de hand!!
het had ook een beetje met het koude weer te maken maar ze ging echt super rap :\
Ze zat altijd in de kont van het paard voor haar en dat was nog maar het begin vanaf de draf begon ze iedereen in te halen en door te piste te galoperen ik probeerde alles maar het werkte niet en zo ging het het hele uur door! bij maar 1 klein geluidje was ze weg voor een minuutje.
Ik probeerde zoveel als ik kon maar toch kon ik ze niet houden, ik heb nog al wat problemen met rappe paarden ik kan ze namelijk heel slecht tegen houden, zijn er tips???? :?

spanisheyes

Re: ik kan een rap paard niet houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:37

Het belangrijkste is om zelf rustig te blijven maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het is lastig tips geven als je iemand niet hebt zien rijden en dus eigenlijk niet weet wat er precies gebeurd en hoe er op wordt gereageerd. Misschien is het een idee om een keer een privé-les te nemen op een rap paard? De instructeur/instructrice kan meteen de juiste aanwijzingen geven.

HorseLoveeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:43

zal ik mss wel is proberen, maar de instructeur zij dat het ook door het koude weer kwam want normaal is ze nooit zo! maar op andere rappe paarden/pony's doe ik het ook niet zo goed, wat ik wel een beetje een probleem vind is dat in een groepsles je niet kunt kiezen wat je doet dus als ze te rap gaat kun je ze niet op cirkel draaien, ze hebben me gezegt dat ik me moet zwaar maken en trager op en neer gaan dan het paard draaft maar dat werkt ook niet altijd..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:51

JE mag dus geen figuur rijden als je paard hard gaat?
Meis ik denk dat het verstandig is om naar een betere manege met meer/betere begeleiding.

ALs je graag daar wil blijven: rustiger adem halen, niet achterover gaan zitten (dat zwaar maken bedoelen ze mee dat je rustiger moet gaan licht rijden, niet DAT je achterover moet zitten) en bv zelf een liedje heel zachtjes zingen om te ontspannen.

HorseLoveeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:58

smurffie schreef:
Meis ik denk dat het verstandig is om naar een betere manege met meer/betere begeleiding.

ALs je graag daar wil blijven: rustiger adem halen, niet achterover gaan zitten (dat zwaar maken bedoelen ze mee dat je rustiger moet gaan licht rijden, niet DAT je achterover moet zitten) en bv zelf een liedje heel zachtjes zingen om te ontspannen.

Dus ik mag niet naar achter zitten als ze zo rap gaan ?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:00

vooruit rijden tot ie moe is ,
vaak is het een balans probleem,
lekker die voorkant loslaten (wel los contact houden)
en lekker vooruit rijden

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:03

Ik ben nieuw op de manege waarop ik rijd, ik heb vroeger 7 jaar gereden maar heb een 5 jaar lange stop gehad.
Mijn nieuwe instructrice vertrouwde er wel in me omdat ik alles van vroeger nog in me had, en dus zette ze me vrijdag op een beetje gestresst paard, dat echt van elk klein dingetje schrok. ze had me er al voor gewaarschuwd.
Toen het paard een keer schrok rende het snel naar de opening in de bak en stopte daar abrubt. toen ze voor de 3e keer weer weg wilde rennen was ik haar reactie net voor en kon ik haar vluchtreactie stoppen. Gedurende de les is ze volgens mij wel 5 keer gaan vluchten voor een geluidje, maar ik kon telkens gewoon blijven zitten :)

Wat ik denk is dus dat je moet proberen om de vluchtreactie van het paard net voor te zijn en het een halt toe te roepen. Goed opletten dus waardoor ze schrikt en proberen de reactie tegen te gaan en het paard gerust te stellen. Het paard moet hiervoor natuurlijk wel vertrouwen in jou ook hebben dat jij een betrouwbare ruiter bent :) Succes!

HorseLoveeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:05

Robbedoesh schreef:
Ik ben nieuw op de manege waarop ik rijd, ik heb vroeger 7 jaar gereden maar heb een 5 jaar lange stop gehad.
Mijn nieuwe instructrice vertrouwde er wel in me omdat ik alles van vroeger nog in me had, en dus zette ze me vrijdag op een beetje gestresst paard, dat echt van elk klein dingetje schrok. ze had me er al voor gewaarschuwd.
Toen het paard een keer schrok rende het snel naar de opening in de bak en stopte daar abrubt. toen ze voor de 3e keer weer weg wilde rennen was ik haar reactie net voor en kon ik haar vluchtreactie stoppen. Gedurende de les is ze volgens mij wel 5 keer gaan vluchten voor een geluidje, maar ik kon telkens gewoon blijven zitten :)

Wat ik denk is dus dat je moet proberen om de vluchtreactie van het paard net voor te zijn en het een halt toe te roepen. Goed opletten dus waardoor ze schrikt en proberen de reactie tegen te gaan en het paard gerust te stellen. Het paard moet hiervoor natuurlijk wel vertrouwen in jou ook hebben dat jij een betrouwbare ruiter bent :) Succes!

Oke bedankt :)

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:15

HorseLoveeer schreef:
Oke bedankt :)

Wat ik altijd denk is dat je moet onthouden dat een paard een vluchtdier is, eigenlijk is het dus heel logisch als ze zo hard mogelijk proberen weg te rennen als ze iets onbekends horen.
Eigenlijk moeten ze er na een tijdje op gaan vertrouwen dat JIJ beter weet wat gevaarlijk is en wat niet, als ze weten dat jij er dan niet van schrikt zullen zij er ook minder snel schrikken als ze op jou kunnen vertrouwen.
Ik denk alleen wel dat zoiets makkelijker gaat als je een eigen paard hebt of heel veel met 1 paard kan trainen, want af en toe erop rijden in een manege les is (denk ik) niet genoeg om echt een goede band op te bouwen.
Denk wel dat het een leuke uitdaging is als je probeert juist vaker op deze pony te gaan juist om te kijken of je het op een gegeven moment voor kan zijn! :)
Zelf vind ik een stukje spanning tijdens het paardrijden wel wat toevoegen haha!

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:39

Ik ken je probleem. Ik rijd zelf ook op een manege en zit nu al een paar weken op een heel snel paard.
Als ik nog maar aan het instappen ben, begint ze al te draven en als ze een geluidje hoort, galoppeert ze in eens weg...
Ik merk dat ik haar ook niet kan houden en mezelf heel erg aanspan, waardoor ze nog harder gaat. Ik moet inderdaad ook proberen te ontspannen en d'r rustig proberen terug te nemen, maar het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan :\

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:24

HorseLoveeer schreef:
smurffie schreef:

Dus ik mag niet naar achter zitten als ze zo rap gaan ?

Precies!
Dan ga jij namelijk op de achterhand zitten en laat de voorhand gaan. Dus gaat je paard harder. Even weg gelaten dat sommige mensen wel zo achter de beweging gaan zitten dat het paard inderdaad remt. Je moet is rechtop de bank gaan zitten en dan eerst diep inademen en daarna flink uitademen en alles loslaten, dat gevoel moet je ook op je paard hebben.

HorseLoveeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:42

blair schreef:
Ik ken je probleem. Ik rijd zelf ook op een manege en zit nu al een paar weken op een heel snel paard.
Als ik nog maar aan het instappen ben, begint ze al te draven en als ze een geluidje hoort, galoppeert ze in eens weg...
Ik merk dat ik haar ook niet kan houden en mezelf heel erg aanspan, waardoor ze nog harder gaat. Ik moet inderdaad ook proberen te ontspannen en d'r rustig proberen terug te nemen, maar het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan :\

ik heb juist hetzelfde!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:09

Hoe meer je in de mond zo'n paard gaat inhouden, hoe loperiger en hoe vluchteriger het paard ervan wordt. Je moet zoveel mogelijk uit die mond blijven met je handen.

En af en toe een ophouding maken met alleen je buitenteugel (binnenhand er af blijven) en zo hard als nodig is om reactie te krijgen en zodra je het eerste aan reactie merkt moet je je hand ontspannen. En dat laatste, of je dat al dan niet op tijd doet, dat bepaalt of het je gaat lukken of niet. Want ben je te traag met ontspannen, dan mist het al snel uitwerking.

Dus je zult jezelf moeten omschakelen tussen de oren. Je zult de neiging om het paard in de mond tegen te houden zwaar moeten onderdrukken. Met het risico dat het paard iedere keer onder je vandaan loopt. TOCH loslaten. En weer ophouding maken maar altijd weer loslaten. Ja, dan loopt hij opnieuw onder je vandaan. Dan maar 100x ophouding herhalen zolang je maar tussendoor je hand GOED ontspant.

Zolang je niet je handen ontspant, zul je nooit resultaat krijgen.
He, en vergeet niet los te blijven in je lichaam en door te ademen. Probeer lui en traag te zijn in je lichaam, alsof je net wakker bent. Ook dat heeft heel veel invloed op je paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:56

Ik ga mee met de reacties die al gegeven zijn.
Zelf proberen te ontspannen en dat op je paard over proberen te brengen. Rustig blijven ademhalen, niet klemmen met je onderbenen en niet te veel in de mond blijven 'hangen' ondanks dat je die neiging vaak wel hebt.
Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde proberen, probeer eens wat er gebeurt als je het paard de hals probeert te laten strekken.

En nog veel belangrijker, vraag aan je instructeur hoe je hiermee om moet gaan, daarvoor wordt diegene die in het midden staat betaald, toch?
Die hoort jouw de juiste aanwijzingen te geven tijdens je les, zeker als het niet zo goed gaat. Alleen excuses als 'het komt door de kou' zijn wel aardige verklaringen, maar als ze dan met rijtechnische aanwijzingen komen, kun je er tenminste nog eens iets van leren.

Rijden jullie altijd in colonne? Dus allemaal neus aan staart achter elkaar? Dat is ook erg jammer, juist een paard dat fris is, moet je de aandacht bij de les houden door het bezig te houden, met voltes rijden, etc. Daarmee leidt je de aandacht van het enge buiten de bak af naar jou en kun jij aan het rijden gaan.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 01-02-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:07

Op een goede manege rijdt inderdaad ieder voor zich, en niet achter elkaar.

En het is een stukje paardenpsychologie: een paard dat weg wil, wil nog méér weg als je hem tegen probeert te houden. En dan vergroot je dus het probleem.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:14

Marije_jiplover schreef:
Zelf proberen te ontspannen en dat op je paard over proberen te brengen. Rustig blijven ademhalen, niet klemmen met je onderbenen en niet te veel in de mond blijven 'hangen' ondanks dat je die neiging vaak wel hebt.
Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde proberen, probeer eens wat er gebeurt als je het paard de hals probeert te laten strekken.

En nog veel belangrijker, vraag aan je instructeur hoe je hiermee om moet gaan, daarvoor wordt diegene die in het midden staat betaald, toch?
Die hoort jouw de juiste aanwijzingen te geven tijdens je les, zeker als het niet zo goed gaat. Alleen excuses als 'het komt door de kou' zijn wel aardige verklaringen, maar als ze dan met rijtechnische aanwijzingen komen, kun je er tenminste nog eens iets van leren.

Rijden jullie altijd in colonne? Dus allemaal neus aan staart achter elkaar? Dat is ook erg jammer, juist een paard dat fris is, moet je de aandacht bij de les houden door het bezig te houden, met voltes rijden, etc. Daarmee lijdt je de aandacht van het enge buiten de bak af naar jou en kun jij aan het rijden gaan.

Klopt helemaal mee eens. Je moet het paard lekker aan het werk kunnen zetten door middel van figuren zodat de aandacht niet zo snel afgeleid wordt.

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:39

Bij mij op de manege rijdt iedereen voor zichzelf, dus je kan zelf inderdaad gewoon voltes en gebroken lijnen enz. rijden. Ik zet mezelf ook niet zozeer vast in m'n handen, maar inderdaad meer in m'n benen. Ik moet er gewoon echt in oefenen die los te houden, ookal rent ze ineens weg :j

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:45

Ik zou als ik jou was het paard gewoon goed los rijden, veel figuren etc. En niet in de mond gaan hangen als ze er vandoor gaan. Blijven ontspannen en kneepjes geven in de teugel. Desnoods rustig tegen ze praten. Dat werkt ook vaak. Je moet gewoon doen alsof je op de bank zit, lekker ontspannen.
Bij mij op de manege moesten we ze vaak de hoek in sturen, zodat hij geen kant op kan, maar dat heeft ook vrij weinig zin, beste is paard bezig houden en ontspannen zoals hierboven ook al is gezegd.

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:51

Gister galoppeerde ze er weer 2 keer ineens vandoor, maar toen kon ik er toch al beter op reageren, omdat ik nu al een tijdje op haar rijdt. Ik reed inderdaad gewoon veel voltes en dit hielp volgens mij al heel erg. Maar er zijn natuurlijk meer paarden waar ik dit probleem heb, maar figuren rijden helpt inderdaad goed.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:35

Goed achter over zitten handen laag en op een volte zetten en deze verkleinen zo kan die niet meer galoperen

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:36

horsesm schreef:
Goed achter over zitten handen laag en op een volte zetten en deze verkleinen zo kan die niet meer galoperen

Jij hebt de andere berichten niet gelezen. Dit is een waardeloos advies.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:40

horsesm schreef:

Juist ja.. jij hebt er echt kaas van gegeten en er vast veel gereden :=

HorseLoveeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:03

Marije_jiplover schreef:

Rijden jullie altijd in colonne? Dus allemaal neus aan staart achter elkaar? Dat is ook erg jammer, juist een paard dat fris is, moet je de aandacht bij de les houden door het bezig te houden, met voltes rijden, etc. Daarmee leidt je de aandacht van het enge buiten de bak af naar jou en kun jij aan het rijden gaan.

Ik ben ondertussen al verandert van manege en alles gaat al beter! :p