Aantal onduidelijke termen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Aantal onduidelijke termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:38

Zou iemand mij van de onderstaande termen precies kunnen uitleggen wat het precies inhoud (wat het paard in zon geval doet) en welke hulpen je moet geven of wat je moet doen om het voor elkaar te krijgen:
-Nageeflijk
-Aanleuning
-Aan het bit / Aan de teugel
-Van achter naar voor rijden
-In de krul
-Hangen op de hand
Ik dacht eerst dat ik het allemaal wel snapte maar na even op internet te hebben gekeken kwamen er van alles zo veel verschillende dingen uit dat het voor mij nu een grote warboel is geworden :D

NiKip

Re: Aantal onduidelijke termen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:41

Ik snap dat je een beetje duizelig wordt van alle termen en de verschillende uitleggen :P
Het is ook erg moeilijk om uit te leggen via zo'n beeldscherm.

Heb je les? Dit is eigenlijk de enige manier waarop alles echt duidelijk voor je zal worden. :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:45

in de krul:
nek is gebogen maar de rest van het lichaam doet niet mee, niet over de rug/slecht achterbeengebruik, paard valt op voorhand enz

hangen op de hand:
wat het al zegt, alsof je paard zijn hoofd haat hangen aan de teugel, jij draagt dus het gewicht in plaats van dat het paard zijn hoofd zelf omhoog blijft houden. (oplossing: actiever rijden, evt kneepjes in teugel/teugeldruk heel even loslaten zodat het paard weer herrinnerd wordt dat ie z'n hoofd zelf moet tillen)

de rest van de begrippen laat ik aan anderen over om die goed uit te leggen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:53

NiKip schreef:
Ik snap dat je een beetje duizelig wordt van alle termen en de verschillende uitleggen :P

Heb je les? Dit is eigenlijk de enige manier waarop alles echt duidelijk voor je zal worden. :j

Ja, ik heb wel les maar de instructrice is nou niet bepaald iemand die mij dit goed uit kan leggen helaas... (ze is nogal ruw voor het paard)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:54

Bedankt voor de uitleg van de eerste twee termen! :)

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:13

herculesje schreef:
NiKip schreef:

Ja, ik heb wel les maar de instructrice is nou niet bepaald iemand die mij dit goed uit kan leggen helaas... (ze is nogal ruw voor het paard)

Dit klinkt niet echt als een goede instructrice. Is het geen idee om een goede, paardvriendelijke instructrice te zoeken die (naast de praktijk) de theorie goed kan uitleggen?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:26

Dan moet je inderdaad snel een nieuwe instructrice zoeken :j Anders dan leer je het verkeerd.
Rijdt je op een manege of heb je een eigen paard?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:43

-Nageeflijk
Het paard loopt soepel met hoofd en hals gebogen, waarbij hij ook de rest van z'n lijf gebruikt en ontspannen loopt.
-Aanleuning
Soepeltjes contact tussen ruiter en paard, paard reageert fijn op de hulpen, ik kom de term ook wel eens tegen als ander woord voor nageeflijkheid.
Aan het bit wordt meestal mee bedoelt dat het paard fijn reageert op jouw teugelhulpen, en evt. op de goede manier afkauwt op het bit (oftewel een beetje op het bit knabbelt, op de goede manier, want er zijn ook paarden die uit stress of spanning op het bit kauwen) Hij hangt niet in je handen, en als jij bijv. de teugelhulp om naar links te gaan geeft gaat je paard mooi zonder protest mee.
Aan de teugel is in principe hetzelfde als nageeflijk rijden.
Zorgen dat de achterhand ook mee gaat doen en het paard actief gaat lopen, zijn 'motor' gaat gebruiken, het paard gaat dus zelf 'actiever' lopen en 'sloft' niet, maar gaat niet harder lopen. Ook is het de bedoeling dat hij dan niet op de voorhand valt en dat de achterkant ook fijn meedoet.
-In de krul
Paard loopt met hoofd en hals gebogen (soms zelfs te diep gebogen, kin op de borst) en er is geen sprake van ontspanning of fijne meewerking van het paard, de rest van het lijf doet niet mee en deze manier van rijden is dan ook slecht.
-Hangen op de hand
Het paard laat zijn hoofd 'hangen' op de teugels, dit voelt voor jou heel zwaar. Jij draagt dan dus eigenlijk zijn gewicht, en dat is niet goed natuurlijk!

Dit is zoals het mij is geleerd. Aanvulling/verbeteringen zijn welkom :)

Zelf kun je het best je instructrice vragen hoe je zo moet rijden (nageeflijk bijvoorbeeld) of hoe je problemen op lost (hangen op de hand), want dit zijn dingen die je makkelijk verkeerd kan doen! Je instructrice kent jou en je paard waarschijnlijk beter dan wij en ziet wat er gebeurt. Als je instructrice erg ruw is en dit je niet goed uit kan leggen zou ik toch naar een ander gaan zoeken :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:55

Oké, erg bedankt voor de antwoorden! En ja, ik denk dat ik maar eens een betere instructrice ga zoeken...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:25

Als je een beetje engels kan staat op deze website een heleboel goede uitleg met duidelijke animaties en foto's: www.sustainabledressage.net

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:52

Handige site!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:31

herculesje schreef:
Zou iemand mij van de onderstaande termen precies kunnen uitleggen wat het precies inhoud (wat het paard in zon geval doet) en welke hulpen je moet geven of wat je moet doen om het voor elkaar te krijgen:
-Nageeflijk
-Aanleuning
-In de krul
-Hangen op de hand
Ik dacht eerst dat ik het allemaal wel snapte maar na even op internet te hebben gekeken kwamen er van alles zo veel verschillende dingen uit dat het voor mij nu een grote warboel is geworden :D

-Van achtere naar voren rijden. Daar begin je mee. Je drijft je paard dus aan met je benen, waardoor het paard een voorwaartse drang krijgt (dat heet impuls) en waardoor je het paar ietwat op moet vangen.
- Door dat drijven met je benen, het opwekken van impuls (voorwaartse drang) komt het paard met zijn mond tegen je hand. Dit heet aanleuning. Het gevoel dat het paard met zijn mond jouw hand opzoekt. Dat kun je dus met je benen bewerkstelligen.
- het paard gaat uiteindelijk nageeflijk worden, dat wil zeggen dat hij zijn rug gaat gebruiken en dan komt er een mooie krul in zijn hals. Deze krul is dus het gevolg van het voorafgaande (van achtere naar voren rijden, zodat je aanleuning krijgt) en hierdoor kan de ruiter gemakkelijker meegaan in de beweging. De bewegingen worden vloeiender en gemakkelijker, de hulpen komen gemakkelijker door. Als je paard in de krul loopt en je voelt nog steeds een strakke rug die je hoog uit het zadel gooit, dan loopt het paard in een valse krul.

Als je het paard aan de voorkant in de krul trekt (nageeflijkheid krijg je nooit met trekken), en je rijdt hem onvoldoende met je benen erbij (dus van achteren naar voren), dan komt het paard op de voorhand te lopen. Je krijgt het paard nooit aan elkaar gereden, integendeel, hij loopt in drie stukken. Vooral in de galop kun je dat voelen. Geen fijne kadans, er is geen ritme (je kunt het ook horen).
een paard dat op de voorhand loopt, gaat uiteindelijk ook hangen op de hand van de ruiter. En reken maar dat je dat voelt! Heel je schouder en nekspieren gaan pijn doen en vast zitten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

Memories schreef:
-Nageeflijk
Het paard loopt soepel met hoofd en hals gebogen, waarbij hij ook de rest van z'n lijf gebruikt en ontspannen loopt. Hoofd en hals hoeven niet 'gebogen' te zijn. De hals wordt rond doordat de spieren bovenin de hals gebruikt worden, maar het hoofd kan bij een nageeflijk paard ook ruim voor de loodlijn zitten. Kijk maar eens naar sterk verzamelde paarden (met name paarden met een dikke hals zoals PRE's ed).
-Aanleuning
Soepeltjes contact tussen ruiter en paard, paard reageert fijn op de hulpen, ik kom de term ook wel eens tegen als ander woord voor nageeflijkheid. Deze twee zijn niet vervangbaar. Aanleuning is de term voor het contact tussen ruiterhand en paardenmond.
Aan het bit wordt meestal mee bedoelt dat het paard fijn reageert op jouw teugelhulpen, en evt. op de goede manier afkauwt op het bit (oftewel een beetje op het bit knabbelt, op de goede manier, want er zijn ook paarden die uit stress of spanning op het bit kauwen) Hij hangt niet in je handen, en als jij bijv. de teugelhulp om naar links te gaan geeft gaat je paard mooi zonder protest mee.
Aan de teugel is in principe hetzelfde als nageeflijk rijden.
Ook deze twee zijn niet hetzelfde. Een paard wat aan de teugel is accepteert inderdaad de teugelhulpen, luistert er braaf naar en gaat niet in protest. Maar een paard wat aan de teugel is hoeft niet per se nageeflijk te lopen. Een paard wat in vrije stapt loopt kan ook aan de teugel zijn, maar is niet per se nageeflijk. Vergelijk het maar met 'aan het been': het paard luistert naar de beenhulpen en accepteert deze, maar is niet per se nageeflijk.
Zorgen dat de achterhand ook mee gaat doen en het paard actief gaat lopen, zijn 'motor' gaat gebruiken, het paard gaat dus zelf 'actiever' lopen en 'sloft' niet, maar gaat niet harder lopen. Ook is het de bedoeling dat hij dan niet op de voorhand valt en dat de achterkant ook fijn meedoet.
Bijna, niet helemaal. Van achter naar voren rijden betekent dat je eerst de motor anzet, en dan pas naar de hoofdhouding gaat kijken. Een actief paard zal zijn achterbenen meer onder zijn lichaam zetten en dus meer gewicht op zijn achterbenen nemen. Een paard wat dit moeilijk vind (omdat hij niet lenig genoeg is of hier niet genoeg kracht voor heeft) zal gaan stuwen: in plaats van dat hij meer gewicht gaat dragen gaat hij zich vooruit duwen met zijn achterbenen, waardoor ze niet meer onder het lichaam komen maar er achter blijven. Het paard gaat dan harder lopen, in plaats van actiever.
-In de krul
Paard loopt met hoofd en hals gebogen (soms zelfs te diep gebogen, kin op de borst) en er is geen sprake van ontspanning of fijne meewerking van het paard, de rest van het lijf doet niet mee en deze manier van rijden is dan ook slecht.
Klopt inderdaad, maar wel nog een toevoeging: het paard hoeft niet te diep gebogen, een paard met de neus voor de loodlijn kan ook in de krul zijn. In de krul kenmerkt zich doordat het paard het hoogste punt van de hals niet achter de oren heeft, maar ergens in het midden van de hals. De bovenlijn wordt dan gebroken (de bovenlijn is de lijn van oren naar staart, over de hals, de rug en de kont) waardoor de rug niet kan ontspannen en het paard de achterhand niet zal kunnen onderzetten.
-Hangen op de hand
Het paard laat zijn hoofd 'hangen' op de teugels, dit voelt voor jou heel zwaar. Jij draagt dan dus eigenlijk zijn gewicht, en dat is niet goed natuurlijk!

Dit is zoals het mij is geleerd. Aanvulling/verbeteringen zijn welkom :)

Zelf kun je het best je instructrice vragen hoe je zo moet rijden (nageeflijk bijvoorbeeld) of hoe je problemen op lost (hangen op de hand), want dit zijn dingen die je makkelijk verkeerd kan doen! Je instructrice kent jou en je paard waarschijnlijk beter dan wij en ziet wat er gebeurt. Als je instructrice erg ruw is en dit je niet goed uit kan leggen zou ik toch naar een ander gaan zoeken :)

Dikgedrukt zijn wat toevoegingen/verbeteringen :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:11

Oké, alles is en stuk duidelijker nu!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:48

In de eerste 2 posts van dit topic heb ik de omschrijvingen van een aantal van deze termen overgenomen uit het theorieboek van de instructeursopleiding:
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:20

-Nageeflijk : Paard ontspannen en teugel accepteerd
-Aanleuning : -
-Aan het bit / Aan de teugel : Goed contact met mond van het paard en ontspannen zodat die zakt
-Van achter naar voor rijden : eerst de achterhand er goed onder hebben en dan pas contact van voren zoeken
-In de krul : Het te diep rijden van een paard
-Hangen op de hand : Dat het paard niet op eigen voeten loopt maar jou alles laat doen