controle verliezen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

controle verliezen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:36

Hallo allemaal!

Ik rij nou ongeveer al 4 jaar op een paard, vooral buiten. Ze is erg sterk, en maakt hier dus ook lekker gebruik van op momenten wanneer ze wil galopperen. Op nieuwe paden is het altijd nog even uitkijken, en is ze makkelijk bij te houden. Maar in de bekende bossen op de paden waar we vaak galopperen, is ze vaak níet te houden. Ze begint te trekken en in het begin kan ik haar vaak nog wel houden, maar naarmate mijn armen zeer beginnen te doen hiervan word het alleen maar moeilijker. Het is een hartstikke lief paard, alleen wil ze er graag vandoor. Op sommige momenten is het geen probleem, maar als er toevallig auto's rijden of mensen lopen word het gevaarlijk en ben ik bang dat ze op dat moment juist vertrekt. Als ik haar tegenhoud protesteert ze heel erg, gaat stilstaan, omdraaien of ze steigert. Ik kan haar blijven omtrekken en tegenhouden maar ik zoek ervaringen hiermee en een manier om haar toch rustig voorwaarts te krijgen tot het moment wanneer ík zeg dat ze mag gaan, wat ze uiteindelijk ook mag en dat weet ze. Ze begint hier namelijk mee soms al een kilometer voor we bij 'het galoppeerpad' zijn aangekomen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, en als er vragen zijn hoor ik het graag. Hoop dat er mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen!
Groetjes

laliz

Re: controle verliezen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:37

Het eerste wat mij te binnen schiet is eigenlijk de komende tijd op de galoppeerpaden juist niet te galopperen. Stappen, draven prima, maar die routine van 'ik mag hier altijd rennen' eruit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:38

Idd, routine doorbreken is de enige manier. En let goed op of je 'richting huis' rijdt of niet. Van huis af zijn ze altijd een stuk minder fanatiek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:39

'galoppaden' zijn sowieso niet handig. Je moet op die paden niet meer gaan galoperen, enkel nog stappen/draven. bij een merrie die ik reed werkte het trouwens om een keer extra lang te galoperen als ze dan toch zo nodig moest; tot ze moe is en dan nog een paar paden erachteraan, of als je die ruimte niet hebt, steeds omdraaien en het pad weer afgaloperen. En dan voor straf NOG een keer als je vindt dat ze het genoeg heeft gedaan :Y) Ze was er gauw klaar mee, met dat stomme geintje van dr :P
Kun je er geen hulpteugel aanzetten zodat je zelf iets meer te vertellen hebt? hoe doet ze als er een ander paard bij is?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:42

Routine doorbreken heb ik een aantal keer geprobeerd ja, alleen blijft ze dan nét zo lang vervelen totdat ze wel mag. Ookal galopperen we die rit helemaal niet. En dat word op sommige momenten nog best gevaarlijk als ze zo blijft doen.

Een hulpteugel heb ik ooit een keer geprobeert, alleen kan ik hier zelf niet goed mee omgaan dus zoek eigenlijk een manier zonder hulpteugel maar gewoon vanuit mijn eigen manier van rijden.. er rijd ook altijd een ander paard bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:43

Toch doorzetten, of bijvoorbeeld alleen maar draven om wel het voorwaartse erin te houden zodat ze niet de tent afbreekt. Desnoods plant je haar achter een ander paard neer die wel rustig is, zodat je een soort van blokkering ervoor zet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:37

Wat ik hier nu ga zeggen , ga je heel waarschijnlijk niet graag horen, maar volgens mij is dit paard gewoon onvoldoende opgeleid, en kan jij niet op tegen het paard.
Je bent nu bezig dit paard te trainen om tegen te trekken,dit zal op deze manier alleen maar erger worden, en dat eindigt dan in een onbereidbaar paard, en de fout zit hier echt niet bij het paard, zoek de oplossing bij jezelf, jouw rijkunsten een beetje opkrikken en dus tjaaa nog heel wat lessen gaan volgen.
Dit kan best heel gevaarlijk worden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:13

aeolusnr1 schreef:
Wat ik hier nu ga zeggen , ga je heel waarschijnlijk niet graag horen, maar volgens mij is dit paard gewoon onvoldoende opgeleid, en kan jij niet op tegen het paard.
Je bent nu bezig dit paard te trainen om tegen te trekken,dit zal op deze manier alleen maar erger worden, en dat eindigt dan in een onbereidbaar paard, en de fout zit hier echt niet bij het paard, zoek de oplossing bij jezelf, jouw rijkunsten een beetje opkrikken en dus tjaaa nog heel wat lessen gaan volgen.
Dit kan best heel gevaarlijk worden.

zo is het precies.
de oplossing is simpel; leer eerst fatsoenlijk dressuur rijden in een veilige omgeving. dressuur is controle, dat jij mist alle controle over je paard buiten op de galoppeerpaden. Dus eerst werken aan de basis en dan kun je weer naar buiten.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:45

zoals al gezegd, afwisselen op de paden dat je normaal galoppeert. Stap eens, draaf eens en als je voelt dat het paard weer begint te versnellen laat je haar kleine cirkels maken, zo verliest ze haar snelheid. probeer het dan weer opnieuw om rustig te rijden. Gaat het nog niet, weer een kleine cirkel rijden. Wat ook help bij mijn paarden is eens helemaal stilstaan, dan een beetje vooruit stappen, nog eens stoppen zodat ze rustig zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:24

een paard kan in de bak superbraaf zijn en buiten gewoon enorm druk en slecht te remmen, dat soort paarden zijn er ook.
hoe is die van jou in de bak? als het daar ook niet goed genoeg gaat, daar eerst aan werken.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:10

De basis is er, als ik in de bak rij is er ook niks aan de hand en doet ze wat ik wil.

Bedankt voor jullie reacties iig. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:36

Tja sorry, maar als je trekt tot je armen pijn doen, ben je toch echt op de verkeerde manier bezig. En natuurlijk als een paard écht niet reageerd op zit-, been- én teugelhulpen, moet je soms een keer sterk inkomen. Maar niet zo erg dat je pijn in je armen krijgt. Als dat echt zo erg is, moet je helemaal niet op zo'n paard buitenrijden!

Ga eerst maar eens fijn een stuk wandelen, zorg vooral voor ontspanning, veel stap maar ook af en toe actie om vervolgens weer in een rustige stap verder te gaan.

Ondertussen kun je in de bak/op het erf oefenen op reageren op lichte hulpen. Dus probeer er een samenspel te maken ipv 'dat ze doet wat je zegt'.
Terwijl je daar druk mee bezig bent kun je begeleiding zoeken ;)

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:52

_Barbara_ schreef:
Routine doorbreken heb ik een aantal keer geprobeerd ja, alleen blijft ze dan nét zo lang vervelen totdat ze wel mag.

Als zij niet rustig op jouw kan wachten, wordt er dus niet gegaloppeerd. Het drammen mag niet uiteindelijk toch beloond worden, al betekend dat dat je een paar maanden niet buiten galoppeert. Desnoods draai je om en ga je naar huis als ze begint te trekken.

Misschien kun je instructie vinden die met je mee naar buiten wil, om samen met jouw aan je probleem te werken.