niks lukt meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

niks lukt meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:52

ik heb al eerder vragen gesteld in dit forum maar nu toch maar een nieuw topic geopend:
Mijn paard loopt veel te diep met haar hoofd en gaat hierbij hangen en trekt continue de teugels uit mijn handen. In draf gooit ze haar hoofd dan weer omhoog zodat de teugels veel te lang zijn. Ik weet niet goed wat ik hier aan kan doen. Ik geef been, open af en toe mijn hand om haar niks te "hangen" te geven, maar ze blijft te diep lopen. Verder lukt het me niet haar hoofd laag te houden in draf.

Sinds gisteren schudt ze enorm met haar hoofd, gooit haar hoofd omhoog en schudt met haar hoofd OF ze loopt te diep. Hoe zou dit nu kunnen komen? Het lijkt wel of het rijden de laatste tijd steeds slechter gaat...

De tandarts is laatst geweest, er was niks mis met haar tanden. De kraker is pas geweest, was ook niks bijzonders. Ook de hoefsmid is drie weken geleden geweest. Ik ga er vanuit dat er niks medisch is, maar mogelijk rijtechnisch?! Ik hoop dat jullie tips hebben!

Elanor

Re: niks lukt meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:53

Heb je een instructrice of instructeur, en wat geeft hij / zij je voor aanwijzingen om hiermee om te gaan? :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:54

En het zadel?

Hoe hard ben jij met je eigen handen? Begrijp ze wat je bedoeld met je hulpen?
Is ze aan de longe ook zo onrustig meth aar hoofd?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:57

Hoofd schudden en om hoog gooien klinkt alsof ze last heeft van het bit of van de manier waarop jij met het bit omgaat. Het zou ook kunnen zijn dat jij enorm gespannen zit of iets dergelijks en daarvandaan verzet komt. Verder zou ik me niet op de voorkant focussen, maar op de achterhand, dat moet eerst goed zijn natuurlijk. En dan ga ik ervanuit dat je les hebt, dat er niks medisch aan de hand is en dat al je tuig goed is.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:58

Misschien zadelproblemen?
En heb je les?

Goed dat je de tandarts/kraker en hoefsmid hebt bijgehaald, maar zou ook echt nog even naar het zadel laten kijken.
Zelf ook rustig blijven, en niet terug trekken oid. Misschien hebben jullie gewoon een dipje.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:05

ik heb af en toe les (eens per maand ofzo), tijdens de laatste les toen deed ze dat schudden nog niet, dat is pas sinds gister.
Ik rijd altijd wel met een ontspannen hand en ga mee met de bewegingen in stap en galop. Doordat ze gaat hangen/te diep loopt heb ik wel het gevoel dat ik kramp in mijn handen krijg, omdat ze anders de teugels helemaal lang en uit mijn handen trekt. Ik heb ook het gevoel dat er te veel druk op de teugel/op de mond staat. Dit voelt inderdaad niet goed, maar ik weet niet wat ik anders moet doen, ik kan toch niet de teugels helemaal losgooien? Vooral omdat ze in draf dan weer helemaal omhoog komt waardoor er bogen in de teugels zijn. Ik moet dan snel de teugels op maat maken om contact te kunnen houden.

Volgens de staleigenaar ligt het zadel overigens prima.

Bedankt voor het meedenken trouwens!

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:08

Teugels helemaal losgooien is inderdaad ook niet de bedoeling, maar je hand openen en ontspannen zou al een groot deel helpen.
Als jij vasthoudt ken je paard gaan hangen, als jij loslaat heeft die niks om op te hangen.
Dus gewoon contact houden, en niet teveel met je handen doen, maar met je kuiten van achter naar voren rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:14

dat doe ik dus ook, handen openen en weer dichtdoen (om haar niks te hangen te geven) maar dit lijkt niks uit te maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:17

Ik denk dat het tijd wordt om zeker 1x per week te gaan lessen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:20

tot nu toe was een per maand ofzo genoeg, dan kon ik weer een maandje vooruit met de tips, maar nu weet ik het inderdaad even niet meer en wil niet in zo'n vicieuze cirkel komen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:25

Als het met rijden trainen achteruit gaat in plaats van vooruit, is mijn eerste ingeving dat je met rijden op de verkeerde weg zit. Als je eens in de maand lest heb je mijns inziens ook weinig begeleiding en zou het heel goed kunnen dat je even op de verkeerde weg zit.

Plan eens een extra les in bij je instructie en laat die eens helpen/ oordelen :) Ook al weet je de theorie wel, iemand vanaf de kant die je op het moment kan corrigeren en aanwijzingen geven blijft het meest effectief :j