Achterhand activeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnowY4you

Achterhand activeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:29

Hoi,

Ik heb graag wat tips, oefeningen nodig voor het activeren van een paards achterhand. Zijn er speciale oefeningen? Ik wil zoveel mogelijk weten zodat ik veel afwisseling kan doen. Altijd hetzelfde blijft ook zo saai :)

Alvast bedankt.
Groetjes Sandra

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:30

Tammy_

Re: Achterhand activeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:35

wat ik een paar jaar terug van de DA meegekregen had om mijn paard zijn achterhand sterker te krijgen was balkjes en cavaletti lopen in stap en draf, veel tempo wisselingen achter elkaar terug en naar voren maken, longeren met pessoa, en vooral actief blijven rijden, met tussendoor korte stukjes stap.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:59

Dank je, ja van die pessoa kreeg ik al van iemand op de stal te horen, heb er al eentje besteld. Kan een goede oefening zijn voor de afwisseling.

Mijn paard heeft nu (het is al weer bijna weg, mag nu na de tweede behandeling beginnen met 3 keer in de week stap 10 minuten, galop 2 minuten, stap 5 minuten, galop 2 minuten, stap 5 minuten, galop 2 minuten en dan uitstappen) namelijk onsteking (zonder infektie) in bijde achterknieen en om in de toekomst dit niet meer te krijgen moet ik ervoor zorgen om zijn achterhand te activeren zodat hij van nature op zijn achterhand gaat, hij heeft nu namelijk weinig spieren daar zij de da.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 01:05

Rechtrijden, weet iemand hoe je dat in andere talen zegt? Ik woon namelijk in Zweden en ik kan niet echt iets vinden over dat :( Zou graag les willen hebben van iemand die daar meer verstand van heeft :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 05:34

Straightness training gok ik? Mijn collega is zweeds, ik kan haar eens vragen vanmiddag.

voor de rest; veel (actieve) overgangen maken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:47

Pessoa zou ik niet aanraden,doe en leer het het vanuit gevoel.
Hoe is de stelling, als die niet ok is zul je ook de achterhand niet bereiken,
KIjk eens op www.paardenbegrijpen.nl staat veel info op .
Hoe is jou zit, je kan wel overgangen rijden maar als jij niet met je zit kan werken/voelen zal er ook niet veel gebeuren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:44

SnowY4you schreef:
Rechtrijden, weet iemand hoe je dat in andere talen zegt? Ik woon namelijk in Zweden en ik kan niet echt iets vinden over dat :( Zou graag les willen hebben van iemand die daar meer verstand van heeft :)

Volgens de vertaalsite in het zweeds is paard rechtrichten: Hast rechtrichten. Zou dus hetzelfde zijn als in het nederlands ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:55

Tempowisselingen, balkjes draven, veel overgangen rijden

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 00:03

Nee kan niks vinden over rechtrichten in het zweeds, maar is richtrijden niet een deel van academise dresseur? Want dat kennen ze wel hier van de Deense buren Bent Branderup. Ken een meisje bij ons in het dorp die bij hem geweest is voor training een paar keer.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:43

Wat me lesgeefste altijd zegt: Van voren druk houden en been erbij houden. Veel stelling vragen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:07

horsesm schreef:
Wat me lesgeefste altijd zegt: Van voren druk houden en been erbij houden. Veel stelling vragen.

Dan zou ik een ander nemen , want zo activeer je de achterhand niet, je onderhoud de stelling wel van voren, maar weet je lesgeefster wel wat stelling is??
Want te veel stelling kan ook de achterhand verkeerd bereiken,
Je rijd een paard niet met druk en dan been, je rijd je op je zit en niet met druk op het bit dan zal hij nooit de achterhand bereiken , want een paard die met druk gereden word zal nooit ontspannen over de rug dus ook nooit zijn achterhand goed gaan gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:20

SnowY4you schreef:
Hoi,

Ik heb graag wat tips, oefeningen nodig voor het activeren van een paards achterhand. Zijn er speciale oefeningen? Ik wil zoveel mogelijk weten zodat ik veel afwisseling kan doen. Altijd hetzelfde blijft ook zo saai :)

Alvast bedankt.
Groetjes Sandra

Ga aan de gang met de zijgangen aan de hand , neem les en een paard goed trainen is nooit saai.
Ga ook eens de theorie leren, is ook erg belangrijk als je niet weet wat de stelling met de achterhand doet, of welk been je traint met de zijgangen ja dan word het saai, maar dan train je ook niet bewust, dus maak jezelf bekwamer zodat je bewuster kan trainen, geloof me dan is geen enkelen training meer saai, ook het paard zal veel meer plezier krijgen in het trainen, train ook gene uur maar goed is goed, train door jezelf een opdracht te geven daar gaan we aan werken vandaag, als het niet lukt dan doe je een stapje terug naar waar het nog wel lukt en lukt het wel braaf paard en stop en zet hem weer terug in de wei.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:23

Om de knieen sterker te maken kun je naast je normale training heel makkelijk het volgende toevoegen :

Dagelijks in en of uitstappen op het harde, rechtuit.
Minimaal 15 minuten,langer mag altijd.
Dit werkt ,uit eigen ervaring, echt super voor paarden met slechte of zwakke knieen.
Longeren zou ik zeker niet doen met een paard met dergelijke problemen, dan komt er telkens teveel druk op een van de knieen te staan.
Dus,dikke jas aan en als de sneeuw weg is, buiten stappen.
Na een aantal weken merk je resutaat.
Mooie bijkomstigheid is dat je ook de pezen nog eens sterker maakt.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:49

om de achterhand te activeren zorg je eerst dat je paard ontspannen en nageeflijk is.
in de academische rijkunst zeggen we voorwaarts neerwaarts lopen.
als het paard dit goed onder de knie heeft ga je op de volte je paard naar binnen stellen.
dus binnenteugel losjes iets van de hals buitenteugel losjes tegen de hals, en binnenbeen tegen de singel en lang maken.
met het buitenbeen iets naar achteren om het paard te begeleiden.
Zo zorg je voor een buiging van voor naar achter, waardoor het binnen achterbeen meer onder treed en dus meer gaat dragen, sterker wordt en dus beter kan ondertreden.
Natuurlijk is het van belang om deze oefening zowel evenveel links als rechtsom te doen.
Als het paard dus op eigen benen kan ondertreden is het tijd om dit uit te werken in draf.
daarna ga je de hoefslag volgen en vraag je dus weer die stelling op dezelfde manier waardoor schoudervoor ontstaat.
ofwel ga je rijden op 3 hoefslagen

dit is nog maar een begin om de achterhand te trainen waardoor het beter en meer gaat ondertreden.
het kost wat tijd, maar zal wel zijn vruchten af werpen

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:10

Ik zou veel tempowisselingen en overgangen gaan rijden. Balkjes draven is ook altijd wel goed voor de achterhand. Veel Succes ermee.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:49

Op paarden-blaadjes staan echt hele goede tips met video's en al over alle rijtechnische onderwerpen/problemen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:42

longeren met pessoa heb ik meegekregen..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:46

Veel verzamelingen vragen en daarmee in (schijn)overgangen werken.
Het paard wat ik rijd is een beetje overbouwd daarmee wil ik dat ze van achter wat meer gaat zitten en zo ben ik er ook mee bezig!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:32

veel balkjes enzo lopenb ook naar voren wegrijden en weer goed opvangen door de achterhand ook te activeren en hem niet op de voorhand te laten vallen, ook schijnovergangen terug rijden werkt goed het kost wel tijd, maar met goede training lukt het je wel!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:38

Veel tempowisselingen en overgangen rijden, en zoals verder al gezegd is balkjes draven etc..;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:58

horsesm schreef:

mijn instructrice zegt juist: niet teveel aan de voorkant zitten en vanuit achteren rijden. Oftewel, goed voorwaarts rijden, en te veel vaart opvangen met je zit.

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:29

Dilan1993 schreef:
horsesm schreef:

mijn instructrice zegt juist: niet teveel aan de voorkant zitten en vanuit achteren rijden. Oftewel, goed voorwaarts rijden, en te veel vaart opvangen met je zit.

Mijne zegt een soort combinatie hier van, haha, rijd hem tegen de teugels aan, en niet vanuit de teugels. Zo gebruikt ie zn achterbenen meer als het goed is. Vooral met voltes rijden is dit goed te oefenen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:31

midgie schreef:
horsesm schreef:

Dan zou ik een ander nemen , want zo activeer je de achterhand niet, je onderhoud de stelling wel van voren, maar weet je lesgeefster wel wat stelling is??
Want te veel stelling kan ook de achterhand verkeerd bereiken,
Je rijd een paard niet met druk en dan been, je rijd je op je zit en niet met druk op het bit dan zal hij nooit de achterhand bereiken , want een paard die met druk gereden word zal nooit ontspannen over de rug dus ook nooit zijn achterhand goed gaan gebruiken.

Exact mijn gedachte _O-

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:02

irry schreef:

Mijne zegt een soort combinatie hier van, haha, rijd hem tegen de teugels aan, en niet vanuit de teugels. Zo gebruikt ie zn achterbenen meer als het goed is. Vooral met voltes rijden is dit goed te oefenen.[/quote]
tegen te teugel aan rijden is geen druk op bouwen of iets in die trant, daar word mee bedoelt dan je de aan leuning moet behouden en je tempi kan en moet controleren, de achterhand activeren, is weten wanneer en hoe je het achterbeen kan plaatsen, en hoe je werken moet met de halve ophouding