Aparte pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VLIMBOS

Aparte pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:07

Hallo Bokkers.

Ik verzorg een Haflinger van 19 jaar.
Het is echt een hartstikke lief beest, maar...
Met rijden is hij zó lui!
Je moet echt heel veel moeite doen om hem aan het werk te houden!
Voordat ik hem verzorgde maakte hij ongeveer 1 keer per week een buitenrit,
En dat was het. Ik rijd hem zo'n 3 keer per week en probeer sirieus met hem te trainen.
Alleen gaat dat moeizaam Omdat hij gewoon té lui is!
Om misverstanden te voorkomen; hij is kerngezond!!
Hij is denk ik wel te dik, maar dat kan toch niet zorgen voor luiheid?
Eerst dacht ik dat het lag aan zijn leeftijd. Maar ik ken een pony van 19
En die rijdt nog steeds springwedstrijden.
Ik rijd hem alleen met zweep.

Weet iemand hoe ik hem actiever kan krijgen?
Groetjes Vere.

CoronaLime

Re: Aparte pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:15

Als hij te dik is kan het zeker zijn dat zijn lijf hem in de weg zit dus dat kan echt wel een reden zijn voor zijn ''lui'' heid.

Ik zou hem eerst op rantsoen zetten zodat hij wat af kan vallen, en dan gewoon 4/5 keer in de week een halfuur max aan de longe laten werken. Beginnen bij een minuut of 10/15 en dan langzaam opbouwen naar een half uur zodat hij wat conditie opbouwt.
Tijdens het rijden kan je hem actiever aan je been maken door reactie te eisen. Dus druk met kuit > geen reactie? > meer druk met kuit > nog geen reactie? > Tik met zweep achter de kuit.

Mocht hij het gaan afwachten dan na 1 keer been gelijk een tikje geven. Niet slaan oid, maar gewoon consequent blijven, dan zou het vanzelf beter moeten worden :j

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:20

Ja daar ben ik het mee eens dat als je te dik bent je niet optimaal kan bewegen natuurlijk. Misschien zit dat hem in de weg.

Rantsoen en veel met hem doen. En niet alleen maar minder eten en hard lopen maar ook buitenritjes balkjes, af en toe een sprongetje, longeren, hou het leuk voor de pony anders wordt hij misschien 'lui' omdat hij er geen reet aan vindt.

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:30

Misschien met klein spoortje.. Maar euhh heeft hij wel beetje conditie anders zou 'k eerst proberen om die op te gaa bouwen...

Veel succes ermee

xx

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:33

Waarom sporen?? Daar worden ze juist sneller doof op..

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:34

CoronaLime schreef:
Waarom sporen?? Daar worden ze juist sneller doof op..

Ligt eraan hoe je ze gebruikt... je moet natuurlijk niet constant zitten pukken... gwn alleen gebruiken als hij niet luistert *\o/* Bij de mijne werkte het

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

Dat zelfde effect bereik je ook met een zweep, met sporen is het veel makkelijker om je te 'vergissen' terwijl je daar met een zweep toch echt bij na moet denken.

Vaak is ''sloomheid'' ook een effect van afgestompt zijn op het been, vaak veroorzaakt door continu aandrijven dus zijn sporen juist allesbehalve geschikt!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:02

hmm, 'mijn' tinker was ook erg sloom. was pas 4 jaar oud en door verschillende stagiares gereden. Niet erg natuurlijk maar de laatste die er op reed reed haar ontzettend langzaam.
Inmiddels is ze lekker vlot..

Ik heb goede les gekregen met haar. Been = been = reactie. Zo niet dan tik ik bij met de zweep. In het begin heb ik die veel gebruikt. Nu hoef ik hem maar omhoog te tillen en ze is al weg. Ik geef been en bij geen reactie nog een keer been met een tik. en klinkt misschien cru maar ik ben net zo lang blijven tikken tot ze reageerde.. En veel overgangen rijden. Stap naar draf, naar middendraf, naar draf, naar stap, naar draf enzovoort enzovoort..

Nu is ze lekker vlot. en ik vond het ook niet leuk om steeds te moeten 'tikken' maar het werkt wel..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:03

misschien meer uitdaging!
en zo als je al leest:
condititie!

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:41

wat bij de mijne ook hielp was naar voor nog een keer en nog een keer.. dus 3x achter elkaar..

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:43

mijn buurmeisje heeft ook een haf en die is ook best lui. miss dat spoortjes helpen?

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:46

spoortjes zijn om de hulpen te verfijnen, niet om je pony/ paard sneller te laten gaan. maar miss wel handig.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:55

ozette jaa dat snap ik wel, maar bij mijn shet, die ook weleens lui is, helpt het meestal ook wel. als hij alleen al weet dat je spoortjes/zweep hebt, loopt die al sneller, haha!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:59

Tja de ene 19 jarige is de andere 19 jarige niet. Sommige zijn nog fit terwijl andere dan ver op zijn. Dus kan best te maken hebben met de leeftijd. Misschien komt het paard iets te kort en is daarom zo lui. Kan ook. Als het paard maar een beetje te dik is zou dat niet zo direct de oorzaak zijn als die nu veel te dik is kan dat zeker wel aan mee werken.
Als je zekerheid wil dat het paard niets te kort komt zou je iets van een bloedonderzoek kunnen laten doen.
En anders het paard actiever maken door veel overgangen en tempowisselingen te maken. Of wat voor sommige paarden helpt is buiten te trainen dus lekker het bos in en daar kun je ook prima gaan trainen. Het is maar net wat je paard fijn vindt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:01

Ik vind het wel apart dat je gelijk de 'pony' de schuld geeft. Mischien is er wel een reden voor? Mischien doe jij iets verkeerd? :n

Is hij helemaal gezond? Ligt het zadel goed enzovoorts? Rijd je hem op een goede manier? Heb je een filmpje?

Ik heb zelf een fjord die ik verzorg en zij is ook niet de snelste. Bij haar weten we gelukkig waar het aan ligt, haar lijf zit haar in de weg, en proberen we dit d.m.v. een speciale training te verbeteren. Sluit dus eerst lichamelijke/fysieke problemen uit voor je een pony op de schuld geeft. Een pony doet altijd zijn best en gaat mensen niet doelbewust 'pesten' (uitzonderingen daargelaten).

En die sporen kun je in de kast laten liggen, die zijn er niet voor om een paard voorwaarts te maken.

Een zweep werkt wel. Maar zorg dat je het 'stappenplan' kent en ga niet zomaar met een zweep rijden. Maar éérst alle problemen uitsluiten.

En afwisselen, is super belangrijk!!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:03

ozette88 schreef:
spoortjes zijn om de hulpen te verfijnen, niet om je pony/ paard sneller te laten gaan. maar miss wel handig.

Daarmee stomp je hem dus af, en kan je steeds langere, scherpere sporen gebruiken tot ie uiteindelijk niks doet.. :+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:05

CoronaLime schreef:
ozette88 schreef:

Daarmee stomp je hem dus af, en kan je steeds langere, scherpere sporen gebruiken tot ie uiteindelijk niks doet.. :+

Kan met een zweep ook, daarom moet je goed het 'stappenplan' in je hoofd hebben.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:05

wellicht haalt hij niet genoeg energie uit zijn voer? Er zijn uitgebalanceerde mixen speciaal voor oudere paarden. Als hij inderdaad de dik is zou ik niet alleen het voer verlagen.. daar krijgt hij alleen maar nog minder energie van. voer omlaag maar dan wel haver bijvoeren. vitaminestootje doet ook vaak wonderen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:09

Nog een goede vraag: Wat voer je hem?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:17

Je moet bij een paard op deze leeftijd alles goed in de gaten houden.
Ik heb een verzorgpaard hij is 21 jaar. Loopt nog als de beste maar hij heeft ook mindere dagen.
Dan ga ik lopen of lekker fietsen met hem.
Hij was de laatste weken ook wat sloom/luier.
Nu heeft de eigenaresse hem op senioren voer gezet.
Helemaal de oude is hij weer ik hou hem amper bij met de buitenritten!
Hij is gewoon zichzelf weer.

laat je paard straks eerst wat afvallen.
Hij kan ook last van zijn benen krijgen met al dat gewicht.
Dikke mensen zijn vaak ook snel moe dat is heel anders dan dat je slank en in goede conditie bent!
En dat een ander paard op oudere leeftijd nog wedstrijden loopt toppie natuurlijk maar niet elk paard kan dat! Elk mens is ook anders. Zo hebben we allemaal onze gebreken en pijntjes dat hebben paarden ook!

Ik raad je aan als je paard echt in goede conditie is en nergens last van heeft.

Veel overgangen rijden hou hem bezig! par stappen stap aandraven dan weer stap paar stapjes en weer aandraven. En zoals al gezegd is been=been en anders tikje.
En dit blijf je herhalen,herhalen en herhalen wel wekenlang misschien maanden!
Wat ook weleens het hielp in het verleden vanuit stap naar de galop gaan.
net zolang het paard gelijk op die hulpen reageerde!

Ik zou nu niet meer met sporen gaan rijden vooral als je hier geen ervaring mee hebt.
Ik doe het zelf ook niet omdat mijn benen (zie ik zelf niet andere wel) veel blijven drijven met sporen is dat gewoon mishandeling als ik er niet aandenk en het weer doe.