Hoe krijg ik de galop gecontroleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Hoe krijg ik de galop gecontroleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 09:37

Ik rijd een 8 jarige fjorden ruin. hij was erg scheef en stug, en zat erg vast in zijn rug en hals.
Na veel trainen en lessen, heb ik de stap super voor elkaar, en sinds een paar weken draaft hij ook lekker!
Hij geeft netjes na, blijft onder me, treed onder, en de stelling en buiging zijn goed. Daar ben ik echt al heel blij mee!
Nu krijg ik de galop maar niet gecontroleerd. dat wil zeggen, dat hij wel luistert (gas geven, remmen, en sturen zitten er op!)
Maar hij gaat enkel maar hard, op het moment dat ik hem terug neem naar een rustige galop, gaat hij draven.
ook nageven gaat niet, stelling en buiging bestaat niet, en gaat plat door de boog.
Mijn eerste prioriteit licht bij een rustige galop, zodat ik op een punt kom waar ik iets mee kan.
Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? ik ben juist zo blij dat er een goede rem op zit!

Voor de duidelijkheid, ik krijg les op de vereniging, van een super instructrice. Nu is het winterstop, en eind februarie beginnen de lessen weer. Mochten de tips die ik hier hoop te krijgen niet helpen, hou ik het gewoon even bij stap en draf, en ga ik als ik weer les krijg samen met haar aan de galop werken. Maar ik wil graag verder!

jendemen25

Re: Hoe krijg ik de galop gecontroleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:49

longeer je wel eens? en gaat ie dan ook zo hard? misschien kun je een paar keer longeren met een hulpteugel zodat ie netjes gebogen in galop gaat aan de longe. en als dat goed gaat erop en het ook proberen?
het is maar een idee. want oefeningen onder het zadel lijken mij als paard zijne moeilijker dan aan de longe en aan de longe kun je hem wel alvast ietsje "klaarstomen" want zoals ik het lees vind hij buigen in de galop nog lastig en rent hij onder het werk uit... ik denk dat je er wel op moet letten dat het een hulpteugel is die niet alles vast zet. bijzets blijven voortdurend inwerken ook al buigt hij goed, dus ga opzoek wat het beste bij jou en je fjord past :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:50

misschien moet je hem eerst longeren zodat je dat kan oefenen?

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:56

veel overgangen rijden,en niet te veel terug nemen.
laat hem maar terug vallen in draf maar probeer ten alle tijden ontspanning te creeren zodat hij rustige galop ervaart aan ontspanning, doe dit door steeds weer te herhalen.dus elke keer hij terug valt weer aan galoperen wanneer hij zelf teug komt in tempo belonen met draf. doe dit op een volte gaat hij te hard de volte enkel verkleinen het tempo komt vanzelf terug. later kan je lange zijdes gaan rijden :) :)

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:21

Als hij te hard gaat, kleine volte maken en steeds weer groter maken, gaat hij weer te hard, weer naar de kleine volte.
Verder benen erbij, als je merkt dat hij terugkomt meteen benen erbij.

Succes!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:31

Trainen op stap en draf ohz, en galop alleen aan de longe. Je paard is gespannen en dan gaan ze rennen
Je paardje mist waarschijnlijk de kracht en/of de souplesse om dit echt makkelijk te kunnen, daardoor is oefenen zonder ruiter heel fijn. Je kunt ze aan de longe ook makkelijker leren om wat rustiger te galoperen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:32

In draf volte sluiten, daarna wat wijkend openen en tijdens dat openen aangalopperen en dan direkt in de galop hem echt aan je binnenbeen en buitenteugel houden{en opde volte}. Waarschijnlijk heb je hem dan een sprong of vier goed en daarna zal ie zich weer recht gaan maken, wat voorover duiken en weer hard gaan. Dat doet ie dan omdat ie de kracht in het binnenachterbeen nog mist om zichzelf wat meer te blijven dragen. Als je voelt dat dat gebeurt, direkt weer terug naar draf, buiging en stelling zien te houden en alles weer herhalen. Liever vier goede galopsprongen, dan ronde na ronde met een paard wat volledig uit balans en op de voorhand door de bak crosst. Dit kost gewoon tijd {en handigheid van de ruiter}. Naarmate je paard sterker wordt, wordt de galop ook beter. Denk in galop altijd schoudervoor, echt heel goed je binnenbeen gebruiken om dat binnenachterbeen onder de massa te houden. Als het binnenbeen draagt, is ie ook fijn in hand. Elk paard galoppeert van nature traver-achtig, waarbij het gewicht meer op de voorhand is. Niks mis mee, zolang er geen ruiter op zit. Onder het zadel is het wel een probleem, omdat er dan nog meer gewicht op de voorhand komt, paard daardoor uit balans raakt en dus harder moet gaan om niet te gaan vallen. Als je paard in draf de zijgangen wat beheerst {wijken en wat schouderbinnenwaarts}, dan wordt die galop ook veel beter bewerkbaar. Maar dat kost gewoon tijd!!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:47

volgensmij heeft jou paard last van zijn rug
want in jou info lijkt het dat hij wil ontsnappen aan je!
eerst logeren, en dan proberen het hoofd naar beneden te krijgen in de stap!
dat zou ik eerst doen want als dat goed gaat in de stap even kijken hoe hij het doe in de draf
!
succes !
gr hackny

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:53

Knap dat jij vermoed dat ie last van zijn rug heeft hackny :j En waarom moet het hoofd naar beneden? Leg eens uit :)

@TS Ik sluit me helemaal aan bij sliert. Een paard wat nog geen balans kan houden in de galop zal zijn hoofd omhoog brengen en harder gaan om overeind te blijven. Kwestie van trainen,trainen en nog eens trainen. Wat overigens ook kan helpen is vanuit de stap aangalopperen, dan zijn ze eerste paar passen meer op het achterbeen omdat ze niet weg kunnen rennen voor de overgang.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:41

sliert schreef:
In draf volte sluiten, daarna wat wijkend openen en tijdens dat openen aangalopperen en dan direkt in de galop hem echt aan je binnenbeen en buitenteugel houden{en opde volte}. Waarschijnlijk heb je hem dan een sprong of vier goed en daarna zal ie zich weer recht gaan maken, wat voorover duiken en weer hard gaan. Dat doet ie dan omdat ie de kracht in het binnenachterbeen nog mist om zichzelf wat meer te blijven dragen. Als je voelt dat dat gebeurt, direkt weer terug naar draf, buiging en stelling zien te houden en alles weer herhalen. Liever vier goede galopsprongen, dan ronde na ronde met een paard wat volledig uit balans en op de voorhand door de bak crosst. Dit kost gewoon tijd {en handigheid van de ruiter}. Naarmate je paard sterker wordt, wordt de galop ook beter. Denk in galop altijd schoudervoor, echt heel goed je binnenbeen gebruiken om dat binnenachterbeen onder de massa te houden. Als het binnenbeen draagt, is ie ook fijn in hand. Elk paard galoppeert van nature traver-achtig, waarbij het gewicht meer op de voorhand is. Niks mis mee, zolang er geen ruiter op zit. Onder het zadel is het wel een probleem, omdat er dan nog meer gewicht op de voorhand komt, paard daardoor uit balans raakt en dus harder moet gaan om niet te gaan vallen. Als je paard in draf de zijgangen wat beheerst {wijken en wat schouderbinnenwaarts}, dan wordt die galop ook veel beter bewerkbaar. Maar dat kost gewoon tijd!!!

Bedankt, dit ga ik zeker proberen!
Dus eigenlijk, zijn weiken en schouder binnenwaarts goed voor de galop? dan ga ik daar zeker meer aan werken!
Moet ik veel galopperen om het te oefenen, of kan ik het beter maar weinig doen omdat hij het nog moeilijk vind?

Nu is de paddock helaas te nat om te longeren, en in de bak mag dat niet.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:30

Als je bedoelt om te verzamelen, dat heb ik nu ook met mijn 6-jarige. Dat vinden ze nog wel moeilijk, het is belangrijk om niet te veel terug of aan de teugel te proberen te rijden. Uit zichzelf is oké. Het is belangrijk dat je ze eerst hun balans laat vinden, dat betekent ook dat je ze niet te veel tegen houdt. (Die info heb ik van de paarden beurs Paard 2012, Adelinde gaf een clinic en heeft dat ook uitgelegd)
Als ze een beetje door gaan wat volgens jou geleidelijk gaat, dan kun je hem vragen om eens wat na te buigen. Het geeft niets als hij niet veel reactie geeft, jij leerde ook niet in 10 minuten fietsen. Dus laat hem lekker galopperen en doe dan 3 ringen voltes. Dat betekent dat je bijv. tussen C en X een grote volte maakt, met 3 ringen, Groot, Middel, Klein. Je rijd van Groot naar Middel van naar Klein en dan weer naar Middel en dan kom je op Groot uit. Vraag hem dan stelling naar binnen, je zult vanzelf merken dat ze rustiger gaan galopperen. Doe daarna een gebroken lijn, eerst een klein stukje van de hoefslag, laat wel weten dat je op dat been wilt blijven waar je op rijd, leun dan naar binnen, daarna doe je een volledige gebroken lijn. Het geeft niks als hij dan omspringt, dan probeer je het gewoon nog een keer. En als het goed gaat in galop, dan ga je verder met Draf.
Dat helpt bij mij echt heel goed, ondertussen een beetje harder op de lange zijde en zo steeds een beetje meer terugnemen. Totdat jij het tempo hebt dat je wil. Let wel op dat dat niet in 1 keer rijden kan, daar moet je voor oefenen.
Groetjes en succes daar!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:33

Jongens denk wel na dat het nog een beetje een jong paard is, elk jong paard heeft daar moeite mee, dat leren ze nog wel. Leerden jullie binnen 10 minuten fietsen?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:43

Ladygiroc schreef:
Knap dat jij vermoed dat ie last van zijn rug heeft hackny :j En waarom moet het hoofd naar beneden? Leg eens uit :)

@TS Ik sluit me helemaal aan bij sliert. Een paard wat nog geen balans kan houden in de galop zal zijn hoofd omhoog brengen en harder gaan om overeind te blijven. Kwestie van trainen,trainen en nog eens trainen. Wat overigens ook kan helpen is vanuit de stap aangalopperen, dan zijn ze eerste paar passen meer op het achterbeen omdat ze niet weg kunnen rennen voor de overgang.

omdat hij dan meer ontspant daarom zeg ik dat

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:53

T.s. het kost gewoon tijd. Typen paarden als Fjorden en Haflingers etc. kunnen goed leren galopperen, maar van nature hebben ze wat meer stuwkracht dan draagkracht {dus vallen wat makkelijker "voorover" en voelen daardoor aan alsof ze alleen hard willen en er weinig rem op zit}. Het wijken is een goede oefening om hem wat te gymnastiseren, losser maken dus, en om hem te leren opzij te gaan voor je binnenbeen {of buitenbeen...als je van de hoefslag af wijkt naar de middenlijn toe}. Schouderbinnenwaarts is een oefening {eigenlijk dé oefening} om het binnenachterbeen sterker te maken. Pas als dat binnenachterbeen sterker is, kun je bij een paard als de jouwe verwachten dat de galop ook makkelijker gaat {dus echt goed doorgesprongen en op zijn eigen benen en in balans}. Daar kun je gerust een half jaar tot een jaar voor rekenen, maar dan heb je ook gelijk een hele goede galop en kan je paard dus ook wijken en schouderbinnenwaarts en is ie in feite M klaar. Aan de longeerlijn laten galopperen heeft in mijn ogen niet al te veel nut, zeker als ze ook nog heel laag moeten lopen, omdat ze dan heel erg op de voorhand vallen. Ik vind wel dat een paard altijd met zijn neus naar de grond toe moet willen gaan als jij dat wilt, maar het is bij een type paard als Fjord of Haflinger niet echt zaligmakend om hem daar ronde na ronde te laten galopperen. Daarvoor lopen ze van nature gewoon teveel van het achterbeen af en belasten de voorbenen veel te veel.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:55

En wat ladygiroc ook schreef, vanuit stap aan laten galopperen. Maar bij alles geldt gewoon: tijd!!! { en een goede instructrice}.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:15

Waarom je richten op de galop als hij niet eens kan stellen en buigen?
Zorg eerst eens dat het dier soepel en buigzaam word in de stal en draf en ga dan eens over de galop nadenken, als het paard plat door de bocht gaat is hij totaal uit balans, de fout ligt in dit geval bij jou, richt eerst het paard een srecht en dat is een training van jaren als je het goed wil doen, het dier kan nu niet anders dus jij zal moeten leren hoe dat te doen, niet de Fjord die kan niet anders,

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 11:12

sliert schreef:
T.s. het kost gewoon tijd. Typen paarden als Fjorden en Haflingers etc. kunnen goed leren galopperen, maar van nature hebben ze wat meer stuwkracht dan draagkracht {dus vallen wat makkelijker "voorover" en voelen daardoor aan alsof ze alleen hard willen en er weinig rem op zit}. Het wijken is een goede oefening om hem wat te gymnastiseren, losser maken dus, en om hem te leren opzij te gaan voor je binnenbeen {of buitenbeen...als je van de hoefslag af wijkt naar de middenlijn toe}. Schouderbinnenwaarts is een oefening {eigenlijk dé oefening} om het binnenachterbeen sterker te maken. Pas als dat binnenachterbeen sterker is, kun je bij een paard als de jouwe verwachten dat de galop ook makkelijker gaat {dus echt goed doorgesprongen en op zijn eigen benen en in balans}. Daar kun je gerust een half jaar tot een jaar voor rekenen, maar dan heb je ook gelijk een hele goede galop en kan je paard dus ook wijken en schouderbinnenwaarts en is ie in feite M klaar. Aan de longeerlijn laten galopperen heeft in mijn ogen niet al te veel nut, zeker als ze ook nog heel laag moeten lopen, omdat ze dan heel erg op de voorhand vallen. Ik vind wel dat een paard altijd met zijn neus naar de grond toe moet willen gaan als jij dat wilt, maar het is bij een type paard als Fjord of Haflinger niet echt zaligmakend om hem daar ronde na ronde te laten galopperen. Daarvoor lopen ze van nature gewoon teveel van het achterbeen af en belasten de voorbenen veel te veel.

Bedankt! hier heb ik echt wat aan, ik ga dus lekker veel wijken en schouderbinnenwaarts rijden, tot mn instructrice weer les geeft, en gewoon iederekeer een rondje galop mee pakken om het er wel in te houden.

midgie schreef:
Waarom je richten op de galop als hij niet eens kan stellen en buigen?
Zorg eerst eens dat het dier soepel en buigzaam word in de stal en draf en ga dan eens over de galop nadenken, als het paard plat door de bocht gaat is hij totaal uit balans, de fout ligt in dit geval bij jou, richt eerst het paard een srecht en dat is een training van jaren als je het goed wil doen, het dier kan nu niet anders dus jij zal moeten leren hoe dat te doen, niet de Fjord die kan niet anders,

Lezen is ook een kunst.
Zoals ik al schreef, de buiging en stelling zijn in de stap en draf prima! hij is keurig rechtgericht, en loopt heerlijk.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:44

zijgangen wel met beleid doen. Te veel is ook niet goed ivm zijdelingse belasting van de pezen en gewrichten. Een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts is goud waard en is dé oefening om een paard recht te richten. Maar neem de tijd he....

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:49

Het is ook mogelijk dat hij wat 'laat' is. Dat betekent dat hij alles wat moeilijker vind en er dus langer over doet. Maar hij hoeft echt niet naar beneden als je hem wat aanleert. Het is ten eerste belangrijk dat hij normaal galopperen kan. Ten tweede, bijna elk jong paard heeft er nog moeite mee. Een paard dat al langer onder het zadel is, zou het wel normaal kunnen. Waarschijnlijk ook niet altijd, maar de meeste vast wel. Dat komt allemaal door geduld en goede training. Bij een paard dat langer onder het zadel is zou ik het logischer vinden dat er wat niet helemaal klopt. Verwacht niet dat hij het na 5 keer oefenen al goed kan. Jij leerde toch ook niet in 1 dag fietsen zonder zij wieltjes? Als ik TS was had ik dit gedaan (dit doe ik al bij mijn 6-jarige, met succes):
- Voltes rijden in de galop, verschillende maten
- Veel figuren rijden, niet alleen in de galop
- Niet te veel van je paard verwachten, als hij dan iets niet snapt heb je veel grotere kans dat je boos wordt
- Rustig inrijden
- Laat hem eerst los zijn in de hals voordat je in galop gaat, anders kun je de voltes niet goed rijden
- Goed naar achteren zitten
- Niet te veel galopperen
- Zelf rustig blijven als iets niet 100% gaat
Verdere belangrijke punten voor je jonge paard:
- Als hij bij het wijken te snel gaat en zijn hoofd omhoog brengt, stop dan en ga vanaf stilstaan verder wijken waar je bezig was, zodra hij dus vervelend doet, ga je stappen. Als je na 5x terug gaan naar stap nog geen succes hebt, ga je wat anders doen en probeer je het over een paar minuten weer
- Hij mag niet te snel lopen, 'schakel' dus regelmatig in alle gangen, met uitzondering van galop als dat met moeite gaat
- Laat hem 15 minuten goed loswerken, soms zijn ze druk en moet je het eerste kwartier echt flink moeite doen om ze geconcentreerd naar jou te laten luisteren
- Wil niet alles perfect hebben
- Wees duidelijk in je hulpen
- Als ze afgeleid zijn, maak dan een fel geluidje zodat de aandacht weer bij jou ligt
Ik hoop dat je wat aan de info hebt, ik wel. Ik rij mijn 6-jarige nu ook volgens de benoemde dingen en dat werkt prima.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:43

_Apple_ Bedankt! hier ga ik mee aan de slag!

De dingen waar ik dus woensdag mee aan de slag ga
- nog wat losser krijgen
- nog meer gymnastiseren
- wijken regelmatig even mee nemen
- schouderbinnenwaarts regelmatig mee nemen
- nog meer figuren rijden
- nog meer tempo wisselingen rijden
- de volte in stap en draf vergroten er verkleinen
- voltes galopperen (en als dat goed gaat voltes dus een beetje verkleinen)

Heeft hier iemand nog iets aan toe te voegen/corrigeren?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:02

MisticRider schreef:

- nog wat losser krijgen
- nog meer gymnastiseren

Geen dank hoor, ik help je graag!
Dit voeg ik er nog even aan toe:

- Vooral niet boos worden als het even niet lukt
- Lekker voorwaarts laten lopen in de galop, niet terug willen nemen, hij moet eerst z,n balans weten te vinden, je kunt wel op de volte vragen of hij wat wil zakken in zijn hoofd, en als hij dat doet dan ga je verder
- Minimaal 15 minuten goed inrijden voordat je hem echt gaat vragen om te zakken en al die dingen, weet je zeker dat hij écht los is, dan ga je verder
- In de galop goed naar achteren zitten
- Als hij te hard gat in draf, met een hele zware stem HOOO zeggen, heel rustig doen

Verder denk ik dat het wel goed komt!
En denk eraan; Je paard weet het vaak nog niet na 1 keer rijden!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:08

Je hebt al heel veel toptips gekregen zie ik.
Ik heb hetzelfde gehad met het paard waarop ik rijd, en heb er af en toe nog wel last van.
Een goede voorbereiding is echt heel belangrijk ervaar ik zelf. Ik denk zelf: Galop, en dan ga ik. Ik concentreer me er vooral op dat voordat ik aanspring in de galop het paard rustig is, rustig draaft. Als ik me goed voorbereid door pas aan te galopperen wanneer hij rustig draaft en lekker ontspannen naar beneden loopt vraag ik een galopje. Ook rijd ik veel voltes in de galop.
Ik zelf merk vooral dat het paard het vaak al aanvoelt als ik wil galopperen. Ik ga namelijk doorzetten en dan versnelt hij zijn pas. Doorzitten is dan prima maar dan probeer ik hem eerst weer rustig te laten draven en naar beneden te vragen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:10

mrjlnx schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met het paard waarop ik rijd, en heb er af en toe nog wel last van.
Een goede voorbereiding is echt heel belangrijk ervaar ik zelf. Ik denk zelf: Galop, en dan ga ik. Ik concentreer me er vooral op dat voordat ik aanspring in de galop het paard rustig is, rustig draaft. Als ik me goed voorbereid door pas aan te galopperen wanneer hij rustig draaft en lekker ontspannen naar beneden loopt vraag ik een galopje. Ook rijd ik veel voltes in de galop.
Ik zelf merk vooral dat het paard het vaak al aanvoelt als ik wil galopperen. Ik ga namelijk doorzetten en dan versnelt hij zijn pas. Doorzitten is dan prima maar dan probeer ik hem eerst weer rustig te laten draven en naar beneden te vragen.

Ik ben het helemaal met je eens! Ik doe dat ook (hoe jij aan galoppeert), maar ik laat hem altijd eerst zo langzaam mogelijk draven, en dan aan galopperen!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:15

_Apple_ schreef:
MisticRider schreef:

- nog wat losser krijgen
- nog meer gymnastiseren

Geen dank hoor, ik help je graag!
Dit voeg ik er nog even aan toe:

- Vooral niet boos worden als het even niet lukt
- Lekker voorwaarts laten lopen in de galop, niet terug willen nemen, hij moet eerst z,n balans weten te vinden, je kunt wel op de volte vragen of hij wat wil zakken in zijn hoofd, en als hij dat doet dan ga je verder
- Minimaal 15 minuten goed inrijden voordat je hem echt gaat vragen om te zakken en al die dingen, weet je zeker dat hij écht los is, dan ga je verder
- In de galop goed naar achteren zitten
- Als hij te hard gat in draf, met een hele zware stem HOOO zeggen, heel rustig doen

Verder denk ik dat het wel goed komt!
En denk eraan; Je paard weet het vaak nog niet na 1 keer rijden!

Dankje!
Ik rijd sowieso naar mijn idee goed in
eerst 5 min stap (rechtuit over de verharde weg)
daarna 5 min draf (rechtuit over de verharde weg)
dan 2x de bak rond op beide kanten (totaal dus 4 rondjes)
dan 2x de bak rond draven beiden kanten op zonder aan de teugels te zitten
dan 2x de bak rond heel hard draven, omdat hij eerst echt wat overtollig energie kwijt moet.

Daarna ga ik rustig stappen, en vanaf stap mooi laten buigen, dan in draf, en na een tijdje draven ga ik rustig lichtrijden en figuren rijden.

HOOO roepen zal ik maar niet doen hahaha, het is een men paard, dus als ik HOOOOO! roep staat hij in een keer stok stijf stil hahaha

mrjlnx schreef:

Bedankt!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:18

Oké, als het een men paard is is dat niet verstandig. Waarom rij je over de verharde weg? Moet je naar een bak verderop rijden?