Trainen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robinnatra

Trainen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:05

Hallo lieve bokkers,,

Ik heb laatst een jong paard gekocht. Hij word binnenkort vier en is al onegveer een half jaar onder het zadel. Dingen als longeren enz vind hij eigenlijk niks aan en hij verveeld zich heel snel. Mijn oplossing was 4 a 5 keer in de week rijden waarvan 3 keer echt trainen en de rest gewoon rustig aan een beetje stappen vooral veel recht richten enz. Maar nu ei laatst iemand tegen mij dat het verstandiger was om maar twee keer in de week te trainen en de rest te longeren ofzo omdat hij zijn groei nog wel echt nodig heeft. Nu mij. Vraag aan jullie wat kan ik doen tegen de verveling want hij gaat dus allemaal dingen doen die hij niet moet doen en wat adviseren jullie te doen met het trainen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Trainen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:08

ik zou hem denk ik 3 of 4x in de week rijden, maar dan misschien niet aleen in de bak, maar een keer een sprongetje, of balkjes draven, of lekker buiten rijden. misschien kun je op de andere dagen lekker met hem wandelen?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:10

Ik zou juist niet te vaak longeren. Dit is te belastend. 1 a 2x is meer als genoeg. Vooral lekker veel buiten rijden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:12

toen met die van mij reed ik hem ook 4 a 5 keer in de week. zolang je paard het aankan is het prima toch? misschien kun je eens met hem gaan wandelen ofzo? (kun je training richting op buitenrit gaan als je dat nog neit doet) of een keer laten vrijspringen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:14

Je kan ook 3 á 4 x in de week rijden. (of longeren).
Niet alleen maar in de bak trainen, maar buiten stappen.
In het bos rijden als het mogelijk is.
Inderdaad veel buiten rijden.

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:21

Buiten rijden kan ik helaas nog niet hijmis nog niet verkeersmak ben er wel mee bezig. En wat zouden jullie doen tegen de verveling op stal?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:22

niet te lang op stal zetten. misschien vriendjes langs haar, en gewoon op stro zetten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:22

Het is natuurlijk belangrijk bij een jong paard dat ze het leuk vinden om getraind te worden.
Je kan bijvoorbeeld 4x in de week rijden, veel afwisselen. Dus ene dag naar buiten, andere dag met balken aan de gang, noem maar op.
En een dagje longeren, maar het longeren vooral niet te lang. Longeren is namelijk voor een paard zwaarder dan rijden.

Tegen verveling op stal; Vooral veel ruwvoer, eventueel een mineralenblok en zorgen dat hij vontact kan hebben met zijn buren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:26

gcnuesink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:31

tegen verveling? paard niet op stal maar lekker buiten. en qua werk? werk aan de hand is altijd een leuke afwisseling van werken en je kan je paard een hoop dingen aan de hand al leren zodat je daar het onder het zadel alleen maar profijt van hebt zoals schouderbinnenwaarts en zijgangen. ff googelen, is een hoop over te vinden op inet. succes!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:12

-> RT-P

nommel1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:33

misschien kan je zorgen dat hij bij andere paarden kan staan tegen de verveling en er zijn ook paardenspeeltjes en een liksteen ophangen (dat vind mijn verzorg pony heel lekker) en behalve in de bak rijden kan je ook met hem vrijheidsdressuur doen als jij zegt dat hij zich snel verveelt dan is dat ook wel iets. als afwisseling. of idd los springen of erop springen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:42

Als je paard gewoon lekker buiten staat in een groep waar hij kan spelen en paard zijn zou hij zich niet moeten gaan vervelen.
Hoe oud is het paard?
Je zou eens op de site van www.paardenbegrijpen.nl kunnen kijken is een fijne manier om je paard te trainen , longeren kan maar doe het dan wel juist, niet aan het bit en ook geen hulpmiddelen gebruiken,

Dat hij het longeren niet leuk vind ligt aan jou denk ik, als je weet hoe je juist moet longeren dan is dat echt heel leuk en heeft je paard ook plezier er in, je kan hem ook los weken is de voorbereiding op het longeren aan de enkelen lijn, en daarna dubbelen lijnen is ook erg leuk, ik zou zeggen neem les , weet niet waar je woont, kom eens een keer langs als je in de buurt woot, kun je zien hoe wij met de jonge paardne werken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:42

Ik betwijfel of dat het paardenbegrijpen gebeuren nou zo'n verbetering is, ben het wel met je eens dat wanneer je goed longeert je paard het zeker ook leuk vind, met namen dubbele longe werk.

robinnatra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 18:46

Bedankt voor alle tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

Moll schreef:
Ik betwijfel of dat het paardenbegrijpen gebeuren nou zo'n verbetering is, ben het wel met je eens dat wanneer je goed longeert je paard het zeker ook leuk vind, met namen dubbele longe werk.

Weet dat je geen fan bent van die site, maar er zijn heel veel mensen wel blij met deze wijze en als alle rukkers en plukkers maar iets mee krijgen van deze site zijn er vast toch wel wat paarden die langer mee gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:45

dat laatste betwijfel ik oprecht