Buitenbeen achter de singel op een volte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Buitenbeen achter de singel op een volte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 07:23

Ik heb hier 2 vagen over.

1. Is dit altijd nodig ook al loopt het paard niet over de buitenschouder weg.
2. Ik heb al ik lichtrij in draf problemen om mijn been achter de singel te houden, omdat mijn been dan nog meebeweegt. Zijn hier tips voor?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Buitenbeen achter de singel op een volte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:53

Hoe lang rij je al? Heb je wel eens zitles aan de longe gehad?

Paardrijden is een sport waarbij je verschillende spiergroepen onafhankelijk van elkaar moet kunnen besturen. En soms zijn hulpen ook heel erg tegennatuurlijk, bijvoorbeeld je hand naar voren steken om je paard 'lucht' te geven als hij wat rennerig of schrikkerig is, da's superlastig en voelt heel tegenstrijdig. Je wilt dan graag houvast hebben, maar dan moet je eerst je hersenen en daarna je lijf leren dat je toch eerst zelf moet ontspannen en bepaalde hulpen moet geven. Dat is hartstikke moeilijk, dus dat aanleren duurt natuurlijk even (zeg maar gerust jaren ;))

Over je eerste vraag: over het algemeen gebruik je je buitenteugel om de schouder in een wending te begrenzen. Je buitenbeen zorgt ervoor dat de achterhand niet uitzwaait. Mijn tip om te zorgen dat je tijdens het lichtrijden toch je benen zo kunt plaatsen als jij wil, is dan ook om een goede, onafhankelijke zit te ontwikkelen. En een mooie manier hiervoor is om zitles aan de longe te nemen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:03

Avanti schreef:
Ik heb hier 2 vagen over.

1. Is dit altijd nodig ook al loopt het paard niet over de buitenschouder weg.
2. Ik heb al ik lichtrij in draf problemen om mijn been achter de singel te houden, omdat mijn been dan nog meebeweegt. Zijn hier tips voor?

Je been leg je niet naar achteren om de buitenshouder binnen de massa te houden, maar dat de achterhand niet uitzwaait.
Op het moment dat de schouder uit de massa gaat moet je je buitenteugel gebruiken, helpt dit niet voldoende dan kun je je been naar voren leggen en hem daarmee begrenzen.

Verder kan het lichtrij probleem ook voorkomen uit het soort zadel. Maar bij jou denk ik eerder aan het klemmen van je bovenbeen en het onderbeen die geen contact heeft met het paard.
Dus eerst bovenbeen ontspannen en dan knie los van je zadel en dan onderbeen tegen de buik van het paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:32

Je buitenbeen naar achteren tijdens een wending gebeurt automatisch wanneer je de juiste zithulpen toepast: het meedraaien met je bekken. Dan wordt de hoek in de buitenheup vanzelf langer en lijkt het alsof je het buitenbeen naar achteren brengt. Wanneer je genoeg controle hebt over je bekken, gaat dit dus vanzelf.

Dat brengt mij bij je tweede probleem: wanneer je niet voldoende controle hebt over je bekken, waordt het lastig om je benen stil te houden. Het gaat hierbij met name om de samenwerking tussen buik- en bilspieren. Deze zorgen voor stabiliteit en balans rondom het heupgewricht en je rug. Wanneer je deze dus op de goede manier aanspreekt, gaat het lichtrijden ook beter. Klemmen is hierbij absoluut uit de boze! de spieren die je gebruikt om te klemmen zijn precies de tegenovergestelde spieren van de buik- en bilspieren die je in deze situatie nodig hebt.

Een goede oplossing is een zitles van een instructeur die hierin is opgeleid. Op de website in mijn onderschrift vindt je meer informatie over houding en zit, en de mogelijkheid tot zitlessen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 08:36

Rijerijerije schreef:
Hoe lang rij je al? Heb je wel eens zitles aan de longe gehad?
Over je eerste vraag: over het algemeen gebruik je je buitenteugel om de schouder in een wending te begrenzen. Je buitenbeen zorgt ervoor dat de achterhand niet uitzwaait. Mijn tip om te zorgen dat je tijdens het lichtrijden toch je benen zo kunt plaatsen als jij wil, is dan ook om een goede, onafhankelijke zit te ontwikkelen. En een mooie manier hiervoor is om zitles aan de longe te nemen.

Ik rij bij elkaar ongeveer 8 jaar ( recreatief en vroeger les), maar ben nu na een paar jaar niet gereden te hebben weer met les begonnen.
Oke dat wist ik dus niet, dat het buitenbeen bedoelt is om uitzwaaien te verkomen. En moet ik mijn buitenbeen dan altijd naar achteren leggen op de volte?
Ja ik zal eens informeren naar de mogelijkheid van een zitles.
Bedankt!

HBZ schreef:
[Dus eerst bovenbeen ontspannen en dan knie los van je zadel en dan onderbeen tegen de buik van het paard.

Goede tip, bedankt.
Dus als een paard over de buitenschouder wegloopt, buitenteugel erbij en eventueel buitenbeen op de singel.
Alicia2u schreef:

Duidelijk verhaal bedankt. Ik ga op je website kijken voor de zitlessen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:05

Je buitenbeen moet 'waken', dus als het niet nodig is ligt ie alleen ietsje terug, maar doet ie niks. Pas als je de achterhand acht voelt weglopen, kun je bijdrijven om dat tegen te gaan. Bij een goedafgerocht paard is dit allemaal een kwestie van gevoel en soms millimeters.