krullen bij wijken en niet netjes stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

krullen bij wijken en niet netjes stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 21:17

Mijn paardje gaat zich echt buigen naar buiten toe als ik wil wijken, ze gaat wel zijwaarts, maar blijft niet parallel met de bakrand. Wat kan ik doen (of doe ik verkeerd?)? Oja, hoe leer je een paard aan de teugel stilstaan, de mijne steekt telkens haar hoofd weer bovenuit maar als ik zachtjes begin in te werken, wil ze weer vooruit en protesteert . Schijnheilig

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:53

Allereerst moet je zeer zeker zijn van het feit dat je zadel goed past. Een goed passend zadel zorgt er namelijk voor dat het paard goed kan bewegen(geen knelling en pijn) en dat jij in het dieptepunt zit en jouw zitbeenhulpen beter doorkomen. Ook ligt je been dan beter. Je moet natuurlijk wel correct zadelen, zo dat de schouder vrij ligt als je het zadel erop hebt gelegd. We er even vanuit gaan dat dit allemaal goed is
Wat je beschrijft is een probleem met je zitbeenhulpen. Tijdens het halthouden moet je je bekken kantelen, waardoor je nog dieper komt te zitten. Je zitbeenknobbels werken dan in als hulp. Je maakt je benen lang(hakken naar beneden). Op het moment dat je dan je been aanlegt gaat het paard nageven. Je geeft geen drijvende hulp maar heel subtiel je been aanleggen en met je kuit wat spanning creeren. Het kantelen van je bekken is niet eenvoudig in de praktijk maar ook zeker niet om te beschrijven. Ik zal het proberen: je moet je voorstellen dat je als het ware je billen met een boogje over het zadel naar voren schuift. Als het ware onder je zelf door. Op dat moment maak je je benen lang waardoor dat de hulp ondersteut. Ik heb de ervaring dat veel mensen dit moeilijk vinden. Om ze te helpen zeg ik vaak dat ze op het moment evne diep moeten ademhalen en ook moeten denken dat ze heel zwaar zijn. Op dat moment ligt je been nog aan en span je je kuit, vaak zal een paard dan angeven. Rustig oefenen en gebruik je stemhulpen om hem te helpen te begrijpen wat je van hem wil in het begin. Gewoon blijven oefenen.
Oefening baart kunst, is hier zeker op z'n plaats en dan lukt het jou ook!!
Het zadel moet passen en het paard moet lichamelijk geen beperkingen hebben.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:02

Hoe bedoel je buigen naar buiten. Gaat hij in de appiriment of juist het tegen over gestelde.
Bij het wijken hoort het paard ligt naar binnen toe gebogen te zijn. Dus niet de kant waar ze op gaat. Je gaat ligt op de buitenkant zitten en geef been opzij. Je handen hou je gewoon voor je en je blijft rechtuit kijken. Als het paard zich buigt naar binnen of naar buiten dan doe je te veel met je handen. Hou je handen gewoon op de plek en vraag niet extra druk op het bit. Het paard zou automatische ligte stelling naar binnen gaan geven.
Dus gewoon laten gebeuren onder je. En vooral belonen als ze het goed doet.

En van dat stil staan. Gaat ze altijd lopen als je de teugels oppakt. Dan moet je dat eerst oplossen. Je hulp is dus verkeerd. Het paard heeft de link gelegt tussen teugels oppakken en daarna been om aan te stappen. Hij reageerd dus juist heel goed, maar omdat jij niet duidelijk bent geweest wat nu de hulp is. Gaat hij bij de eerste teken van aanstappen al stappen. Dus eigenlijk reageerd hij perfect.
Weet hij dat hij moet stil staan als je de teugels oppakt dan kan je haar gaan leren na geven. Maak iets meer druk op het bit dan dat je anders heb. EN hou dit gewoon rustig vast. Omdat het paard dit niet fijn vind gaat hij een uitweg zoeken. Geeft hij na direct hand ontspannen en belonen.
Het tegen de teugel aan drijven werkt denk ik niet bij jouw. Je paard zal in de war raken van moet ik nu lopen of stil staan. Gevolg is dat hij minder op het been gaat reageren. Gewoon omdat je dat heb af gestraft om hem te laten na geven in stil stand.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:01

bedankt voor reacties, ik bedoel met buigen dat ze redelijk naar buiten zich rond maakt, (het is de eerste keer dat ik dit probeerde). Ik denk dat ik inderdaad te veel met mijn handen werk dan, i.p.v benen. Maar probleem is een beetje dat ze soms zijwaarste druk van mijn been begrijpt als vooruit gaan, dan wil ik haar tegenhouden. Maar kom, ik blijf proberen. Voor het stilstaan is het zadel echt ok, het ligt ook niet naar achteren ofzo. Maar als ze stilstaat steekt ze telkens haar neus in de lucht. Wanneer ik dan wat zachtjes mijn been aanleg en wat druk op het bit geef om haar te laten nageven, protesteert ze en duwt ze zich vooruit. Nochtans vanaf dat we in stap gaan, luistert ze weer perfect. Ze vindt het gewoon echt niet leuk om te blijven stilstaan en nageeflijk te moeten zijn als ze niets doet, denk ik. Een kwestie van opbouwen zeker? Lachen