Ik heb een probleempje, ik vind springen het leukste om te doen met paardrijden maar als ik over een hindernis spring dan kan ik niet goed inschatten wanneer ik in de verlichte zit kom. Soms ga ik te laat en soms te vroeg, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
ik denk dat je dan het beste les kunt nemen. iemand die het vanaf de grond bekijkt kan aangeven wanneer je in de verlichte zit moet gaan zitten. het is ook heel veel oefenen. ik hoop dat er wat aan hebt
Inderdaad moeilijk in te schatten, wat ik ook vaak zie is mensen zich dan uit het zadel laten trekken door de teugels (te laat gaan staan) of juist hele slappe teugeltjes hebben en op het moment dat het paard neer komt al snel weer te strak zodat het paard een ruk in de mond krijgt (te vroeg gaan staan en te vroeg weer terug). Je hoort nog in de verlichte zit te staan als het paard landt. Moeilijker is om in te schatten wanneer je moet staan.. bij ieder paard anders tenslotte. Veel oefenen (op zoveel mogelijk verschillende paarden).
Ik weet wel een goede oefening voor je. Maar rijd je in een manegeles? Of krijg je privéles?
Als je privéles krijgt kan je het volgende voorstellen aan je instructrice:
Voor de sprong een poortje maken met 2 pionnen. Ongeveer op 3 meter afstand. Dan ga je daar alvast in de verlichte zit. Zo heb je even de tijd je balans te vinden voor de sprong. Ook na de sprong een poortje met 2 pionnen. Zorg dat je na de sprong tot en met het poortje in de verlichte zit blijft. Zo leer je niet gelijk terug te vallen in het zadel
Deze oefening zorgt ervoor dat je je balans beter leert vinden.
les lijkt me idd het beste wat je kunt doen, diegene kan je dan op het moment waarop je het fout doet zeggen wat je fout doet en wat je wel moet doen, wij kunnen dat hier en nu niet zien.
noahlady
Geplaatst: 26-01-12 12:17
DanaDeen schreef:
Oefenen, oefenen en nog meer oefenen, zodra je voelt dat het paard afzet ga je mee met zijn beweging, is moeilijk uit te leggen vanachter een scherm.