Hoeven aantikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Hoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:22

Ik zit even met een klein dilemma.. Ik rijd mijn beide paarden sinds een halfjaar op een hele andere manier en nu ook veel intensiever. Sinds twee weken ongeveer, begon het ene paard met z'n hoeven te tikken, heel af en toe, bv. in voltes. Nu doet mijn andere paard het ook! Waar kan dit aan liggen? Dat ik intensiever rijd, of dat ze juist niet aan het werk zijn, of ze moe zijn oid? 1 paard heeft het eerder heel erg gehad, maar in een keer was het weer afgelopen.. Springschoenen nodig of is dit gewoon rijtechnisch op te lossen??

goldenarrow

Re: Hoeven aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:45

Of het rijtechnisch op te lossen is weet ik niet, maar ik zou tot die tijd wel springschoenen omdoen. Kan geen kwaad en dan kan jij je ondertussen beter op het probleem focussen ipv je zorgen te maken dat hij ze aantikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:38

OP welke andere manier rij je nu dan?
Vaak is het wel een rijtecnisch probleem, want in vrije beweging zal het paard het niet doen denk ik?
Paard loopt waarschijnlijk te veelop de voorhand .

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:12

Als je een filmpje zou kunnen plaatsen kunnen we je veel beter helpen!
Ik zou tot die tijd ook goede bescherming om zijn benen doen, zodat je niet straks met nog meer problemen zit :).

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:14

voorhand of achterhand? even wat meer info over je paarden leeftijd etc.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:08

Ik denk dat het hier om tinkers gaat? Daarbij komt het volgens mij nogal eens voor dat de paarden wat meer op de voorhand lopen. Mijn kruising tinker x fries tikt zichzelf ook aan, volgens mijn instructrice heeft het ermee te maken dat hij nog te veel op de voorhand loopt. Ik rijd hem nu lekker actief en daardoor stapt hij achter heel ruim, maar is vóór niet vlot genoeg en tikt zich daarom aan. Hij is ook nog jong, dus voor een deel is het ook onbalans. Daarbij is hij achter ook nog overbouwd, wat er ook aan bijdraagt. Hij moet dus leren voor actiever te zijn en minder zwaar, meer op de achterhand te komen, en beter in balans te komen, en dan zal het vanzelf verdwijnen.
Misschien kan één van deze dingen bij jou ook meespelen en komt dat meer tot uiting nu je intensiever rijd?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:09

Nouja, vroeger was het bijvoorbeeld meer een 'rondje' rijden en nu echt een volte, met benen, buitenhand e.d., en echt wat meer aan het werk, overgangen, wijken, buiging, balkjes etc. Hun achterhand is nu wel veel meer actiever dan in het begin, maar nog niet helemaal perfect, ik denk dat wat Gwahir zegt ook hier het 'probleem' is. De paarden zijn idd tinkers (1 ervan wel echt meer op dressuur gebouwd om zo maar te zeggen) en 7 en 10 jaar. Jammer genoeg heb ik geen filmcamera :')

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:10

Oh trouwens, soms achterhand en dan weer achterhand op de voorhand, beetje wisselend..

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:13

Mijn verzorgpony van een aantal jaar geleden had dat ook. Het kwam bij hem door het gewicht. Hij was wat ouder en viel in de winter nog weleens wat af, hierdoor werd hij wat smaller en begon hij te tikken. Met rubberen springschoeen tijdens het rijden voorkom je schade.
Zijn die van jou toevallig ook iets dunner nu?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:38

Oh ja, ik ben idd vergeten te vragen of hij met de voorhoeven de achterhoeven aantikt, of met de linkerhoef de rechter zeg maar. M.a.w., is het meer vangen of strijken?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:18

Ik hoor wel degelijk een tik, het is volgensmij gewoon met de hoeven tikken niet met de benen. Het is ook niet erg drastisch hoor, maar een paar keer ;)

CarlaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:03

Dit zogeheten "vangen" kan meerdere oorzaken hebben.
1. Het voorbeen komt niet snel genoeg weg, daardoor komt de achterhoef tegen de voorhoef. Dit kan je oplossen met een lichter hoefijzer aan de voorkant ( als je paard ijzers heeft)
2. Je paard beweegt achter te groot. Iets kleiner, langzamer laten draven met meer activiteit.
3. In de wendingen blijft het paard niet in het juiste ritme, waardoor hij gaat vangen. Dit kan je ook weer oplossen met meer van achter naar voren rijden. Iets meer met je binnenbeen ondersteunen zodat hij het binnen achterbeen meer blijft optillen.

Springschoenen voorkomen een hoop schade, maar je hoefsmid kan met kortere en lichtere voorijzer een heleboel oplossen.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:29

CarlaP, ah, daar kan ik wat mee! Bedankt ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:38

In de western worden er bandages of beschermers op de voorbenen gebruikt om dit vangen te beschermen.
Juist doordat een Quarter zijn achterhand kan gebruiken om snelheid te maken is het noodzakelijk.
Eveneens bij het spinnen.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:50

Hier heb ik ook last van met mijn pony vooral op de rechte stukken juist, hij loopt dan wel lekker actief en dan tikt hij met zijn achterbenen tegen zijn voor ijzers. Maar ik weet niet of ik nou wel sprinschoenen wil gana gebruiken want in de les doet hij het maar een paar keer, vind springschoenen van die onhandige dingen :P

Jannadevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:29

Door je paard in de buiging te rijden zal het binnenachterbeen meer naar binnen worden geplaatst en in ieder geval het binnenvoorbeen niet meer aantikken. Veel buigen en schakelen, en paard niet te hoog tempo laten lopen... en in stap oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, hierdoor wordt het achterbeen sterker en zal het voorbeen sneller naar voren gaan komen (minder op de voorhand)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:25

Vreemd dat ze het allebei zo ineens zijn gaan doen. Zijn ze net daarvoor toevallig allebei naar de smid geweest? Kan zijn dat ie ze net iets anders neergezet heeft waardoor ze zichzelf nu aantikken.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:19

Mijn pony heeft dit ook welleens, hij heeft ijzers dus hoor je het extra goed. Bij hem komt het omdat hij niet actief genoeg is, teveel in de teugels hangt of hij loopt juist té hard.

Het is soms best moeilijk om uit te vinden wat het nu precies is. Soms gaat Majoor namelijk heel hard en hangt hij ook waardoor hij daardoor gaat tikken. Dan laat ik hem iets langzamer draven om hem daarna weer te activeren. Dan is hij weer actief en hangt hij niet meer.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:09

Ze zijn idd wel naar de hoefsmid geweest, beide ijzers, maar dat was al wel een tijdje terug, eerst helemaal geen last van gehad.. Maar t is ook maar 4x in het uur ofzo, zal idd wat meer letten op tempo, buiging en stelling :j