Springen hoe kan ik het beste beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Springen hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:21

Hoi,

Laatst heb ik een prive-les gehad van mijn lesgever, mijn moeder vroeg toen of ik kon beginnen met springen, mijn lesgever zij toen ja en dat we mochten gaan proberen.
Gister zijn we dus begonnen, wij hebben hiervoor al heel vaak balkjes gedraafd enz.
We zijn dus begonnen met een kruisje en een stijltje, op 30 cm.
Soms gooide ze het balkje eraf of donderde ze er overheen, maar op andere momenten sprong ze er supergoed overheen.
Aan het einde hebben we een kruisje van 50 cm gesprongen en daar ging ze foutloos overheen.
Ik heb 6 februari een oefenparcour bij mij op stal.
Hoe kan ik nu het beste verder oefenen en uit welke gang kan ik het beste springen; draf of galop.

Er is btw een springles bij ons op stal maar daar springen ze al de 80 en 100 enz dus dat lijkt me geen goed idee
:')
Het is een friese merrie van 11

Groetjes laura en beauke
*D

sannie275

Re: Springen hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:43

Persoonlijk vind ik dat als je nog op dit niveau aan het oefenen bent (hartstikke goed hoor!) je je nog niet moet inschrijven voor een wedstrijd, ook al is het een oefenwedstrijd, ookal is het nog laag etc. Je kan ook een andere lesgever zoeken die van het begin begint of van die lesgever een privéles nemen, is toch altijd makkelijker, vooral als je zelf de dingetjes net nog niet doorhebt, bijvoorbeeld als je te weinig meegeeft moet daar toch echt even iemand wat van kunnen zeggen. Bij hindernissen áltijd een grondbalk, zo kan je paard de afstand inschatten (deze leg je onder de hindernis op de grond). Ga gewoon lekker bezig met wat kruisjes en stijltjes, tussendoor bezig met je dressuur en daarna kan je wat meer hindernissen opzetten, dat je over verschillende heen moet. Pionnen zetten om er omheen te rijden kan ook helpen, en verder gewoon lekker simpel houden! succes!

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:53

sannie275 schreef:
Persoonlijk vind ik dat als je nog op dit niveau aan het oefenen bent (hartstikke goed hoor!) je je nog niet moet inschrijven voor een wedstrijd, ook al is het een oefenwedstrijd, ookal is het nog laag etc. Je kan ook een andere lesgever zoeken die van het begin begint of van die lesgever een privéles nemen, is toch altijd makkelijker, vooral als je zelf de dingetjes net nog niet doorhebt, bijvoorbeeld als je te weinig meegeeft moet daar toch echt even iemand wat van kunnen zeggen. Bij hindernissen áltijd een grondbalk, zo kan je paard de afstand inschatten (deze leg je onder de hindernis op de grond). Ga gewoon lekker bezig met wat kruisjes en stijltjes, tussendoor bezig met je dressuur en daarna kan je wat meer hindernissen opzetten, dat je over verschillende heen moet. Pionnen zetten om er omheen te rijden kan ook helpen, en verder gewoon lekker simpel houden! succes!

Ik ga ook gewoon voor de grap hoor het is toch onderling :)
Grondbalk heb ik al voor elke hindernis.
Andere lesgever mag niet bij ons op stal, op de manege heb ik een tijdje springles gehad, dus ik denk dat ik wel redelijk meegeef, maar natuurlijk ga ik springles volgen hoor we doen het nu gewoon voor de grap ;D

Bedankt voor de tips ik zal lekker kruisjes en stijltjes blijven springen.
Maar wat is het max. springen per week als je het rustig aan doet dus gewoon dressuur met wat springen er doorheen. Vandaag heeft ze btw rust :o

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:11

Ligt eraan hoe vaak en hoe intensief je rijd denk ik ;) Als je bv. 3x in de week rijd dan kan je wel 1 keer springen, maar je kan ook gerust 2x springen in de week, veel mensen doen het ook wel vaker, maar als je nog aan het opbouwen bent zal ik persoonlijk max. 2x in de week doen, maar dat ligt helemaal aan jezelf! :) Je kan ook gaan dressuren en dan nog 2/3 sprongetjes nemen, maar als je daarvoor een hele hindernis moet opbouwen is het weer heel wat gedoe ;)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:37

sannie275 schreef:
Ligt eraan hoe vaak en hoe intensief je rijd denk ik ;) Als je bv. 3x in de week rijd dan kan je wel 1 keer springen, maar je kan ook gerust 2x springen in de week, veel mensen doen het ook wel vaker, maar als je nog aan het opbouwen bent zal ik persoonlijk max. 2x in de week doen, maar dat ligt helemaal aan jezelf! :) Je kan ook gaan dressuren en dan nog 2/3 sprongetjes nemen, maar als je daarvoor een hele hindernis moet opbouwen is het weer heel wat gedoe ;)

Hindernissen opbouwen hoeft niet dat staat er al alleen naar beneden halen hahah :)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:24

Ik zou inderdaad beginnen met 1 hindernis. Als ik jou was zou ik dit wel onder begeleiding doen, want na een paar springlessen lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat jij een paard goed kan leren om over een hinsernis heen te gaan. Jouw balans speelt hier ook een rol in, het paard moet immers balans zien te houden met een ruiter op zijn rug.

Die wedstrijd zou ik als ik jou was ook achter wege laten, ik ben bang dat het voor te veel stress zal zorgen voor jet paard.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:50

Ik zou eerst rustig vanuit draf oefenen, zodat je je paard er eerst goed en onder controle overheen krijgt. Hindernissen van 50 cm kan een paard best vanuit draf nemen.
Ik zou die wedstrijd ook nog niet doen. Veel tijd om te oefenen heb je niet meer en idd te veel stress voor je paard, gewoon teveel in een korte tijd.
Gewoon lekker blijven oefenen en dan kun je de volgende keer wel meedoen

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:54

Ik ben het eens met de bovenstaande reactie, en ik wil nog even zeggen dat je ook rekening moet houden met de lichaamsbouw van het paard dat je onder je hebt. Friezen zijn niet gebouwd om te springen, en krijgen sneller moeilijkheden met gewrichten en spieren, puur omdat ze zwaarder zijn dan andere paarden en pony's. Hou dus ook goed in de gaten wat je paard aan kan en of hij/zij het zelf leuk vind :)

Vraag eens of je in de les mee mag doen, of dat je in je eentje les kan krijgen, zo leer je het het beste. Verder, lekker blijven oefenen en vooral veel plezier hebben! :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:55

het beste is om de telefoon te pakken en goede begeleiding te regelen. Als je niet goed weet wat je doet zit een ongelukje in een klein hoekje. Dan kan je beter rustig beginnen met een instructeur die vaker paarden heeft opgeleid in de springsport.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:40

Rubber_Duck schreef:
Ik ben het eens met de bovenstaande reactie, en ik wil nog even zeggen dat je ook rekening moet houden met de lichaamsbouw van het paard dat je onder je hebt. Friezen zijn niet gebouwd om te springen, en krijgen sneller moeilijkheden met gewrichten en spieren, puur omdat ze zwaarder zijn dan andere paarden en pony's. Hou dus ook goed in de gaten wat je paard aan kan en of hij/zij het zelf leuk vind :)

Vraag eens of je in de les mee mag doen, of dat je in je eentje les kan krijgen, zo leer je het het beste. Verder, lekker blijven oefenen en vooral veel plezier hebben! :)

Ja, op een gegeven moment weten we ook gewoon dat we moeten stoppen want dan voel ik dat ook gewoon aan, maar ze vind het wel super leuk hoor :)
Die wedstrijd ga ik wel rijden maar het is niet een heel parcours ofzo het zijn iets van drie hindernisjes, en als het niet gaat stoppen we gewoon het is gewoon puut voor de grap en ervaring.
Als het goed gaat gaan we waarschijnlijk ook meedoen in de springles, of anders priveles springen :)

Bedankt voor de reacties in ieder geval
:D

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

Je kan je paard ook eens vrij laten springen. Dan heeft die jouw gewicht niet op zijn/haar rug. Hij/ zij moet dan zelf de afstand inschatten. Ze vinden het vaak zelfs ook nog wel leuk. Dan kan je de hindernis ook iets hoger zetten. Zodat hij/ zij daar aan wendt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:52

ik weet niet of het de bedoeling is om echt officeel op wedstrijd te gaan, maar friezen hebben over het algemeen slechtere knieen en zijn daar door niet zo geschikt om mee te springen.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:54

nicky_rilana schreef:
ik weet niet of het de bedoeling is om echt officeel op wedstrijd te gaan, maar friezen hebben over het algemeen slechtere knieen en zijn daar door niet zo geschikt om mee te springen.

Er was hier eens een topic op bokt over een fries die M
sprong, het is niet mijn bedoeling om heel hoog te gaan ofzo maar we willen inde toekomst als het goed gaat wel wedstrijden gaan doen :j
Laatst bijgewerkt door Leliex op 24-01-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:55

rocky_1995 schreef:
Je kan je paard ook eens vrij laten springen. Dan heeft die jouw gewicht niet op zijn/haar rug. Hij/ zij moet dan zelf de afstand inschatten. Ze vinden het vaak zelfs ook nog wel leuk. Dan kan je de hindernis ook iets hoger zetten. Zodat hij/ zij daar aan wendt.

Ja dat wouden wij een keertje doen maar we hebben eigenlijk nergens waar we dat kunnen doen helaas :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:57

echt niet, dat is gewoon bekent hoor. ik weet niet of jij die knieen van die fries op de echo hebt gezien, maar vaak ziet dat er dan niet zo mooi uit. ik wil je er op wijzen hoor. ik ga echt geen dingen verzinnen, ik wilde vroeger toen ik 12 was ook een fries, maar omdat ik toen van iemand bij ons op de club hoorde ( die heeft al heel zijn leven friezen) dat ze slechte knieen hebben, en daar door niet echt geschikt zijn om te springen, heb ik die droom toch laten varen, en heb ik toch maar iets anders gekozen.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:59

nicky_rilana schreef:
echt niet, dat is gewoon bekent hoor. ik weet niet of jij die knieen van die fries op de echo hebt gezien, maar vaak ziet dat er dan niet zo mooi uit. ik wil je er op wijzen hoor. ik ga echt geen dingen verzinnen, ik wilde vroeger toen ik 12 was ook een fries, maar omdat ik toen van iemand bij ons op de club hoorde ( die heeft al heel zijn leven friezen) dat ze slechte knieen hebben, en daar door niet echt geschikt zijn om te springen, heb ik die droom toch laten varen, en heb ik toch maar iets anders gekozen.

ik heb het al gedit hoor .
Maar wij gaan het gewoon proberen :)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

Mocht je nog wel mee gaan doen aan het oefenparcours kun je bijvoorbeeld ook gewoon eerst een paar hindernissen nemen, niet in de voorgeschreven volgorde. Gewoon om je paard wat te laten wennen :) En als dat lukt, probeer dan eens een keer een lijntje en uiteindelijk het hele parcours (dit zou ik zelf eigenlijk achterwege laten..). Tussen de hindernissen door goed zorgen voor controle. Ik vind ook dat het wel heel snel is om al een heel parcours te nemen, maar op zich als het niet te hoog staat kun je best meedoen en zoals ik eerder zei alleen een aantal hindernissen nemen ipv het hele parcours :)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:03

IrisDH schreef:
Mocht je nog wel mee gaan doen aan het oefenparcours kun je bijvoorbeeld ook gewoon eerst een paar hindernissen nemen, niet in de voorgeschreven volgorde. Gewoon om je paard wat te laten wennen :) En als dat lukt, probeer dan eens een keer een lijntje en uiteindelijk het hele parcours (dit zou ik zelf eigenlijk achterwege laten..). Tussen de hindernissen door goed zorgen voor controle. Ik vind ook dat het wel heel snel is om al een heel parcours te nemen, maar op zich als het niet te hoog staat kun je best meedoen en zoals ik eerder zei alleen een aantal hindernissen nemen ipv het hele parcours :)

Ja, dit was ik ook van plan het zijn 2 rondes de eerste ga ik gewoon heel rustig laten en wennen en dan niet op volgorde en de tweede misschien wel ik kijk wel :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:43

Toen ik nog met een verzorghaf bij de club reed kon ik in de winter alleen in de 'hoge' les meespringen ivm vervoer, maar onze instructeur zet de hindernis gewoon lager. Dan laat hij eerst de rest van de groep even springen, dan zet hij hem wat lager en mogen wij een paar keer springen. Voor de instructeur iets meer werk, maargoed.. Daar krijgen ze voor betaald (:

Is er maar 1 les bij jullie of doet hij meerdere lessen geven, want anders kan je ook in een soort beginnersgroepje (voor jonge paarden of kleine pony's.. Rijd ik nu ook met mijn jonge paard en dan zijn de hindernissen gewoon lager, al is het parcour al moeilijk genoeg voor mijn mannetje.. al die wendingen :P)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:47

goldenarrow schreef:
Toen ik nog met een verzorghaf bij de club reed kon ik in de winter alleen in de 'hoge' les meespringen ivm vervoer, maar onze instructeur zet de hindernis gewoon lager. Dan laat hij eerst de rest van de groep even springen, dan zet hij hem wat lager en mogen wij een paar keer springen. Voor de instructeur iets meer werk, maargoed.. Daar krijgen ze voor betaald (:

Is er maar 1 les bij jullie of doet hij meerdere lessen geven, want anders kan je ook in een soort beginnersgroepje (voor jonge paarden of kleine pony's.. Rijd ik nu ook met mijn jonge paard en dan zijn de hindernissen gewoon lager, al is het parcour al moeilijk genoeg voor mijn mannetje.. al die wendingen :P)

Er is een pony les en een paarden les maar de pony les springen ze nu al aardig hoog :=

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:54

LauraBloem schreef:
nicky_rilana schreef:

Er was hier eens een topic op bokt over een fries die M
sprong, het is niet mijn bedoeling om heel hoog te gaan ofzo maar we willen inde toekomst als het goed gaat wel wedstrijden gaan doen :j

ik ken ook een fries die heel fijn dressuur liep (deed geen wedstrijden maar kon redelijk wat oefeningen en was zeker geen slecht dressuur paard) en die ging toen ook springen. springen ging super en hij ging steeds hoger en hoger, maar toen hij een tijdje vakantie kreeg liep hij niet meer goed, dit kwam door het springen. er was dus in de periode dat ze deed springen niks aan de hand en daarna wel, de eigenaresse heeft heel wat geld besteedt aan dokters maar het kwam niet meer goed. nu loopt hij pijnvrij op de wei maar meer kan niet niet.

ik zou het dus puur voor de afwisseling houden en niet hoger willen gaan. en 1keer in de week vind ik al veel, dus ik zou minder doen. maar het is jouw paardje dus dat moet je zelf kiezen wat je doet. ik geef alleen advies dus niet aanvallend bedoelt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:55

LauraBloem schreef:
goldenarrow schreef:

Er is een pony les en een paarden les maar de pony les springen ze nu al aardig hoog :=

ik rij nu 2 pony's en er is maar 1 ponyles bij ons, dus rij ik de andere bij de paarden. de paarden gaan soms wel erg hoog en dan rij ik maar een half uurtje mee en dan ga ik daarna nog wat dressuur doen. :)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:59

welshfan97 schreef:
nicky_rilana schreef:

ik ken ook een fries die heel fijn dressuur liep (deed geen wedstrijden maar kon redelijk wat oefeningen en was zeker geen slecht dressuur paard) en die ging toen ook springen. springen ging super en hij ging steeds hoger en hoger, maar toen hij een tijdje vakantie kreeg liep hij niet meer goed, dit kwam door het springen. er was dus in de periode dat ze deed springen niks aan de hand en daarna wel, de eigenaresse heeft heel wat geld besteedt aan dokters maar het kwam niet meer goed. nu loopt hij pijnvrij op de wei maar meer kan niet niet.

ik zou het dus puur voor de afwisseling houden en niet hoger willen gaan. en 1keer in de week vind ik al veel, dus ik zou minder doen. maar het is jouw paardje dus dat moet je zelf kiezen wat je doet. ik geef alleen advies dus niet aanvallend bedoelt.

Nee weet ik ik waardeer ook dat je mij waarschuwd hoor maar ik ben niet van plan 1m te springen ofzo hahaha

:)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 19:26

Ik ga btw meespringen in de ponyles voor een keertje, na jullie advies, om te kijken hoe het gaat :) :j

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:24

Je moet het opbouwen.
En het paard moet wel eerst goed ingereden worden voordat je gaat springen.
Ik denk dat draf het beste is om mee tebeginnen aangezien galop misschien al wat te snel gaat.