weinig bespierd paardje.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

weinig bespierd paardje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:31

Hoi!

(ik weet niet of dit topic hier goed staat, zo niet excuses!)

Ik heb een bijna 8 jarige Negro ruin, ik heb hem sinds 2008 hij was toen nog geen maand onder het zadel.
Ik start momenteel M1 met hem en dt gaat redelijk goed, de ene eer veel beter dan de andere keer.

Maarrr.... ik vind mijn paard best arm bespierd blijven, ik probeer echt veel te doen om hem gespierder te krijgen maar het
blijft moeilijk.
ik heb probeer hem 1 keer in de week aan de longe in uitjes te laten springen en balkjes lopen.
1 of 2 keer per week probeer in balkjes te lopen onder de man.
1keer in de week dressuurles, 1 keer per week vrij en de rest dressuurmatig werken met hm. (soms spring ik ook onder
het zadel met hm)

nu is wel mijn probleem dat ik het erg moeilijk vind om hem echt goed aan het werk te zetten als ik geen les heb,.... ik vind t zo moeilijk om
net zo hard te werken als met les. moeilijk om een goede oefening te rijden zoals schouderbinnenwaartsof contragalop...

heeft iemand tips om mijn paard sterker te laten worden?
Met oefeningen ofzo of een bepaalde training??

Alvast bedankt!!

(ooit heeft een veearts van de Uithof me gezegd dat een negro tijd nodig heeft..... kan iemand dit beamen??)
Laatst bijgewerkt door gretoes op 24-01-12 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Re: weinig bespierd paardje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:32

Wat voer je?

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:34

lees even mee hoor ben benieuwd mijn paard heeft er ook last van

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:37

synovium myobuilder is voor de opbouw van de spieren

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:38

gretoes schreef:
Ik heb een bijna 8 jarige Negro ruin, ik heb hem sinds 2004 hij was toen nog geen maand onder het zadel.
Ik start momenteel M1 met hem en dt gaat redelijk goed, de ene eer veel beter dan de andere keer.

Laat ik toch hopen dat hij niet 8 is... Want als hij in 2004 al onder het zadel was, zou hij ingereden moeten zijn toen hij 0 was. :o

Is je paardje wel op gewicht? Dus zijn het alleen spieren die je paard mist, of ook gewoon kilo's?
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 24-01-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:39

PriscaZ schreef:
gretoes schreef:
Ik heb een bijna 8 jarige Negro ruin, ik heb hem sinds 2004 hij was toen nog geen maand onder het zadel.

Laat ik toch hopen dat hij niet 8 is... Want als hij in 2004 al onder het zadel was, zou hij ingereden moeten zijn toen hij 0 was.

Joh niet bij stilgestaan, maar inderdaad :')

equnewsbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:39

Elk paard is anders en heeft een ander trainingsschema nodig...
Niet alleen is het belangrijk (sportief) dat ze genoeg spieren hebben , maar je mag ze ook niet overwerken (zodat vit. E etc. tekort is!!)
aangezien de dierenarts is geweest veronderstel ik dat hij bloed heeft getrokken en alle waardes zijn nagegaan en besproken?? (zodat je weet wat eventuele tekorten etc. zijn)

Je moet zelf een beetje aanvoelen, maar vooral doorbijten! Als iets niet lukt, blijven oefenen tot je het beoogde doel hebt bereikt...
Als een contragalop niet wil lukken of schouder binnenwaarts, of... denk dan even terug naar wat je lesgever heeft gezegd en probeer daar dan op te werken!!

Hou het bij de conditie en spiertrainingen ook altijd leuk voor jou paard!! Zo is het belangrijk genoeg afwisseling te bieden, bv. galoptrainingen in de bossen, galoptrainingen in de bak of dreven, etc. het is telkens iets anders waarbij je je telkens kan focussen op een ander aspect van de galop, tot je dat ene moment bekomt waarbij je het combineerd.

Maar op een forum is het natuurlijk altijd wat gissen.. :D

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:43

PriscaZ schreef:
gretoes schreef:

Laat ik toch hopen dat hij niet 8 is... Want als hij in 2004 al onder het zadel was, zou hij ingereden moeten zijn toen hij 0 was. :o

Is je paardje wel op gewicht? Dus zijn het alleen spieren die je paard mist, of ook gewoon kilo's?

foutje!!! heb het gewijzigd... heb hem sinds 2008 hij is van 2004

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:44

Sabinee__ schreef:
Wat voer je?

ik voer Cavalor Perfomix (2,5 schep perdag)
en endurmix, halve schep per dag.
en seniore priores van subli om hem wat dikker te houden.
verder krijgt hij overdag 4 keer kuil

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:46

equnewsbe schreef:
Elk paard is anders en heeft een ander trainingsschema nodig...
Niet alleen is het belangrijk (sportief) dat ze genoeg spieren hebben , maar je mag ze ook niet overwerken (zodat vit. E etc. tekort is!!)
aangezien de dierenarts is geweest veronderstel ik dat hij bloed heeft getrokken en alle waardes zijn nagegaan en besproken?? (zodat je weet wat eventuele tekorten etc. zijn)

Je moet zelf een beetje aanvoelen, maar vooral doorbijten! Als iets niet lukt, blijven oefenen tot je het beoogde doel hebt bereikt...
Als een contragalop niet wil lukken of schouder binnenwaarts, of... denk dan even terug naar wat je lesgever heeft gezegd en probeer daar dan op te werken!!

Hou het bij de conditie en spiertrainingen ook altijd leuk voor jou paard!! Zo is het belangrijk genoeg afwisseling te bieden, bv. galoptrainingen in de bossen, galoptrainingen in de bak of dreven, etc. het is telkens iets anders waarbij je je telkens kan focussen op een ander aspect van de galop, tot je dat ene moment bekomt waarbij je het combineerd.

Maar op een forum is het natuurlijk altijd wat gissen.. :D

dankjewel!
ik probeer idd ook wel naar buiten te gaan. vid het wel moeilijk om hem buiten rond te blijven houden en dan denk ik tsja heeft het dan effect die galop....

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:48

Zelfde probleem met mijn merrie gehad. Bleef altijd schraal en arm bespierd voor de training die ze kreeg. Zij is niet van Negro, maar het heeft tot een paar maanden terug geduurd voordat ik het idee had dat ze, bij trok qua bespiering. Zoals je van onze training zou kunnen verwachten dan.

Mijn trainingsschema onder de loep gelegd, voer beter bekeken en harnachement etc. Kon hier en daar wat verbeterd worden, maar was naar mijn idee in de basis allemaal in orde.

Uiteindelijk toch Myoplast aangeschaft, Ondanks dat ze het werk redelijk goed aan leek te kunnen, bleek dit toch echt het zetje in de goede richting te hebben gegeven. Na 3 weken aanzienbaar bijgekomen, mooi in bespiering. Na 4 weken gegeven te hebben gestopt en nu niet meer nodig, was echt het zetje. Misschien toch het overwegen waard?

Mijn merrie is sowieso wat klein gebleven en zal wat achterstand hebben geloof ik, maar pas sinds haar 7de begint er eindelijk een 'paard' te komen. Daarbij ben ik wél iemand die het paard doorgaans aan het werk zet, ok zonder les. Vooraf stel ik altijd een doel voor 2 weken in; ga daar 2 weken mee aan de slag tijdens de dressuur en elke dag bedenk ik sub-doelen voordat ik op stap. Ik maak dus als het ware een lijstje in mn hoofd en heb dus eigenlijk mezelf een 'les' opgedragen. Let er wel op dat je je subdoelen bij moet kunnen stellen, niet blijven hameren op iets wat die dag gewoon niet haalbaar is. Een simpel figuurtje rijden met daarin goede, gecontroleerde tempowisselingen is een voorbeeld van een subdoel zoals ik bedoel. Duidelijk defineren in je hoofd: Slangenvolte 4 bogen met precies op de AC lijn telkens terug naar stap of draf> uiteindelijk mét vloeiende overgangen met buiging en stelling in de bochten kunnen rijden.
Overige dagen doen we: longeren, buiten onder de man stappen (minstens 1,5 per keer! alleen stap!) en naar het bos voor lange rechte lijnen galop. In uitjes en wat basis werk voor springen.

Vind overigens dat je behoorlijk veel voert. Ben van mening dat terug naar de basis altijd het overwegen waard is al het voer niet oplevert wat het zou moeten doen (nadat gebleken is dat bloedwaardes oke zijn)> Gewoon hooi als basis, aanvullend standaard brok.
De mijne doet het nu op 2 kilo brok per dag en 3 keer hooi.

succes!
Laatst bijgewerkt door muiszje op 24-01-12 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

equnewsbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:52

hoi,
ja dat compact blijven houden is training, maar daar kan een bijteugel (duitse teugel) wel helpen, natuurlijk voorzichtig dat je niet overtrekt!.. :D

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:54

@ muiszje dat is inderdaad een goed idee, gewoon een doel stellen, en die slangevolte vind ik het proberen waard dankjewel!

@equnewsbe wat is een duitse teugel? (een slof?)

Het liefst rij ik zonder hulpteugel, dit omdat ik het gewoon zelf wil doen en kunnen voelen

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:16

Ik heb zelf idd ook veel goede ervaringen met Myoplast. Daarnaast gewoon getraind, maar ook veel handwerk gedaan. Ik zag hierbij echt snel en goed resultaat. Mocht je het werken aan de hand niet beheersen, zoek iemand op die je hiermee kan helpen. Het is leuk voor je paard en voor jezelf. Het zorgt ook weer voor een andere soort band met je paard. Succes.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 08:23

thanx voor de info! @ martine0503 je hebt een PB