Paard paniekerig na schop van een ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Paard paniekerig na schop van een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:55

Hallo,

een maandje geleden is Kira aangevallen door een ander paard. De eigenaresse was Kira aan het rijden toen een ander paard een flinke rodeo begon op te voeren en daarbij constant richting Kira schopte en haar ook menig maal tegen haar borst heeft geraakt.

We rijden niet meer samen met dat paard, maar nu, te pas en te onpas, als er een paard voor haar rijdt (zelfs haar weidemaatjes) en die zwiept met zijn staart dan slaat ze in paniek haar hoofd achterover en laat zich door haar achterbenen zakken (zegmaar de start van stijgeren). Het is al zielig genoeg maar daarnaast ook erg gevaarlijk, voornamelijk in galop. We staan altijd in het zadel omdat ze nogal hoog opgooit dus we hangen voorover met als gevolg dat we met een rotklap haar hoofd in onze gezichten gebeukt krijgen en ze daarnaast zo ontzettend begint te stuiteren dat we of de beugels verliezen of bijna uit het zadel vliegen...

Nou is het gewoon niet altijd te doen om haar voorop te rijden of meer afstand te houden. Daarnaast, dat is slechts 'ontwijkgedrag'. Ik pak liever het probleem zelf aan zodat ze niet meer angstig is als ze achter een ander paard moet rijden. Maar hoe doe ik dat?

Thanks

NiKip

Re: Paard paniekerig na schop van een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:02

Zoek een ander paard dat je kan vertrouwen en ga daar mee oefenen in de bak. Dan laat je dit paard bewust langs je lopen.
Iedere keer als ze braaf is heel goed belonen, bijvoorbeeld door een lange teugel te geven.
Reageert ze wel op het paard, gewoon negeren en nog een keer proberen totdat haar reactie verminderd.

Zorg er voor dat je zelf volledig ontspannen blijft zitten. Helemaal niets veranderen in je houding, want het zou ook heel goed kunnen dat je onbewust iets verkrampt in je houding wanneer er een ander paard voorbij komt. Echt heel bewust ontspannen blijven zitten.

Xyris

Re: Paard paniekerig na schop van een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:07

@ninajojo, het gebeurt bij het buitenrijden (in de bak rijden is helaas niet zo praktisch, erg klein) en ik was me helemaal niet bewust van het probleem. Het paard dat voor haar reed is ook 100% betrouwbaar en dat angstige gedrag negeer ik inderdaad ook volkomen, aan mijn zit verandert ook niks omdat ik het 9 van de 10 keer niet eens aan zie komen, een beetje lastig dus allemaal 0_o maar bedankt voor je tips :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:08

Ik zou eerst eens bij het begin beginnen en zonder andere paarden in de bak werken aan jullie houding en zit. Op het moment dat jullie normaal en diep in het zadel kunnen blijven zitten zonder haar te hinderen pas weer met andere paarden in de bak gaan rijden.

Hoog opgooien of niet, zorg dat je leert met de beweging mee te zijn, dan is het zeker uit te zitten.

Nu krijgt ze naast de spanning van het andere paard ook nog te maken met een ruiter die niet kan blijven zitten en voor nog meer spanning zorgt.

Zorg dat ze vertrouwen in de ruiter krijgt. De ruiter heeft haar eerder niet kunnen beschermen, maar zal dit nu wel moeten doen!

Werk aan de rust in het rijden. Dan aan het vertrouwen in de ruiter en dan pas (dit kan wel even duren) aan het rijden met andere paarden.

Succes!