paard trekt met zijn hoofd scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

paard trekt met zijn hoofd scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:42

Ik weet niet of ik hier goed ben maar anders hoor ik het graag.

Ik heb een jong paard van 3,5 jaar. Tijdens het rijden trekt hij na een tijdje scheef met zijn hoofd naar een zijde.
Ik weet nu niet precies waarom hij dit doet. Hij had al eerder een periode gedaan. Toen bleek dat hij (waarschijnlijk) zich niet goed kon ontspannen.
Na trainen ging dit beter.

Nu maak ik me toch zorgen dat hij het weer doet. Heeft hij last van zijn mond? wat kan omdat hij 3 is??
Ik ben zeker bereid om een tandarts te laten komen, allen heb ik hier geen ervaring mee. Dus ook tips hierover zijn welkom.
(sta in NH)

Alle tips zijn welkom

Angela

Re: paard trekt met zijn hoofd scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:44

Zeker een tandars erbij. Dit is de leeftijd dat ze aan het wisselen zijn, dus dikke kans dat er iets in het gebit niet lekker zit :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:46

Waarschijnlijk een verborgen wolfskiesje. Als hij ontspannen aan de teugel loopt merk je er niets van?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:51

Het kan ook aan de nek of rug liggen en dus misschien het zadel?

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:54

zadel is aangemeten en kan er niet aan liggen denk ik.
Toch maar even rondzoeken voor paardentandarts...?

@ albert: ik rijd recreatief en dus niet veel aan teugel, zal het eens proberen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:12

Zeker tandarts laten komen. Dan is het probleem waarschijnlijk zo opgelost.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:45

Ja tanden , zadel, maar ook jou zit kan dat veroorzaken,
3.5 is nog heel erg jong,ze zijn aan het wisselen en ook nog erg in de groei, dus hou daar rekening mee,
Een aangemeten zadel kan volgende maand al niet meer passen, ligt helemaal aan de trainen,ook als je recreatief rijd moet het paard leren een ruiter te dragen , dus het kantelen kan ook betekenen dat ze het moeilijk heeft in het lijf, dus miss je wat meer gaan verdiepen in een goeie training zodat het paard meer spier krijgt dat kan ook vanaf de grond want 3 is best erg jong om al op te rijden zeker zonder voorbereiding.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:49

Ik denk eerder aan een balansprobleem. Wat bedoel je met hoofd scheef? Bedoel je dat ie kantelt? Altijd naar dezelfde kant? Heb je les?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 06:50

midgie schreef:
Ja tanden , zadel, maar ook jou zit kan dat veroorzaken,
3.5 is nog heel erg jong,ze zijn aan het wisselen en ook nog erg in de groei, dus hou daar rekening mee,
Een aangemeten zadel kan volgende maand al niet meer passen, ligt helemaal aan de trainen,ook als je recreatief rijd moet het paard leren een ruiter te dragen , dus het kantelen kan ook betekenen dat ze het moeilijk heeft in het lijf, dus miss je wat meer gaan verdiepen in een goeie training zodat het paard meer spier krijgt dat kan ook vanaf de grond want 3 is best erg jong om al op te rijden zeker zonder voorbereiding.

Geheel mee eens.
Als je een zadel aanmeet en gaat rijden, ontwikkelt je paard natuurlijk bespiering, waardoor het zadel inderdaad een maand later alweer te krap kan zijn. En ook je zit kan het veroorzaken inderdaad. Controleer even of je beugels een gaatje langer kunnen. Bij te korte beugels, kom je te ver uit het zadel en plof je ongemerkt te hard en te ver naar achter weer terug in het zadel, kan erg lastig zijn voor je paard. Maar de tandarts laten komen voor de zekerheid kan nooit kwaad. Succes!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 08:57

bedankt allemaal voor de tips ik ga er mee aan de slag! Ik heb les gehad op m maar denk dat ik weer paar lessen neem. Nog even en dan hebben we zelf een longeerbak dus ook dan ga ik daar mee verder. Nu kan dan niet een aantal x per week.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 08:59

o en idd kantelen altijd zelde kant

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:19

Bij een jong paard moet je sowieso heel regelmatig gaan lessen, voor je het weet ben je je paard verkeerde dingen aan het aanleren doordat ze zelf fouten maakt. En een fout afleren kost veel meer tijd dan iets juist aanleren.

Heb je al een afspraak met de tandarts staan? Ben benieuwd wat daaruit gaat komen :j

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:55

Nee nog niet maar ik houd jullie op de hoogte!
Zijn ijzer was er nu af en moet weer rondom beslagen worden dus 1 ding tegelijk ;)