Ontspannen & Actief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Ontspannen & Actief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:08

Hi,

Vanochten heb ik paardgereden. Dance en ik hadden weer eens zo'n dag waarneer niks wil zoals Ik het wil. =(
Ze was niet echt actief en maakte zich sterk. Als ik het actief/voorwaarts wou rijden, deed ze haar hoofd in de lucht en kon ik er niks meer mee. Ze maakt zich dan zo erg sterk!

Nu is mijn vraag:

- Hoe krijg ik mijn paard ontspannen in de hand, maar wel actief?
- Hoe let mijn paard weer op mij, ipv op zichzelf?
- Wat moet ik doen als mijn paard haar hoofd in de lucht doet, en zich heel sterk maakt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Caithlyn

M_Vainqueur

Re: Ontspannen & Actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:21

Ja, heel gemeen, en het zal ook wel heel 'direct' overkomen. Maar terug naar de basis, naar het punt dat je paard de hand opzoekt doordat je hem van achter er tegenaan rijdt. Wanneer je dat voor elkaar hebt zal je paard zich alleen nog maar echt sterk en strak maken wanneer jij zonder je benen rijdt. Op het moment dat die dat dan doet, dan denk je ohja! Been blijven geven, en dan zal je paardje ook direct weer terug je hand opzoeken.
Goed eraan blijven denken dat je een paard niet met de hand naar beneden rijdt. Je vraaaagt(dit vraag je heel lief) met de hand maar rijdt hem naar beneden met je been waarna je direct weer je hand ontspant en hem daarmee beloont voor het naar beneden komen. Je zal dan ook merken dat wanneer je een keer op wedstrijd komt en je paard vind iets wel heel erg interessant dat die zn hoofd omhoog brengt, waardoor er automatisch druk ontstaat op de mond en jij gewoon door blijft rijden met je been, dat je paardje zonder ook maar enige andere inspanning te doen hij weer terug gaat naar de aanleuning die jij vraagt.

Over je vragen:
-Dat is dus wat ik net uitlegde, doordat jij altijd met je been rijdt blijft je paardje actief en zakt er met zijn hoofd ontspannen in.
- Veel doen, veel schakelen, veel figuren rijden(wat automatisch weer helpt voor de ontspanning, let hierbij op dat je stuurt je buitenhand en buitenbeen, je binnenbeen alleen maar de wacht houdt op de singel en de binnenhand de richting aanwijzer is)
- derde vraag is nutteloos als je rijdt op de manier zoals hierboven beschreven.

Succes!

En neem alsjeblieft les om dit goed aan te leren!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:22

Je zult eerst moeten leren je paard nageeflijk te rijden. Blijkbaar heb je dat gevoel nog niet. Daarom heb je absoluut iemand nodig die je daar bij kan helpen om zo dat gevoel te ontwikkelen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:07

Waar in Drenthe woon je? Ik kom er regelmatig en zou je kunnen helpen d.m.v. les. Inderdaad, een stapje terug naar de basis. Dit doe je het beste onder goede begeleiding.. Je kunt natuurlijk veel tips via internet krijgen, maar het plaatje erbij in real life zegt veel meer :)

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:44

@ Sliertje, Ik heb al 2x in de week les. (Maar toch bedankt :) ) En ik word ook heel erg goed geholpen. Ik vroeg me af of jullie ook andere tips hadden.
Laatst bijgewerkt door Bonitolover op 24-01-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:50

In aanvulling op het bovenstaande:

Het tweede streepje bij M_Vainqueur: let er dan wel op dat je dit RUSTIG doet.
Oftewel : blijf rustig schakelen en kom rustig in, ook als je een beetje gefrustreerd raakt omdat het maar niet lukt ;)
Dus even diep zuchten, blijven ademhalen en dan rustig die afwisselende dingen doen. :)