Boek over Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Boek over Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:58

Ik weet niet of dit goed staat?

Ik wil voor mijn verjaardag graag een boek vragen over dressuur.
Ik rijd een paard die heel veel kan. Wijken,travers, schouderbinnenwaarts, passage etc.
Ik heb alles geleerd van de eigenaar hoe ik het moet vragen en dat weet ik dus ook.
Dus graag een reacties van: Neem les!

Ik wil graag een boek over correcte aanleuning kan krijgen welke oefeningen je daar voor kan rijden.
Of hoe je kan rechtrichten.

Ik zag op internet:
Dressuur oefeningen van A tot Z
of
De eenvoud van de dressuur

Welke is aanrader? Of wie heeft nog een andere aanrader?
Laatst bijgewerkt door ramboe op 22-01-12 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Boek over Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:02

je kunt dressuur niet uit ene boek leren daar moet je gevoel voor hebben. en ja paard moet voor elkaar zijn

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:03

nicky_rilana schreef:
je kunt dressuur niet uit ene boek leren daar moet je gevoel voor hebben. en ja paard moet voor elkaar zijn

Ik kan prima rijden ik weet ook prima hoe ik moet vragen. Dit was niet mijn vraag. Wel?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:05

Door de ogen van een jury

Staan heel veel oefeningen in en oplossingen voor veel voorkomende problemen. En natuurlijk vanalles over het reilen en zeilen op wedstrijden...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:07

nee je vraagt welk boek, maar ik kan wel zeggen tegen jou ( of je leest het uit een boek) nou je moet je met je binnen been aandruken om te wijken, maar je weet dan niet of het schuin genoeg is of de achterhand voor gaat, of je op moet rijden of juist af moet remmen, of hij na geeft. zo kan ik nog zo veel dingen op noemen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:08

rijden leer je alleen door te rijden, maar het kan nooit kwaad om wat goede theorie te leren. Dat helpt je namelijk ook om bijvoorbeeld een goede instructeur te leren onderscheiden van iemand die uit z'n nek kletst.

Zelf vind ik Bewuster Paardrijden van Bartels helder geschreven en duidelijk. Is zo'n boek dat je er later nog eens bijpakt om bepaalde stukjes terug te lezen.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:09

Dat boek heeft een wel de inhoud waar ik naar zoek bedankt!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:12

nicky_rilana schreef:
nee je vraagt welk boek, maar ik kan wel zeggen tegen jou ( of je leest het uit een boek) nou je moet je met je binnen been aandruken om te wijken, maar je weet dan niet of het schuin genoeg is of de achterhand voor gaat, of je op moet rijden of juist af moet remmen, of hij na geeft. zo kan ik nog zo veel dingen op noemen.

Niet iedereen die 15 is rijdt op een manege en weet nog geen eens dat opzij gaan wijken heet. ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:14

ramboe schreef:
nicky_rilana schreef:

Niet iedereen die 15 is rijdt op een manege en weet nog geen eens dat opzij gaan wijken heet. ;)

nee dat snap ik ook wel ben zelf 17 en heb al van af mijn 8 een pony, maar je leer niet rijden uit een boekje, je weet misschien wel hoe je het dan moet doen, maar je weet niet of de oefening goed is uitgevoerd. en je moet ook goed bedenken dat hoe hoger je komt, de oefeningen anders aan geleerd worden

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:16

ramboe schreef:
nicky_rilana schreef:

nee dat snap ik ook wel ben zelf 17 en heb al van af mijn 8 een pony, maar je leer niet rijden uit een boekje, je weet misschien wel hoe je het dan moet doen, maar je weet niet of de oefening goed is uitgevoerd. en je moet ook goed bedenken dat hoe hoger je komt, de oefeningen anders aan geleerd worden[/quote]

Eigenaar van mijn bijrijdpaard rijd al heel lang heeft het paard zelf passage piaffe enz geleerd. Denk dat hij het toch wel goed aan mij leert.
Maar geen discussie geen zin in. En tuurlijk leer ik het niet uit een boekje. Ik vind het interessant om te lezen. Mag dat?

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:19

Ik heb veel paardenboeken maar een aanrader vind ik 'Groot Handboek Dressuur' van Schöffmann met voorbeeldfoto's van Isabell Werth. Ook de boeken Paardrijden met gevoel deel 1 en 2 zijn leerzaam.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:22

Ik heb ook een interessant boek: Dressuuroefeningen van A tot Z door Britta Schöffmann.
Staat praktisch alle oefeningen uitgelegt, ook een gewone wending en correcte overgangen. Staat per oefening wat uitleg, het doel, kenmerken, vaardigheden, hoe het er moet uitzien, meest gemaakte fouten, de juiste hulpen en fouten vermijden. Staan ook veel prentjes in. Heel fijn boek!

Edit: even opgezocht, het is het zelfde boek wat Ilverette zegt. Alleen beetje andere titel.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:51

Leen_ schreef:
Edit: even opgezocht, het is het zelfde boek wat Ilverette zegt. Alleen beetje andere titel.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

De titel is Groot Handboek Dressuur en Dressuuroefeningen van A tot Z is de ondertitel :) (kijk maar op de foto) Maar maakt niet uit is inderdaad hetzelfde boek! Echt een goed boek. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:53

Eenvoud van de dressuur is een erg fijn boek vind ik. Ik heb het zelf al lang maar ook toen ik wat jonger was kon ik dat prima volgen. Ook de boeken van Bartels zijn inderdaad heel fijn.

Verder is Lammert Haanstra ook een heel goede schrijver en zijn boeken zijn wat mij betreft ook een must-have!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:52

Leren rijden leer je inderdaad niet uit een boek, omdat rijden voelen is.
Maar een goed boek kan je zeker helpen dingen beter te gaan leren begrijpen, waarom dingen zo gedaan worden en waarom een paard zo reageert, etc en dus eigenlijk vooral het hoe en waarom van het rijden.

Niet een boek puur over dressuur, maar wel een heel goed boek is "Hoe beweegt uw paard". Je leert begrijpen hoe een paard beweegt en waarom je dus bepaalde oefeningen zo uit voert.

Verder is "das gymnasium des pferdes" een goed boek, wel erg klassiek en soms wat grof in taal en niet altijd even gemakkelijk te lezen. Wel een echt naslag werk waar je veel van kan leren.

Verder heb je
Dressuur onder vuur
De eenvoud van de dressuur
Klassieke dressuur
Dressuurtraining op maat

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:15

Das gymnasium des pferdes is een leerzaam boek maar je moet weten hoe je het moet interpreteren dus voor iemand van rond de 15 jaar vind ik het nog niet geschikt.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:37

Ja het moet inderdaad Niet meer zijn hoe rijd je een slangevolte rijdt en dat je van het niveau van hyperflectie etc.
Door de ogen van de jury of oefeningen van À-Z lijken mij wel leuk. Bedankt iedereen!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:21

Paardrijden met gevoel :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:48

Vind het juist super van je dat je wat meer wil lezen om je te verdiepen in de theorie, zouden meer mensen moeten doen!! Mijn laatste aankoop is: 101 favoriete oefeningen van topruiters

Geeft zowel dressuur- als springoefeningen en is voor alle niveau's interessant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:27

Ik heb o.a. de Eenvoud van dressuur. Ik heb ook dat boek van lammert haanstra, oefeningen voor paard en ruiter (ofzo iets?) Ben te lui om het op te zoeken.

Beide boeken zijn interressant. Eenvoud van dressuur leest lekker weg, is zeker geen verkeerd boek. Maar het is geen boek waarin staat hoe je bijv. appuyement rijdt. Wél aan welke basisvoorwaarden je paard (gang, impuls, enz.) moet voldoen.