Hard op twee teugels, zacht op één (bij sturen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Hard op twee teugels, zacht op één (bij sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:41

Mijn titel is natuurlijk een beetje zwart-wit. Ik zal in ieder geval maar gewoon proberen uit te leggen hoe de situatie is.

Het komt erop neer dat mijn ex-renpaard nogal hard in de mond is, als het gaat om tempowisselingen. Ik ben al een tijd aan het trainen met: 'Druk op de teugels geven (opbouwen) tot hij vertraagt, en dan de druk er weer af,' maar a) hij loopt gewoon door de 'Hardste' druk heen, en als hij vertraagt en ik beloon hem door een ietsiepietsie ruimte te geven, dan versnelt hij binnen drie seconden weer. Gezien het feit dat mijn handen daar een beetje kapot van gaan wil ik niet meer trekken. :+

Nu ben ik een tijdje aan het trainen met stelling vragen, een soort van one-rein-stop. In het stelling geven is hij ontzettend losjes geworden, er is dus vrijwel nooit sprake van 'omtrekken', ik vraag hem gewoon opzij en daarop vertraagt hij! (tenzij hij er echt vandoor crosst, dan ben ik soms gedwongen om meer te trekken aan een teugel, maar dat is zelden en probeer ik altijd te vermijden!).

Nu reageert hij dus prima op de stelling, hij buigt prachtig in, hij loopt netjes voltes. Op die voltes kan ik dus ook oefenen met tempowisselingen (vooral overgangen terug), door hem iets meer naar binnen te vragen. Maar nog altijd reageert hij domweg niet op 'inhouden' met twee handen!

Zijn hier misschien tips voor? Moet ik door blijven trainen op de voltes, en hem steeds meer recht proberen te stellen als ik hem terugneem? En uiteindelijk dan gewoon op twee teugels?

Ik zou heel graag tips ontvangen!

ZusJacobs

Re: Hard op twee teugels, zacht op één (bij sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:46

En anders simpel weg voltes rijden, en telkens langs de lange zijde steeds 1 pasje rechtdoor en weer volte, dat kun je opbouwen zo snel je wilt. Wees hem in het versnellen voor.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:48

ZusJacobs schreef:
En anders simpel weg voltes rijden, en telkens langs de lange zijde steeds 1 pasje rechtdoor en weer volte, dat kun je opbouwen zo snel je wilt. Wees hem in het versnellen voor.

Ja, daar ben ik nu ook wel mee bezig. En soms even met opzet, op míjn commando iets verruimen, en daarna weer een voltetje in sturen en dan weer laten vertragen. Is dat ook goed? (Hij is namelijk ook alleen aan het been als het hem uitkomt. Op voltes is hij snel gedemotiveerd, en reageert hij niet scherp meer,)

ZusJacobs

Re: Hard op twee teugels, zacht op één (bij sturen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:50

Ja dat kan prima. En anders slangenvoltes? Telkens 1 a twee passen rechte zijde etc. R/L om keert etc. Alles met bochtjes in je training gebruiken en steeds rechte stukjes opbouwen!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:28

ZusJacobs schreef:
Ja dat kan prima. En anders slangenvoltes? Telkens 1 a twee passen rechte zijde etc. R/L om keert etc. Alles met bochtjes in je training gebruiken en steeds rechte stukjes opbouwen!

Okee, dankjewel! :j Dan denk ik dat ik nu wel redelijk op het goede pad zit met hoe ik hem probeer te trainen. ;)