Ander bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:10

Onze nieuwe merrie doet het leuk, maar heb toch wat vragen over het bit.
Fjord, type stevige dame, is voordat ze bij ons kwam gereden met stang.
Mooi sier westernding, ongebroken met rondgedraaid mondstuk. :x
Wij hebben een dubbelgebroken trens aangeschaft, want een stang is nogal wat.
Ze reed eerst voornamelijk buiten met een jongeman, die een soort van western reed (zelf aangeleerd) en waarschijnlijk ook op kracht, maar dat weten we dus niet zeker.

Dit is een grote overgang voor haar, maar heb het idee dat het toch ook niet helemaal is zoals het zou moeten gaan.
Ook zat er een veel te hoog tempo in en we zijn bezig te werken naar ontspanning en wat meer souplesse in hals en rug.
Dit pakt ze erg snel op en gisteren heeft dochterlief er maar 20 minuutjes op gezeten in de bak, want alles ging goed.

Ze neemt het bit braaf in, maar met rijden/longeren zie ik toch iets wat ik niet kan vertalen.
Ze loopt door de hulp heen bij halthouden, vraagt wel netjes teugel voor ontspanning bij halt/stap/draf die ze dan ook krijgt, maar opent vaak haar mond en haar tong is ook erg aanwezig alsof het niet lekker zit ofzo. Kantelt niet het hoofd.
Er wordt wel wat geknabbeld op het bit, beetje schuim. Het bit is de juiste maat, hoofdstel correct afgesteld.
Zonder sperriem is het helemaal goed te zien.

Wat mis ik?
Of is de overgang van stang naar trens nog ff iets te groot?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:18

Ik zou voor een ongebroken (bus)trensje gaan :)
Dit is de vriendelijkste trens die er is, en qua mondstuk lijkt het op het bit waar ze aan gewend was.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:23

Wat doet dat in de mond?

En om de bitloze garde voor te zijn: NEE, is geen optie!
Tenzij iemand de hackamore-functie goed kan uitleggen. ;)

Somebitch

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:25

Is er ook een tandarts bij geweest? Dat is het enigste wat ik nog mis in je verhaal. :j
Verder is een ongebroken trens inderdaad heel vriendelijk. :j

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:25

Misschien is het bit te dik? In de praktijk is gebleken dat paarden minder ruimte in hun mond hebben dan aanvankelijk gedacht. Je zou eens een 16 mm dik bit kunnen proberen. En een tandarts laten kijken is ook heel verstandig.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:29

mijn paard had ongeveer het zelfde. ook een ongebroken trens in gehangen en gaat veel beter. ik weet niet of je de werking van het bit weet? (gezien heb) maar sommige paarden kunnen niet tegen het geprik en gewiebel van een gebroken bit en gaan dus van alles verzinnen (mond open, tong over het bit enz.)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:34

Ongebroken trens werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:37

Hmm, mij lijkt het dat ze dat dubbelgebrokene niet goed aanvaardt...
Ik zou gaan voor
- een ongebroken trens, en dan misschien in een zachter materiaal, en misschien anatomisch gevormd
- even de onderlegtrens van haar s&t (welke is dat?) Dit maakte voor iemand bij ons op stal de overgang iets makkelijker. Eerst stanggebruik terugwerken, daarna stang eruit en daarna onderlegtrens vervangen door een gelijkaardig gewoon bitje...
- bitloos hoofdstel voor tankpaarden: nurtural (heel zachte maar duidelijke hulpen), hackamore (mits goed gebruikt)
- rolletjesbit

Ik heb al vanalles gezien! Proberen is het toverwoord :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:38

Rolletjesbit zou ik zeker afraden. :o

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:41

Somebitch schreef:
Rolletjesbit zou ik zeker afraden. :o

Gohja, proberen kan geen kwaad en elk paard is anders, denk ik :)
Ik ken een combinatie waarbij dat het ideale was, bij iemand anders is het misschien rampzalig :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:45

Als je de werking van het bit weet wil je dit echt niet in de mond van je paard hoor.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:46

Somebitch schreef:
Als je de werking van het bit weet wil je dit echt niet in de mond van je paard hoor.

Een beetje vriendelijker mag ook wel, denk ik zo... Ik probeerde enkel te helpen. Maar goed, dat moet jij dan maar overnemen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:47

Het is helemaal niet onvriendelijk bedoelt hoor. Ik zeg alleen maar dat als je weet wat het bit doet dat je dat dan liever niet in de mond van je paard doet. Daar zie ik niets negatiefs of kwaads in? :) Ik bedoelde dat iniedergeval niet zo.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:56

Kan het niet zijn dat ze zonder bit gelongeerd werd?
Want met stang longeren is niet gebruikelijk ,
Zo ie zo is met bit in longeren aan de enkele lijn ook niet erg aan te raden,

Geef je wel de juiste hulp voo rhet halthouden, met longeren op je lichaam , houding en met rijden miss wat meer op zit, miss de vorige eigenaar eens vragen wat de knopjes zijn.

Denk dat het bit niet veel hoeft uit te maken, maar het gebruik daarvan is wel heel belangrijk, je kan met een gewonen trens ook heel verkeerd te werk gaan ik ben ook meer voor gebruik van stand dan een trens, maar dan juist gebruik, een billiy allen vind ik ook altijd wel een fijn bitje, is dun, is een soort van stang maar dan heel beweegbaar, maar nog steeds is je hand die er mee werkt,

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:30

Eerst alle medische zaken uitsluiten, tanden kunnen een probleem vormen wat zich op deze manier uit.

Verder is het misschien handig om het met een instructeur te overleggen. Mijn paard stond voor de kar met een liverpoolstang en dus alles geleerd met stemhulpen, ik heb verschillende bitten geprobeerd en niets leek goed te gaan.

Ik heb nu een dubbel-gebroken koperbit en een goede instructrice die mij helpt mijn paard met zowel stem, been en zit hulpen te sturen.