Te veel op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Te veel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:42

hoi,

Gelieve het hele verhaal te lezen. :D

Ik zit dus met het volgende probleem:

Ik heb een Arabische merrie, waar ik door de jaren heen veel springwedstrijden mee heb gereden.
Nu is ze echt een heet hoofd en strest ze snel. Hierdoor durft ze nogal eens in een krul te gaan lopen en haar rug weg te drukken.
Een jaar geleden heb ik heel intensief gelest hiervoor en heb ik haar kunnen leren om netjes haar hoofd te laten zakken,
en kan ik fijn met ' lossere ' teugel rijden. Dus op de 3e stop ipv de 1e ( ja het was heel erg geworden)

Nu goed en wel, ontspanning in het hoofdje zit erin. Maar nu is mij de laatste tijd flink opgevallen dat zij dus heel erg op de voorkant gaan lopen.
Ze neemt achter niet mee. Ik voel het ook aan mijn houding, het is heel moeilijk om netjes recht te blijven zitten met haar.
Nu in stap en draf valt dit nog goed te doen, en rijd ik veel overgangen. Op de Linker galop gaat het nu ook steeds beter, als ik van stap naar galop ga, dan neemt ze haar achterhand REDELIJK mee. Maar op de rechter galop raakt ze helemaal in paniek. Ze trekt haar hoofd omlaag en begint te sprinten als een gek.
Ik had vorige week mijn verzorgster erop gezet, en ik zag dat zij vanachter dus haar passen niet afmaakt maar heel stijf wat stuitert ( en dat voel je ook aan de galop)
Het vervelende ook is dat ze dus heel weinig balans heeft dan en dan wisselt ze achter deeltijd als ik nog maar effe een ' rare ' beweging maak.

Heeft iemand dus wat tips en oefeningetjes waarmee ik hieraan kan werken????

Gelieve niet allemaal commentaar te geven van , KIND NEEM LES. Want daar heb ik momenteel niets aan.
Ik sta nu gestald bij een springruiter ( omdat het op dit moment niet anders kan) en ik mag daar geen andere lesgever vragen.
Ik heb al les gehad van hem , maar dat is puur springen en daar ben ik dus helemaal niets mee

Dus AUB als iemand tips en oefeningetjes weet? In het voorjaar kan ik terug gaan lessen, dus maak jullie geen zorgen ik ben GEEN Penny

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:29

Ik train nu zelf mijn AV merrie met dubble lijnen.
Als ze aangalopeert gaat dit hard en onbesuist.
Ik merk nu ik het een 2 maanden ongeveer doet dat dit beter gaat.
Ik weet door de dubble lijnen wat ze oa het zadel ook doet.
Namelijk me binnen teugel willen te ontzien.

Er is bij die van mij een Ta/Da bij geweest en ze bleek een haak te hebben die zat te prikken.
Ook had ik het advies om er een iets dunner bitje in te doen ze heeft namelijk weinig mond ruimte.

In het rijden zit nu dag en nacht verschil.

met de galop ben ik nog niet zo bezig.
Wil haar eerst bevestigt hebben in stap en draf.
Ik probeer haar voorwaarts neerwaarts te rijden voor haar rug gebruik.
Bij arabieren moet je opletten dat ze niet vals in de houding lopen en dus inderdaad genoeg ruimte laten maken in de kaak/keel lijn

Ook maak ik overgangen om haar alert te maken.
Als ze hem me been is kan ik haar beter plaatsen.
Door overgnagen voel je op de duur ook achterhand gebruik.

Ook door het voorwaartse te draven op een gegeven moment moet je het zo voelen dat je een duidelijke plaatsing van de achterbenen voelt.
Geef haar ook al probeer je haar negevelijk te rijden wel de lengte.
Desnoods focus je even niet op de voorkant.

Hoop dat je er wat aan hebt:)

bfsunshine

Re: Te veel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:32

Heb je een pessoa om mee te longeren? Dit heeft mijn pony een goede balans gegeven en een ontzettend sterke achterhand. Ook is het goed om de achterhand te trainen dmv heuveltjes ed. Je paard moet deze er dan echt goed onderzetten. Ook rechtuit hard galoperen zorgt voor een goed getrainde achterhand. Dit kan je alleen niet in de bak doen.

Probeer veel overgangen te maken, en goed je been erbij te houden. Hierdoor zal zij uiteindelijk de achterhand eronder moeten zetten. Vraagje hoe oud is ze? En is spat uitgesloten?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:40

Bedankt voor de tip!
Hier enkele foto's:

Ik weet dat de handhouding van de ruiter hier niet op en top is, maar we proberen haar op de buiten teugel te rijden omdat ze op de binnen durft te gaan hangen
Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hier kun je het ook zien aan de losse teugel
Afbeelding

Met passoa flipt ze helemaal door op een of andere manier krijg ik haar niet rustig ermee. Ik longeer nu met dubbele longe

Uploaded with ImageShack.us

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:41

Het gekke wel is dat ze vanuit draf een oxer van 1.20 kan springen , dus ze is heel sterk vanachter

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:48

Ik zou haar gewoon na laten kijken, helemaal als ze het nooit eerder gedaan heeft. Ik vind haar van de foto´s af, iig heel kort van achter. Het kan een vorm van artrose zijn, of gewoon een spierkwestie.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 14:02

Ze heeft altijd meer op de voorhand gelopen, ik heb haar zelf ingereden toen ik 16 was en toen kwam ik net van een manege af kwam, dus ze is gewoon rot slecht gereden door mij altijd.
Ze is nog niet lang geleden nog eens helemaal nagekeken en gekeurd en niks aan de hand. ik heb haar gewoon altijd verkeerd gereden tot vorig jaar.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:10

Niemand

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:57

Om haar van de voorhand af te krijgen, vind ik schijnovergangen altijd een fijne oefening. Dus bijvoorbeeld vanuit draf rijden alsof je een overgang naar stap wil maken. Net voordat ze in stap zit, been eraan en weer in een vlotte arbeidsdraf wegrijden. Dit kan je in galop ook doen, maar ik vind het vanuit de draf makkelijker.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:14

Tango1979: Heel erg bedankt voor de tip, dat lijkt mij indd een hele goeie!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:30

Kun je ergens heuveltraining doen? Dat is ook een goeie om de achterhand en de rug te versterken.