Probleem met wijken voor rechterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Probleem met wijken voor rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:53

Het betreft een 5 jarige merrie met tuigerbloed.
We rijden momenteel L1
Tijdens wedstrijden houd ze zich door spanning rechter en gaat het wijken beter.
Voor het linkerbeen wijkt ze wel maar wanneer ik voor het rechterbeen wil wijken verbuigt ze zich en valt ze weg over de buitenschouder.
Wanneer de inzet wel goed is, dan breekt ze van voren uit en gaat ze alleen maar harder lopen.

Bij het openen en sluiten van een volte doet ze het wel, mag wel beter.

Wie heeft er tips om dit aan te pakken?

Ik heb les maar ben vooral benieuwd naar wat voor ideeën en tips jullie hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:08

Ik denk dat ze een been heeft dat wat 'trager/zwakker' is. Ik zal dat eens voorleggen aan je instructeur die dan kan kijken of dat zo is, al denk ik niet dat zo goed te zien is. Maar dan is het gewoon een questie van het been sterker maken.

Mijn paard heeft ook een wat 'zwakker' been. Het is nog nooit iemand opgevallen maar met aangaloperen op een bepaalde hand en de bochten op een bepaalde hand voel ik dat ze moeite heeft, waarschijnlijk is ze bij de vorige eigenaar meer op één hand gereden dan op de andere.
Veel de handen afwisselen en op elke hand even lang rijden (echt bijhouden!) rijden is al iets wat je kunt doen.

Wij zijn nu het been sterker aan het maken door in de bochten bijvoorbeeld wat harder te gaan, wanneer het zwakkere been aan de buitenkant is en dus een grotere stap moet maken. Ook schouderbinnenwaarts met het zwakke been aan de buitenkant (geloof ik) kan een goede oefening zijn, net als het wijken.

Het is jammer dat niet veel mensen dit door hebben, als een been wat zwakker is, maar ik denk dat het vaak wel de oorzaak is van veel problemen. Vaak bij springpaarden zie je ook dat ze scheef springen, omdat het ene been sterker is dan het andere door teveel op één hand te rijden.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 21-01-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sliertje

Re: Probleem met wijken voor rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:37

Je geeft zelf al aan dat het sluiten en openen van de volte beter mag. als je hierin eerst meer bevestiging traint, en van daaruit een stukje rechte lijn meepakt, werk je vanzelf naar 5 tot 10 meter wijken.
Denk vanuit de basis, die moet er eerst goed in. Je gaat ook geen motor rijden als je nog niet kunt fietsen.
Ik zou eerst de volte sluiten en openen goed onder de knie hebben voor ik aan de hele lange zijde ga beginnen.

Succes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:44

Geryon schreef:
Ik denk dat ze een been heeft dat wat 'trager/zwakker' is. Ik zal dat eens voorleggen aan je instructeur die dan kan kijken of dat zo is, al denk ik niet dat zo goed te zien is. Maar dan is het gewoon een questie van het been sterker maken.

Mijn paard heeft ook een wat 'zwakker' been. Het is nog nooit iemand opgevallen maar met aangaloperen op een bepaalde hand en de bochten op een bepaalde hand voel ik dat ze moeite heeft, waarschijnlijk is ze bij de vorige eigenaar meer op één hand gereden dan op de andere.
Veel de handen afwisselen en op elke hand even lang rijden (echt bijhouden!) rijden is al iets wat je kunt doen.

Wij zijn nu het been sterker aan het maken door in de bochten bijvoorbeeld wat harder te gaan, wanneer het zwakkere been aan de buitenkant is en dus een grotere stap moet maken. Ook schouderbinnenwaarts met het zwakke been aan de buitenkant (geloof ik) kan een goede oefening zijn, net als het wijken.

Het is jammer dat niet veel mensen dit door hebben, als een been wat zwakker is, maar ik denk dat het vaak wel de oorzaak is van veel problemen. Vaak bij springpaarden zie je ook dat ze scheef springen, omdat het ene been sterker is dan het andere door teveel op één hand te rijden.

KLopt dat ze een zwakker been heeft, dit is haar rechter achterbeen. Mijn instructrice denkt aan een slappe knieband.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:58

Geryon schreef:

Ik vind dit echt heel mooi beschreven _/-\o_
Gelukkig dat er mensen verder kijken als hun neus lang is...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:54

Mijn paard heeft ook de neiging gehad om te versnellen bij het wijken. Ik heb toen van mijn instructrice heel consequent in het wijken meteen een overgang naar stap moeten maken, zodra ze versnelde. Wat ik zelf een fijne oefening vind om te controleren of ze goed op mijn been reageert is wijken over de hoefslag. In stap of draf op de lange zijde buitenstelling vragen en dan de achterhand iets naar binnen plaatsen met je buitenbeen (dat door de buitenstelling natuurlijk eigelijk je binnenbeen is op dat moment). Pas als ze dit voor beide benen met dezelfde reactie doet, pak je het wijken over de rechte lijn weer op

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:04

@ Tango, dankk je voor jou tip

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:41

Ik zou het anders eventjes aan de hand proberen, dan kun je zien of ze er ech lichamelijk moeite mee heeft of niet...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 09:18

Je bedoelt met lange teugels? Daar heb ik dus helemaal geen ervaring mee, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Mijn instructrice kan het vanaf de grond beoordelen dus daar zal ik mee moeten doen op het moment.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:59

Nee kan ook gewoon met een halstertouwtje, hoofdstel of whatever. Je kan het zelfse zonder iets proberen. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:43

Maar hoe wil je een paard dan laten wijken?

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:16

@Norski en Tango1079
Voordat je een paard leert om te wijken, moet hij eerst weten dat en hoe hij moet reageren als je aandrijft met een been achter de singel. Als je dat niet vanaf het begin je paard leert, hoe weet hij dan dat hij moet wijken.
Pas bij de L1 daarmee beginnen is een beetje laat...

Het is heel simpel ;-). Je been OP de singel drijft voorwaarts en je been ACHTER de singel drijft zijwaarts.
Je been achter de singel gebruik je voor het bewaken van de achterhand in ALLE wendingen en voltes, dan ligt je been PASSIEF (dus je doet nog niets). Als je paard met de achterbenen een wending of volte te groot maakt (uitzwaait) dan drijf je aan met het been achter de singel om de achterhand weer achter de voorhand te krijgen. Een paard hoort met de achterbenen dezelfde wending of volte te maken als met de voorbenen.
Je been achter de singel gebruik je ACTIEF bij alle oefeningen voor het wijken en in een later stadium voor de zijgangen.
Bij het galop aanspringen is het been achter de singel ook passief en bewaakt de achterhand. Een paard mag nooit leren aan te springen op een been achter de singel, want als je dan in een wending/volte je been achter de singel legt om uitzwaaien te voorkomen, dan springt hij aan.

Je mag je paard nooit voorwaarts drijven met een been naar achteren (je hak optrekken is al bijna achter de singel!!). Zuivere hulpen geven, dus NOOIT op en achter de singel door elkaar gebruiken. Helaas wordt daar in veel lessen te weinig aandacht aan geschonken.

Lees maar eens op mijn website onder publicaties, daar staan twee artikelen over hoe je je paard leert wat een been achter de singel betekent (deel 3 komt volgende maand in De Hoefslag).
Heb je vragen, mail gerust!!
Succes.