hij is jarenlang manegepaard geweest en had last van zijn rug. ook werd hij steeds slomer en had hij gewoon geen zin meer in werken(geef hem ens ongelijk)
maar nu ben ik weer begonnen met rijden. ik heb hem die 2,5 maand zien veranderen in een paard die ik nog nooit gezien had. hij is vrolijk en vooral.. jaja heel voorwaarts

heb hem nu 4 keer weer onder het zadel gehad en hij zit helemaal in zun hum.
ik merkte dat al in de periode dat ik niet reed, zijn achterhand is actiever geworden en heb zeker een cm of 1,5 2 bespiering op zijn rug getraind(hij had nix)
nou ben ik gister met een groepje naar buiten geweest. lekker ff een buitenrit gemaakt. hij begon al op de parkeerplaats met steigeren en bokken en vooral lekker weggalopperen. zo ook toen we net vertrokken en zo ongeveer de hele weg door.
iedreen in het groepje was heel verbaasd.. willem.. de oudste met zijn 15 jaar, was toch zeker de joligste en ze hadden hem nog nooit zo gezien.
ongepland ging hij er in de galop vandoor en in snelle rengalop was hij veruit de snelste.
maar het probleem nu is, ik krijg hem haast niet meer terug, ook niet als ik met hem les. hij w il zo graag snel galloperen en bokken en leuk doen, maar terug krijgen kan ik niet meer.
hij is nog net zo goed aan mijn been, zoniet beter dan voor die periode, maar ik kan echt niets meer doen met mijn zit. ik weet dat het niet goed is, maar ik moet zo ongeveer met mijn hele gewicht aan de teugels gaan hangen wilhij eindelijk eens stil staan, of zowiezo rustig zijn.
ik vind het heel fijn datie weer pit heeft en datie zich lekker voelt.
maar ik heb zondag weer mijn eerste wedstrijd en heb geen zin in een tijdbom. ook aan de teugels hangen en trekken is niet de goeie oplossing.
hoe kan ik hem weer met mijn zit rijden, zonder dat hij er met mij vandoor sjeest?
hij is ontzettend stug geworden in de mond. hij hing altijd al op mijn handen als hij de kans kreeg, dus ik denk dat hij het toch voor elkaar heeft gekregen tijdens het longeren, om te gaan hangen op de pessoa..
ik heb hem in 10 maanden wel wat soepeler in de mond gekregen, maar ik weet niet hoe ik dat gedaan heb. want in die begin tijd was hij ookniet aan je been en dat soort dingen.
ik heb alles terug, behalve dus het terug nemen op mijn zit, in plaats vanop mijn handen.
het is nogal een groot paard(1.78) met een heel groot zwaar hoofd, dus het is zowiezo geen pretje om zown massa in je handen te hebben.
iemand tips hoe ik dat het beste kan oefenen?