wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:23

even in kort het verhaal:
ik heb sinds een paar maanden een verzorgpony (eclair) en ik mag zelfstandig rijden etc...
als hij schrikt of raar doet probeer ik naar hem te kijken/ observeren om te kijken wat er is.
ik probeer zo ''natuurlijk'' mogelijk met hem om te gaan, maar we ''botsen'' gewoon.
wie kan er mee helpen of tips geven?

RiannaB

Re: wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:49

Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt. Wat versta je onder 'raar doen' en hoe observeer je hem dan? En wat bedoel je met 'zo natuurlijk mogelijk met hem omgaan'?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:42

Idd je spreekt een beetje in raadsels.
Beschrijf het probleem gewoon zwart-wit, dus niet zoals jij het voelt, maar echt enkel zoals het is.
Je zegt dat je naar je paard kijkt om te trachten te zien wat er mis is, zoiets is niet relevant, jij moet ten allen tijde en zeker op een moment dat het even onduidelijk voor je paard is de leiding nemen.
Rechtdoor -rechtaan-consequent en eerlijk,zonder poespas en zonder emotie.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:57

hhmmmm, snap hem ook niet helemaal.....

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:11

Ik ga met mijn voorgangers mee, ik vind je openingspost een beetje tegenstrijdig en onduidelijk overkomen, maar ben wel benieuwd waar je tegen aan loopt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:37

Het is erg zwart/wit uitgelegd TS, maar ik denk dat ik je dit kan meegeven. Stop met nadenken en analyseren en ga doen wat je voelt.

Klinkt zweverig oke, ik zal het toelichten. Op het moment dat je de situatie tot in uitersten gaat analyseren ben je te veel bezig met andere dingen dan je paard. Je paard geeft je aanwijzingen over hoe het zich voelt en wat het paard wil, maar als jij die niet ziet omdat je de andere situatie nog aan het analyseren bent.

Jij geeft mij het gevoel uit je openingspost dat je dit aan het doen bent. Als ik het fout heb wil ik het graag weten.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:30

ik denk dat ze bedoeld dat als haar pony schrikt van iets, en daardoor bv gaat dribbelen of snuiven (wat zij raar doen vind. En ze wil zo natuurlijk mogelijk met haar verzorgpaardje omgaan, dus niet gelijk afstraffen, ze wil weten waar haar pony bang voor is maar ze krijgt op die manier haar paard niet over zijn angst heen dus nu vraagt ze wat ze moet doen?

sorry als ik het fout begrijp ;)

ik denk dat als je het echt op de natural horsemanship manier wil doen, je eerst fijn op de grond moet beginnen :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:34

Als je wilt analyseren waarom je paard zich gedraagt zoals hij doet, dan ben je in mijn opinie sowieso verkeerd om bezig. Je bent aan het interpreteren en dan analyseer je pas, waardoor je je gevoel voor logica teveel laat meeslepen. Je moet voor een goede analyse eerst analyseren en dan pas interpreteren.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:42

Hoe bedoel je botsen. En observeer je hem als je er op zit (lijkt mij vrij moeilijk) of als je er naast staat? Ik ga met vorige advies mee, niet meer observeren maar op je gevoel afgaan, paard reageert ook op jou, als jij afwachtend bent, zal hij dat ook zijn.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:15

ik snap je verhaal niet helemaal, bedoel je nu dat je niet zo klikt met je pony?

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:16

of bedoel je dat de oplossingen die je bedenkt niet lukken?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:17

Als jullie botsen dan komt dat omdat JIJ gewoon niet duidelijk bent naar je paard.

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:18

RusselNuwell schreef:
Als je wilt analyseren waarom je paard zich gedraagt zoals hij doet, dan ben je in mijn opinie sowieso verkeerd om bezig. Je bent aan het interpreteren en dan analyseer je pas, waardoor je je gevoel voor logica teveel laat meeslepen. Je moet voor een goede analyse eerst analyseren en dan pas interpreteren.

Ik denk dat hierboven het beste is wat ik eruit heb kunnen halen in dit topic