jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:28

Hoihoi,

ik rij sinds een paar weken een jonge pony.
Ze is gekocht als ware zadelmak en doorgereden, maar schijnbaar is ze alleen zadelmak.

We gaan met grote sprongen vooruit. Ze is lief, een tikkeltje ongeduldig maar super leergierig.
We kunnen eindelijk opstappen zonder hulp, beginnen met stap in plaats van draf en ik heb een
fijn stuur.

Mijn vraag is:
Hoe kan ik mijn pony leren om te onstpannen waardoor te laag gaat lopen?

Ze ontspant vaak na een kwartier, en gaat erg briezen. Dan begint ze ook langzamer te lopen,
maar haar hoofdje blijft niet laag. Soms even, maar nooit lang. Hoe kan ik haar dit het beste aanleren
zonder geweld?

midgie

Re: jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:33

Je kan dat je pony leren door zelf te leren in goeie lessen hoe dat te doen zonder druk, kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staan oefeningen aan de hand hoe je je paard zijn spieren op de juiste manier kan trainen.

Laat ook je zadel nakijken, en let heel erg op je zit bij een jong dier blijf uit de rug en rij zonder druk.
Maar nogmaals neem les want via bokt leer je geen jonge pony doorrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:28

nee ik weet ook wel dat ik het zo niet leer, maar ik vraag tips. en ik heb heus wel lessen.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:31

Het is nog een jong beestje! Als je eerst alle andere dingen hebt geleerd (overgangen enzo) , kan je proberen te spelen, zodat hij lager gaat lopen. Dat kan best lang duren, en hij moet er ook aan wennen.
Als hij eenmaal aan de teugel/ laag loopt, trek dan niet te hard, dat geeft geen fijn gevoel, en dan wil hij het niet... Veel loslaten, en uiteindelijk wíl hij ook voor je werken, als hij maar weet dat je niet heel hard gaat trekken. Hij moet jou vertrouwen hem te laten sturen.

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:11

Veel belonen op de momenten dat het paardje het wel doet! En neem vooral de tijd! Hij is jong!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:15

Ik heb nu grotendeels het sturen en het tempo op orde. Ook de controle over het dier. Ze vertrouwt me, en ik haar dus dat vind ik al iets goeds. Het laag lopen is vooral met een klein beetje druk erachter omdat de eigenaren haar op wedstrijd willen hebben. Hiervoor ben ik haar ook aan het 'klaar stomen' .

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:05

marlijntjeh schreef:
Ik heb nu grotendeels het sturen en het tempo op orde. Ook de controle over het dier. Ze vertrouwt me, en ik haar dus dat vind ik al iets goeds. Het laag lopen is vooral met een klein beetje druk erachter omdat de eigenaren haar op wedstrijd willen hebben. Hiervoor ben ik haar ook aan het 'klaar stomen' .

Een belangrijk onderdeel bij het "klaarstomen" van jonge paarden is een gedegen gebitscontrole!
Door paarden, voordat je ze gaat inrijden, te laten controleren door een gebitsverzorger sluit je in ieder geval uit dat, agv gebitsproblemen je paard negatieve ervaringen tijdens het beleren opdoet.
Ook jonge paarden kennen al gebitsproblemen. Ze wisselen in hun eerste 5 jaar hun snijtanden en de eerste drie kiezen. Ook komen de laatste drie kiezen door. Er gebeurt dus nogal wat in de mond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:27

In principe hoef je een paard niet te leren om te ontspannen. Je hoeft ze dus niet echt te leren om met een laag hoofd te lopen. Je moet het alleen mogelijk maken om te ontspannen. Hiervoor moet het paard los in z'n lijf zijn en de ruiter nergens tegen zitten. Focus je dus niet teveel op het hoofd, dat is een gevolg van, geen doel op zich. Een paard wat snel te hard loopt, moet eerst kilometers maken om te kunnen ontspannen en zal eerder ontspannen in draf dan in stap. Terwijl een lui paard, juist rustig warm moet draaien en eerder z'n hoofd zal laten zakken in stap.

Het is dus afhankelijk van je paard om te bepalen welke tactiek het beste werkt.
En dan is het inderdaad wel verstandig om te weten of het paard het bit misschien niet aan wilt nemen omdat het oncomfortabel ligt in de mond.

Beloon op de momenten dat het paard ontspant met stem en door even weinig te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:38

Heel erg bedankt! .. Het gaat nu al een stuk beter. Haar tanden zijn nagekeken, en er zijn geen bijzonderheden waardoor ze last kan krijgen. Tuurlijk hou ik het wisselen in de gaten. Ze is zelf al rustiger en we gaan best leuk vooruit. :) Nogmaals bedankt voor de hulp!