Instructie willen, maar niet kunnen vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Instructie willen, maar niet kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 03:19

Waar zou ik eens beginnen... Het is een vrij lange uitleg, maar vind je het de moeite om te lezen en eventueel tips te geven: Heeeel graag....

Ik heb een hele lieve pony die ik al vanaf veulen af aan ken en ingereden heb (toen onder veel begeleiding). Ik ben haar 2 jaar kwijt geweest (is een lang verhaal wat niets met ons probleem te maken heeft) en heb haar 4,5 jaar geleden weer terug gevonden en gekocht. Ze was mijn eerste echte eigen pony, waar ik tot nu toe nog steeds een goede band mee heb, tenminste, als het niet op rijden aankomt.

Tot 2 jaar geleden heb ik geen les gehad met haar, alleen recreatief gereden en vooral veel buiten. Toen vond ik het toch een goed plan om met haar te gaan lessen en daar kwamen ook gelijk de problemen.
Probleem 1 was: Wie... Ik heb tot heden 8 mensen gehad en nog steeds geen persoon gevonden waar ik tevreden over ben (of ik ben lastig, maar mijn standpunten zijn eigenlijk niet zo moeilijk, leg ik later even uit).
Probleem 2: Pony werd er nukkig van en nu zijn we/ben ik op een punt gekomen, waar ik niet meer weet hoe het verder moet.

Ik heb de pony door de tandarts laten nakijken, de zadelmaker is geweest, ze is helemaal van top tot teen nagekeken door een osteo... Ik ben inmiddels bij de Fysio geweest, dat was ook een deel van het probleem...

De nukkigheden die de pony tot uiting brachten waren vanuit het niets wegspringen, een rondje rennen en daarna weer verder gaan waar we gebleven zijn, al dan wel of niet met spanning. Ik ben er daardoor nog nooit afgevallen, maar er is toch onbewust een onzekerheid/angst ingeslopen. Niet dat ik bang ben om te vallen oid, maar meer voor het onverwachte. Ik voel heel goed aan wanneer er een spanning is, maar dit zijn momenten die ik op een 1 of andere manier niet onder controle weet te houden.
Ander probleem is dat ze rechts de neiging heeft/had om vast te gaan houden. Deels kwam dit door mijn scheefheid, deels uit een vaste spier in haar lijf, wat verholpen is. In stap gaat alles van zijn lije dakje, maar wanneer we gaan draven, wilt het niet lukken. In stap ontspant ze helemaal, heeft ze goed ruggebruik, loopt ze lekker op het bitje te kauwen, is ze voorwaarts.. het 'ideale' plaatje. Dan komen we bij het stukje: Waarom neem je geen instructie......:
Mijn standpunten tijdens het rijden zijn heel makkelijk: Geen getrek/gepluk/geschop/enz., voooooral houding en zit van mijn kant, ontspanning en dat er niet alleen wordt gekeken naar de hoofd/halshouding van de pony. Wanneer een ruiter niet in balans op een pony zit, kan een pony ten nimmer in balans lopen. Dan werk je elkaar altijd tegen. In lichte mate is dat uiteraard niet erg, maar er wordt daar te weinig op gelet, ben ik van mening ;) .
Ik ben inmiddels overgestapt naar western, heb hier 2 keer per week les in: 1 keer met mijn andere pony en 1 keer op een ervaren western gereden paard. De pony ben ik aan het omscholen, maar door de spanningen lukt het niet helemaal zoals het gepland was. Ik durf haar absoluut los te laten, ben nog steeds bezig om er een basis in te krijgen(opnieuw), maar het lukt gewoon niet.

Iedere keer wanneer ik een instructrice/instructeur heb gevraagd om houding en zit lessen, is dit ook de eerste les daadwerkelijk puur houding en zit, maar les 2 en/of les 3 gaat het erom hoe de pony loopt en maakt het ze niet meer uit hoe ik er op zit, waardoor alles in de soep loopt. Omdat de pony dan rechts vasthoudt, moet ik maar aan die rechterteugel een rukje geven totdat ze loslaat _-:( Dan vraag ik altijd: maar WAAROM houdt ze rechts dan vast?????? Dan krijg ik als antwoord: Omdat ze eigenwijs is, omdat ze onder het werk uit wilt komen of omdat ze vervelend is..... Maar een paard/pony denkt niet van goh: daar heb ik vandaag geen zin in, dus ik ga mijn berijder maar eens dwarszitten.... dan zit daar toch een oorzaak achter??????

Ik vind het absoluut niet erg om longe lessen te krijgen, dat ik zonder beugels, teugels of wat dan ook moet rijden, rijd ook graag zonder zadel.
De pony longeer ik regelmatig en dan is ze ook ontspannen. Er zitten soms ook hele goede stukken tussen, waar ik haar ook goed voor beloon en dan even met 'rust' laat en even met haar ga stappen aan een lang teugeltje en het is tegenwoordig zelfs zo dat ik dan ook gelijk stop, maar er blijft een spanning tijdens het rijden. Ik longeer haar al maanden voordat ik erop stap, ze komt iedere dag buiten, krijgt veel hooi, 2x per dag 3/4 kilo basisbrok, er is altijd contact met soortgenoten... Ik wandel regelmatig met haar langs de weg, af en toe een buitenritje, soms alleen, soms met iemand anders, maar ze is dan ook een heethoofd en wilt niet altijd op mij letten, dus vind ik dat de basis eerst goed moet zijn en de beste plaats om dat te oefenen is in een bak/wei, eigen terrein.....

Wie kan of wilt mij/ons tips geven/helpen?????????????? Sorry voor het lange verhaal....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 06:14

Citaat:
Dan vraag ik altijd: maar WAAROM houdt ze rechts dan vast?????? Dan krijg ik als antwoord: Omdat ze eigenwijs is, omdat ze onder het werk uit wilt komen of omdat ze vervelend is..

En zolang jij dit niet kan plaatsen wordt het w.s. niks.

Accepteer dat de pony dressuurmatig slecht is bereden, geeft niks maar moet wel aan gewerkt worden anders wordt het met je houding ook niks, eerst zal je pony moeten leren ontspannen voordat jij aan je eigen houding kan werken.

Accepteer dat je pony nu dingen moet doen die haar stress of pijn veroorzaken, ga zelf maar eens in een andere houding lopen. Daar krijg je spierpijn van of je verzet je ertegen.

Maar zonder die "dwang" wordt ze er nooit gehoorzaam aan je hulpen, doorbijten lijkt me de enige tip.

moonprayer

Re: Instructie willen, maar niet kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 06:31

ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
eventueel kun je kijken of klassieke dressuur je bevalt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:31

Zoek een instructeur die je leert hoe je je pony kan laten ontspannen, dan kun jij direct vanzelf lekkerder zitten waardoor jij ook ontspant en jullie elkaar niet meer in de weg zitten, dat gaat heel snel en dan heb je de opening naar de rest al. Maar je hebt wel gelijk wat de rest betreft, dat hoort iemand je uit te leggen en te leren doen zonder dat je hoeft te trekken of ergens doorheen moet douwen/pushen, want dat is helemaal niet nodig. Je pony moet leren dat het ook heel fijn kan zijn en dat jij haar helpt om de juiste houding te vinden waarin ze haar lijf en koppie kan ontspannen, je krijgt dan ook in 1 klap een heleboel vertrouwen en respect van je pony, want jij bent dan ineens degene die het rijden fijn maakt en dat waarderen ze heel erg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:55

Je moet de instructeurs ook een kans geven. Ik kan je aanraden om je eigen mening eens een tijdje in de ijskast te parkeren en een maandje of 2 door te bijten en dan pas te beoordelen of er wat zit in de adviezen van een instructeur (uiteraard wel een goed geselecteerde!). Als je namelijk bij ieder meningsverschil je schrap zet dan wordt het nooit wat. En ja je pown gaat dat niet leuk vinden want die moet nu echt gaan werken en ja daar wordt hij nukkig van. Tenminste in het begin. Als de poww doorkrijgt wat de bedoeling is en spieren/conditie opbouwt wordt dat rap beter.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:51

Het is wel goed om kritisch te zijn, maar je kunt dat ook op de verkeerde manier zijn.

Ik krijg de indruk dat je zelf over weinig theoretische onderbouwing beschikt waardoor je niet zoveel kunt met een opmerking die op een praktijkmoment wordt gegeven. Misschien kan je je instructeur vragen om tijd in te plannen na de les voor wat extra nabespreken zodat er meer tijd is om uitleg te krijgen over het waarom. Een goede instructeur moet je de theorie kunnen uitleggen. Dat kan je het beste koppelen aan je praktijkles, maar je kunt niet verwachten dat je nog een half uur gratis theorieles krijgt bovenop je les.

Ten tweede zijn het technische rijden en je houding niet totaal los van elkaar te zien. Ik ben wel van mening dat het vaak begint bij de ruiter maar uiteindelijk is aandacht voor houding en zit ook aandacht voor bijvoorbeeld de manier van hulpen geven en het raakt dan het technische rijden heel dicht.
Ik heb bijvoorbeeld eens een klant gehad die verschrikkelijk klemde met haar onderbenen. Verder zat ze niet slecht en had ze weinig rare gewoontes. Toen ze wat losser leerde zitten en haar hulpen beter kon plaatsen verviel ze heel makkelijk in haar oude gewoonte omdat haar paard gewoon verschrikkelijk slecht aan de hulpen stond. Je kunt dat op zo'n moment niet los zien van elkaar, en effectief een hulp leren geven betekent ook dat je effectief leert reageren op de reacties van je paard en dan ben je al snel met een heel technisch stukje van het rijden bezig.

Aandacht voor je houding en aandacht voor het technische rijden kun je in de lessen wel beter uit elkaar halen, desnoods werk je in afwisselende blokken om zo vooruit te komen. Aan bepaalde zaken (zoals stabiliteit) kan je ook zeer goed naast het paard werken.

Oja, en denk aan deze:
Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:51

Hoi Allemaal,
Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ben ook zeker van mening dat je beter kunt (leren) zitten op een paard wat ontspannen is en loopt.

troi schreef:
Als je namelijk bij ieder meningsverschil je schrap zet dan wordt het nooit wat. En ja je pown gaat dat niet leuk vinden want die moet nu echt gaan werken en ja daar wordt hij nukkig van.

Dit klopt ook zeker en helemaal. De eerste 2 (allebei gediplomeerd, rijden ook op niveau) heb ik zeker 3a4 maanden wekelijks gehad en ik heb in het begin mezelf voor de gek gehouden. Bij iedereen heb ik gevraagd waarom ik bepaalde handelingen moest doen omdat ik open wil staan voor andere meningen en rijstijlen, maar toch druisde het iedere keer tegen mijn principes in. Ik snap ook dat een paard lichamelijk moet wennen en dit spierpijn opleverd en dat we hier doorheen moeten....

Equimotion schreef:
Ten tweede zijn het technische rijden en je houding niet totaal los van elkaar te zien. Ik ben wel van mening dat het vaak begint bij de ruiter maar uiteindelijk is aandacht voor houding en zit ook aandacht voor bijvoorbeeld de manier van hulpen geven en het raakt dan het technische rijden heel dicht.

Hier ben ik het ook mee eens. Je moet als combinatie verder. Jij kunt niet zonder paard, het paard kan niet zonder zijn berijder.

Ik heb vandaag geprobeerd een filmpje tijdens het rijden te maken, maar die is helaas mislukt (wazig, kun je weinig op zien). ik houd me nog steeds open voor suggesties :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:27

Ik had een vergelijkbaar wensenlijstje toen ik ging lessen, mijn houding en zit zijn belangrijkste uitgangspunt geweest, als mijn pony zelf nog wat zou verbeteren op zijn leeftijd was dat mooi meegenomen, maar ik wilde vooral zorgen dat ik hem zo min mogelijk in de weg zou gaan zitten, zodat we nog lang van elkaar kunnen genieten.
Bij toeval kwam ik de website van mijn huidige instructrice tegen: www.librabalans.nl van Equi Libra (ze zit hier ook op bokt sinds kort).
Ik les nu ruim een half jaar bij haar en mijn houding en zit zijn sterk verbeterd en stiekem de houding van mijn pony ook! Hij heeft meer kracht, meer balans, zonder dat de hoofdhalshouding echt aandachtspunt is in de les, we werken echt harder aan mijn zit dan aan zijn houding, maar het leuke is wel dat als ik helemaal goed zit, hij veel meer blijkt te kunnen dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden! (ik heb een pony van nu 24 die tot 2 jaar geleden 18 jaar als manegepony zonder enige stelling, buiging of balans op de voorhand heeft gesjokt).
Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op haar site, ze komt uit Arnhem, dus ik vermoed dat ze ook wel naar Duiven toe wil komen.

Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:15

In duiven en omgeving zitten diverse zeer bekwame instructeurs. Je betaald alleen wat meer (logisch).