Ik weet dat er meer topics zijn over problemen met de galop en ik heb de eerste 5 pagina's met treffers van de zoekfunctie bekeken, maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Vandaar dat ik mijn probleem in dit topic eens aan jullie voor wil leggen.
Mijn verzorgpaardje is een Friese merrie van 12 jaar. Ik rijd haar nu zo'n 5,5 jaar.
In het begin kon ze alleen maar met haar hoofd omhoog rennen. Na heel wat ups en downs zijn we inmiddels zo ver dat we in stap en draf netjes nageeflijk en in balans kunnen rondsturen.
Ze blijft nog niet altijd even actief en wil er soms wat achter duiken, vooral als ze moe wordt. Maar het goede nieuws is dat ik dat voel gebeuren en dat ik dan dus kan corrigeren, dus dat lossen we uiteindelijk ook wel op.
Nu is dus vooral het galopperen nog een probleem. Ze kende geen galophulp, dus die heb ik haar min of meer geleerd. Probleem is alleen dat als ik nu mijn buitenbeen naar achteren leg dan gooit ze haar hoofd omhoog, rent onder me vandaan en valt in galop. Na ongeveer een half rondje kan ik haar dan weer nageeflijk rijden en dan komt ze ook keurig terug in tempo als ik dat vraag. Dan is de balans en de activiteit van achter uit weer terug.
Linksom is haar beste kant, rechtsom kost het me meer moeite om haar weer netjes nageeflijk te krijgen in galop. Ik rijd dan vooral veel voltes en wendingen op mijn buitenteugel terwijl ik mijn binnenhand los laat. Daarop laat ze haar hoofd altijd netjes zakken, maar in de rechter galop komt ze dan niet altijd netjes op haar achterhand. Daarvoor moet ik dan vaak een stevige ophouding maken.
Ik heb met dit paard niet wekelijks les in verband met gebrek aan een bak, gebrek aan geld en gebrek aan een goede instructrice. We gaan wel eens ergens anders lessen, maar dat is wat verder weg dus kan maar af en toe. En als we daar dan zijn dan is ze zo onder de indruk van de omgeving dat we alleen maar aan rust en ontspanning kunnen werken.
Met andere paarden heb ik wel regelmatig les en met die instructrice heb ik het probleem ook besproken. Zij zegt dat ik niet moet aangalopperen als er in de voorbereiding al dingen misgaan. Dat heb ik geprobeerd, dus steeds als ik mijn buitenbeen naar achteren leg en het paard rent onder me vandaan, terug bij elkaar rijden en opnieuw proberen. Dat heeft er wel toe geleid dat ze minder reageert op mijn buitenbeen, maar het probleem is niet opgelost. Ze valt nu volledig uit elkaar op het moment dat ik mijn binnenbeen aanleg om over te gaan in galop.
Nu dacht ik dat ze misschien de kracht of de balans mist om goed aan te galopperen. Zou het kunnen dat ze wel in balans kan galopperen maar dat alleen het aangalopperen gewoon niet kan?
Ik heb geprobeerd om haar sterker te maken door middel van veel overgangen. Ook achterwaarts en weer wegdraven en allerlei andere overgangen en schijnovergangen. Dat kan ze allemaal netjes in balans zonder tegen de hand te gaan ofzo. Voorlopig merk ik nog niet echt effect daarvan terwijl we daar toch al een hele tijd mee aan het werk zijn.
Zijn er nog andere oefeningen die ik kan doen om het paard te helpen? Moet ik doorgaan met niet aanspringen als ze onder me vandaan loopt? Moet ik in een wending aanspringen of juist niet?
Denken jullie dat het inderdaad een gebrek aan balans of kracht is? Of iets anders.