Paard rukt de teugels uit mijn handen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Paard rukt de teugels uit mijn handen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:36

Ik rijd mijn jonge paardje nu een paar maandjes.
Het rijden gaat heel goed, hij is super aan de hulpen en erg braaf.
Sinds kort heeft hij echter een vervelende gewoonte:
Hij krult zich erg op tijdens het rijden (is driekwart Spaans/Portugees).
Toch heb ik bijna geen druk op de teugels.
Af en toe rukt hij dan ineens de teugels uit mijn handen, alsof ik hem te kort heb, wat dus niet zo is.

Hoe komt dit en hoe leer ik dit af?

aerdenhout1

Re: Paard rukt de teugels uit mijn handen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:39

Dat rukken in je hand heeft met de aanleuning te maken. Wat doet hij als je longeerd? Als je hem dan bij zet rukt hij dan ook aan de bijzet?

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:41

Longeren met bijzet heb ik nog niet zo vaak gedaan, ben van plan met de pessoa te beginnen.
Misschien zoekt hij juist druk van de teugel, zou dat het zijn?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:44

ik ken een pony met bijna hetzelfde probleem, deze pony blijft het ook doen als je bent op- of afgestapt, ik volg even :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:01

Knoesje schreef:
Longeren met bijzet heb ik nog niet zo vaak gedaan, ben van plan met de pessoa te beginnen.
Misschien zoekt hij juist druk van de teugel, zou dat het zijn?

Dat zou zo maar eens kunnen inderdaad, maar om nu even de juiste oplossing te geven gaat ook weer te ver, daar moet je de combinatie voor zien rijden.
Zoek dus iemand die goed les kan geven is mijn advies!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:08

Ik heb les, maar ben benieuwd wat Bokt zegt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:09

Ben ik weer benieuwd wat je moet doen bij je lesgever!!!

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:21

doet hij dat de hele tijd met rijden??

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:41

Mijn lesgeefster adviseert een korte ophouding en been geven als hij het doet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:37

Het is inderdaad erg lastig om het op te lossen zo van achter de computer. Als jij en je lesgeefster denken dat het een manier is om onder het werk uit te komen dan zou ik hem goed bezig houden. Zodra hij erachter kruipt flink je been eraan houden en veel overgangen en figuren rijden om hem niet de kans te geven om te gaan nadenken.

Maar het zou ook kunnen dat hij last heeft van jou hand. Misschien ben je onder bepaalde omstandigheden te hard en streng met je handen waardoor hij je hand probeert te ontwijken en erachter kruipt. Je instructrice zou dit wel moeten zien en kan je vast helpen om dat af te leren als het daaraan ligt.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:26

Ik ben absoluut niet te streng met mijn hand.
Vandaag had ik weer les en mijn lesgeefster zegt dat ie juist zoekt naar wat meer aanleuning.
Ik neem mijn teugels dus nu korter en laat ze in ieder geval niet uit mijn handen rukken.
Ik was wat geneigd mee te geven als ie dat deed, (om hem een zachte mond te laten behouden)
maar nu heeft ie dus door, dat als ik meegeef hij in feite onder het werk uitkomt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:34

Juist, dat kan heel goed kloppen. Hij probeert een keer te trekken en krijgt meteen het gewenste effect. Dat nog twee keer doen en zijn kwartje is gevallen. Goed contact blijven houden, en probeer aan te voelen wanneer hij weer wil proberen te trekken. Dan inderdaad been geven, een ophouding is dan vaak niet eens nodig, je rijdt hem al tegen je hand aan zeg maar.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:00

Wat zijn ze toch slim, eigenlijk, he! Ik ga het nu zo proberen zoals jij zegt, klein vosje!

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:01

@Knoesje
Je schrijft: Hij krult zich erg op tijdens het rijden (is driekwart Spaans/Portugees).
Toch heb ik bijna geen druk op de teugels.

Lieke: Opkrullen (te diep lopen, doet hij dat ook?) is een manier om de druk op het bit te ontlopen, hij loopt - lijkt het - dan achter de teugel.
Je zou kunnen proberen hem regelmatig MET contact voorwaarts te rijden.
Te veel contact is niet goed, maar geen contact ook niet als je naar een prettige aanleuning toe wilt.
Bij een goede aanleuning zal je paard zelf proberen contact met je hand te houden (o.a. door het voorwaarts drijven) en elke lengte zonder problemen accepteren. Een uitdaging!!

Af en toe rukt hij dan ineens de teugels uit mijn handen, alsof ik hem te kort heb, wat dus niet zo is.

Lieke: Wat kleinvosje schreef klopt helemaal, als een paar keer lukt je hand weg te trekken, zal hij niet weten dat dat fout is: je vindt het goed (ook al wil je dat niet), dus hij doet ut weer..
Probeer vooral in draf, je handen bij het zadel te houden, zelfs tegen het zadel aan, zodat je een steuntje hebt als hij weer trekt, dan kun je beter weerstand bieden/begrenzen. In draf kun je je hand op één plaats houden Want dan hoort een paard zijn hoofd niet te bewegen; in stap en galop mag dat nooit, want dan moet je met je hand meebewegen met de normale beweging van zijn hoofd.

Wees heel consequent als je paard de teugels uit je hand wil trekken, elk moment dat je contact met de mond hebt, m.a.w. als hij je hand voelt, mag hij de teugel nooit uit je hand trekken, ook niet met een lange teugel of met halsstrekken.
Als je dat heel consequent doet, zal hij merken dat het niet meer lukt.
NOOIT trekken als je paard trekt, alleen maar tegenhouden... en dat is moeilijk genoeg ;-).
Succes!!