Paard springt laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Paard springt laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:21

Mijn paard springt heel laag en tilt haast zijn benen niet op met het gevolg dat hij snel een balkje aantikt.
Hij heeft al erg veel ervaring met springen en is M geweest.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn? En hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn benen beter optild?

amies100

Re: Paard springt laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:26

Hoe hoog spring je dan met je paard?

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:27

Meestal niet hoger dan een meter, als ik hoger ga springt ze vaak wel wat ruimer maar met lagere sprongetjes tikt ze ze vrijwel altijd aan.
Eerst had ik er nooit zo erg last van maar tegenwoordig doet ze het vaker.

Maaiike90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:28

Misschien zit er te weinig uitdaging in en doet hij daardoor niet goed z'n best. Sommige paarden gaan pas goed springen als de hindernissen hoger worden.
Laatst bijgewerkt door Maaiike90 op 16-01-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:28

te weinig uitdaging voor je paard?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:32

omdat zij/hij al ervaring heeft in het M springen, zijn die sprongetjes die jij maakt voor hem dus erg saai. probeer zoveel mogenlijk verschil in je oefeningen te maken, maak hele moeilijke lijntjes, en misschien wat parcoursen gaan springen, en dan toch steeds hoger gaan, anders is het voor hem neit meer intressant!
veel uitproberen, dit is waarschijnlijk het probleem waarom hij bij die lage sprongetjes zijn best niet meer doet! veel succes ermee!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:36

Denk inderdaad dat er te weinig uitdaging in zit voor hem. Misschien schuin aanrijden (hindernis recht op ac lijn maar schuin overheen als of je van hand veranderd)

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:41

Is het dan nog wel verstandig zo hoog te gaan springen? aangezien het paard al bijna 17 jaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:41

Rijd jij de afstanden wel goed? Zorg jij ervoor dat hij netjes bij de sprong komt? Dat is toch vaak de voornaamste reden dat een paard een fout maakt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:43

ik vind dat niet verstandig, oke 17 is nog vrij jong maar ook niet meer de jongste.
Probeer wat cavalleti sprongetjes misschien dat daar de uitdaging is zit, en wil je persé met hem springen? Probeer eens een cross training dat kan je natuurlijk niet vergelijken met gewoon springen maar is wel weer eens wat anders en..uitdaging. Succes!

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:47

Joolien schreef:
Rijd jij de afstanden wel goed? Zorg jij ervoor dat hij netjes bij de sprong komt? Dat is toch vaak de voornaamste reden dat een paard een fout maakt.

Ja de afstanden zijn gewoon goed ;)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:49

Misschien iets medisch?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:55

Dromy16 schreef:
Is het dan nog wel verstandig zo hoog te gaan springen? aangezien het paard al bijna 17 jaar is

Mijn paard is 20 en springt nog gemakkelijk hoor.

Nou weet ik niet wat de TS bedoelt met 'lagere sprongen'

Vlinder_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:18

Maaiike90 schreef:
Misschien zit er te weinig uitdaging in en doet hij daardoor niet goed z'n best. Sommige paarden gaan pas goed springen als de hindernissen hoger worden.

mijn paard had dit probleem heel erg. hoe hoger hoe beter ze sprong en hoe moeilijker het parcours werd ging het ook beter.
ze had altijd veel verandering nodig. ik legde vaak voor afwisseling een doek over de balken of een jas. en maakte het spannend voor haar. het helpt echt als je veel afwisselingen maakt.
en maak eens hindernissen met een scheve balk of wat er anders uit ziet voor het paard.
op concours was ze vrij fris en sprong ze vaak wat (groter) door de spanning.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:43

Heel veel afwisseling en zo het springen ook leuk houden. Vind je paard het springen zelf wel leuk? En misschien ook een parcours maken, die afwisselend en of spannend blijft?
dat werkt denk ik sowieso beter dan een hindernis die je telkens weer opnieuw springt en waar ze laag overheen gaat springen.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:22

Meer uitdaging is een, maar je kunt ook een balkje ervoor waardoor hij beter op moet letten :)

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:26

Sellyxx schreef:
Heel veel afwisseling en zo het springen ook leuk houden. Vind je paard het springen zelf wel leuk? En misschien ook een parcours maken, die afwisselend en of spannend blijft?
dat werkt denk ik sowieso beter dan een hindernis die je telkens weer opnieuw springt en waar ze laag overheen gaat springen.

Ik weet eigenlijk voor bijna 100% zeker wel dat mijn paard springen erg leuk vind :)

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:16

Meestal helpt hoger springen wel. Parcours anders neerzetten of appart hindernissen gebruiken. paarden worden hierdoor gestimuleerd om zelf na te denken!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:16

Rij je ook wel eens een parcoursje? of oefenparcours?

Verder heb je je basistempo hoog genoeg, als je onder het tempo rijdt is het voor een paard moeilijk springen en een te hoog tempo wordt het paard vlak op de sprong met het gevolg dat je een balk hebt.
Verder moet je zorgen voor uitdaging, en de hoogte langzaam opbouwen. Een paard van die leeftijd kan prima een hindernis van 120 springen hoor.