Ik rijd sinds kort een paardje van een kennis bij: merrie, 6 jaar, als ik de eigenaar moet geloven liep ze op haar 4e M dressuur (?) Paard komt iedere dag buiten van 10u tot 16u, dus staat niet de hele dag op stal. Aan de hand is het een energiek paard, erg oplettend en alert en ook een tikkie onvoorspelbaar Maar zodra je erop gaat zitten is alle looplust in 1 klap weg. Vooruit gaat wel, na 2 x aandrijven en meestal ook een tik...stap, draf en galop gaan met een beetje moeite wel, maar het gaat niet van harte. Er zitten verder geen versnellingen op, dus middenstap, middendraf etc lukt gewoon echt niet. Eigenaar rijdt met stompe spoortjes en zweep (die veelvuldig worden gebruikt) Ik heb het er met de eigenaar over gehad, die vertelde mij het volgende: -paard is veelvuldig nagekeken door DA en fysio - toen zij haar kocht was het nog veeeel erger (dat "luie" gedrag dus) kan ik me dus echt niet voorstellen
Ik heb dus al aangegeven dat ik denk dat het paard waarschijnlijk ergens pijn/ last van heeft, door iets met dr hoeven, slechtpassend zadel, gewrichten, noem maar op, maar daar wil de eigenaar niets van weten... en ja, dan ben ik niet meer dan de bijrijdster, dus daarover kan ik niet verder in discussie gaan ben ik bang...
Nog wat extra info: Op stal is het paard ronduit aggressief tegen andere paarden, en valt ook mensen aan, totdat je echt bij dr in de stal staat en dr halster omdoet, dan is ze ontzettend lief. Ze is vreselijk lief, maar met meelopen dramt ze bij de eigenaar gewoon door, zij bepaald het tempo en de richting. Bij mij is dat anders, ik heb haar meteen vanaf het begin (rustig) duidelijk gemaakt dat ze netjes bij mijn schouder mee moet lopen op mijn tempo en dat doet ze erg goed!
De eigenaar heeft mij gevraagd het paard bij te gaan rijden, maar ik moet sporen en zweep gebruiken... nou ben ik niet tegen sporen, mits ze goed worden gebruikt en dat is hier niet het geval: ze worden gebruikt om het paard mee vooruit te trappen en te slaan! (Daar doe ik dus niet aan mee)
Hebben jullie tips hoe ik de eigenaar kan bereiken met mijn suggestie dat het paard nagekeken moet worden o.i.d? Andere tips zijn ook welkom want ik vind het vreselijk zonde dat zo'n mooi, lief en jong paardje op deze manier wordt verpest...
Hij wordt niet verpest hij is al verpest..!!!! Met z'n 4 jaar al M rijden wat moet ik mij daar bij voorstellen..??? Ik rijd mijn paarden pas in als ze 4 jaar zijn..!!!
EngeltjeS
Geplaatst: 14-01-12 21:49
Goof schreef:
Hoe vaak in de week wordt dit dier gereden?
Hier ben ik ook enorm benieuwd naar.
Hoe zou je het zelf aanpakken? (hoe zou jij iemand adviseren met dit verhaal?)
Als ik het zo lees is ze onder het zadel net zo dominant als aan de hand. Eerst aan de hand paard goed in orde hebben (tempocontrole, etc.) en je dan pas druk gaan maken over rijden.
Sassol
Geplaatst: 15-01-12 10:39
Zoals ik het lees is het paard gewoon afgestompt en het eigen initatief om te gaan lopen afgenomen. (Immers, als je zo vaak met sporen en zweep vertelt wordt dat je moet lopen, ontneemt dat je eigen looplust) Paard liep op 4 jaar al M door iemand die de sporen en zweep veelvuldig gebruikt en het paard altijd al lui was? Lijkt me een gevalletje geen gelul in de krul?
Je kunt natuurlijk een paar keer op de rug drukken, op het zadel etc. om te kijken of je een reactie krijgt. Hoefsmid komt regelmatig lijkt me dus dat komt vanzelf aan bod? En je kunt zelf een keer kijken of als je bitloos rijdt hij beter doorloopt (misschien geremd wordt door ongemak bij de tanden?) Als de eigenaresse niet mee wilt werken zou je kunnen vragen of je een osteopaat op jouw kosten kan laten komen?
pleiada
Geplaatst: 15-01-12 10:45
Ik heb het idee dat dit paard niet heeft geleerd juist te reageren op het been..Ik geef alleen been als ik iets vraag en verwacht dan ook reactie..Als een paard zo gereden wordt zoals nu stompt hij volledig af en reageert totaal niet meer..Zowiezo belachelijk een 4 jarige al m,arm paard ik hoop dat ie lol kan krijgen in het werken door het anders te doen..Het is duidelijk dat het paard zich niet fijn voelt.
midgie
Geplaatst: 15-01-12 10:47
Ja 4de en op m niveau dat kan niet en dat zou niet mogen, volgens mij mag het officieel niet eens,
Een paard is niet lui , zet een tijger in de ring en hij zal echt wel vluchten, dit is denk ik een paard wat flegmatiek is en zeker als ze de ruiter niet kennen heel traag gaan lopen, dus een heel gevoelig paard die snel opgeeft en zegt ok doe maar wat je wil, dan kun je slaan en schoppen maar een paard kan zich zo uitschakelen dat hij zich hier voor af sluit is een instinctieve reactie, dus als ruiter ben je dus heel gemeen al sje het dier zover drijft dat hij staakt, Zelf heb ik ook 2 van dit soort paarden veel druk is stoppen en ogen dicht bij wijze van en af wachten tot het weer veilig is,
Ik zou lekker op een normalen manier gaan werken , wees tevrede met elke stap en bouw dat uit en zorg dat het paard jou gaat vertrouwen zodat hij durft te lopen en werken met jou op de rug, Ook miss eens zonder zadel rijden en je zit los laten dus geen druk met je benen geven , maar puur op je intentie gaan werken.
Maar zou zeker ook de rug, het zadel enz even na laten kijken,
6 jaar is idd erg jong en dan al alle plezier in het samenwerken met de mens hebben verloren is eigenlijk triets het dier moet nog 25 jaar mee , du sgeef het dier ook zijn plezier en leer eens wat een paard is , het is geen ding waar je even opstapt en aanzet , daar moet jij als ruiter iets voor doen en dat is met zo min mogelijk druk en hulpen dit paard weer vrolijk te maken onder het zadel, maar dat heeft tijd nodig soms heel veel tijd, als je daar het geduld niet voor op kan brengen dan kun ej beter een ander paard zoekn,
Dat het paard in stal ook agressief is zegt ook heel veel over heo er mee om word gegaan miss wel door de eigenaar zelf? Het doordrammen kan veel betekenen , angst , geen vertrouwen en geen respect voor de begeleider,
wat ik me afvraag: * hoe vaak word het paard gereden? * krijgt het paard afwisseling? * is het paard alleen in de bak zo sloom? * hoe reageerd het bijvoorbeeld op een buitenrit? of een rondje buiten over het erf? * hoeveel krachtvoer krijgt het paard?
dat zijn de eerste dingen die ik mij afvraag... ik vind het tegenwoordig erg lastig dat iedereen gelijk denkt dat het dier iets mankeert... vaak is het zo, als je maar diep genoeg graaft je vanzelf op een probleem stuit. en daardoor word een gedragsprobleem vaak niet aangepakt, omdat mensen denken dat het alleen een fysiek iets is...
wat ik zou doen? probeer eens een balkje in de bak te leggen, en wat leuke stuuroefeningen te doen met het paard... een soort van afwisseling bieden. probeer met longeren en wandelen de dominantie in te perken, door zelf het tempo en de richting te bepalen.. mocht het paard op buitenrit of op het erf wel een stuk vlotter zijn onder het zadel, voorlopig even lekker het bos in, daar het tempo bepalen, en lekker vooruit laten lopen! ik train mijn paard ook gewoon dressuurmatig in het bos, zij ziet daar namelijk een stuk minder spoken dan in de bak.
vaak heb ik gemerkt dat je met afwisseling, en duidelijke communicatie een heel eind komt. het is inderdaad lastig als een paard al zo afgestompt is, maar het lijkt me dat je nu heel duidelijk moet zijn naar het dier toe.. been is vooruit, maakt niet uit hoe hard! dus hand ontzettend naar voren toe, en zorg maar dat hij hard gaat! en nog harder.... als je dat een aantal keer doet, zonder de rem er vervolgens op te trekken, kennen ze dat snel genoeg!
veel succes, want het zal niet makkelijk worden!
Mavelle
Geplaatst: 15-01-12 10:57
Joh, je vraagt je bijna af of dit paard überhaupt beleerd is.
Het plezier is haar duidelijk al ontnomen.. heeft wss nooit jong mogen zijn.. alleen maar presteren en presteren.. en dat is zeer geestdodend voor een jong paard!
Deze merrie is niet opgeleid zo als het zou moeten.. nu al stomp op zweep EN sporen? Dan heb je serieus iets fouts gedaan.
Probeer het werk weer leuk te maken, dus ook GRONDwerk.. werk daar eerst aan, dat je vanaf de grond een team opbouwd.. dan maar eens kijken wat je ohz met haar kan. Probeer de werklust weer terug te krijgen, door voor afwisseling te zorgen.. balkjes draven, gewoon spelen ind e bak met een bal.. etc
Tigra_
Geplaatst: 15-01-12 12:33
Volgens mij is dit een paard dat er baat bij zou kunnen hebben om een paar maanden alleen maar wat grondwerk end te doen. Even een pauze in lassen kan paarden heel veel goeds doen. Lijkt me aan de hand van jouw verhaal dat het paard overvraagd is/wordt. Gewoon eerst concentreren op de basis dus een paard wat goed is in de hand en daarna even opnieuw opbouwen onder het zadel. En dan op de goede manier zodat het paard niet meer vooruit geprikt hoeft te worden. Zet eerst de stemhulpen er weer op.
Er worden hier over het algemeen wel heel snel conclusies getrokken. Je hebt nog niets van het dier gezien en inderdaad het dier zou nu inmiddels afgestomd en slecht aan het been zijn, maar het schoppen en slaan vormen niet de oorzaak in mijn ogen.
Ik denk ook niet dat het fout is gegaan bij zadelmak maken, misschien moet je eens helemaal terug gaan naar de basis, kijk naar haar lichaamstaal en kijk of ze ergens behoorlijk chagrijnig op reageerd. Misschien heeft ze toch ergens een blokkade en een fysio gaat dat in mijn ogen niet oplossen.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, om eens een osteopaat ernaar te laten kijken. Het kan simpelweg zijn dat het paard last heeft van een blokkade (bijvoorbeeld in het middenrif) waardoor zij niet voorwaarts kan lopen omdat ze dan last krijgt, een osteopaat kan dit probleem beter aanpakken dan een fysio. Ieder zijn vak!
Hoe is ze aan de longe, kan ze dan ook geen middendraf of kan ze dan ook niet strekken? Want in dat geval lijkt het mij toch eerder een lichamelijk probleem.