pony galoppeert slecht in de bak... Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bart_Max

pony galoppeert slecht in de bak... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 00:45

Ik heb een pony die in de bak wat loom is, maar na een tijdje bezig zijn draaft en stapt hij goed door. Ik ga 1 feb verhuizen naar een manege waar ik ook ga lessen om dit te verbeteren, aangezien ik nog nooit les heb gehad op hem (heb hem sinds 1 oktober). Nu is ook het probleem dat hij niet galoppeert in de bak. Ja op deze manier: bij drijven in draf remt hij af, tik erbij: hij bokt, hij galoppeert onwaarschijnlijk snel in een bak en na een half rondje valt hij terug in draf terwijl ik hem stimuleer/drijf omdat ik weet dat dit gebeurd. Ik wordt er soms erg moe van en kijk er naar uit om te gaan lessen en dit te verbeteren (hem actiever maken in de bak dus) in het bos is hij wel wat actiever, maar niet voor lang, is snel uitgeput (hij is 20 en daarvoor is er niet veel gedaan met hem in regelmaat) dus conditie moet sowieso opgebouwd/verbeterd worden. Ik heb de laatste weken niet veel gedaan vanwege de drassige bak, bos was ook niet veel. Ik heb enkele wandelingen onder het zadel gemaakt door het dorp, maar that's it. Hij zal nu wel een conditie hebben van -5 maar ik heb alle tijd dit weer op te bouwen. Daarom ga ik ook naar een manege, om meer bezig te zijn vanwege de binnenbak. Buitenbak is ook nooit drassig en in de zomer is het de ideale locatie.

Dus wie heeft alvast goede tips? Dingen die ik zelf kan oefenen buiten de les om. Ik wil hem graag eerst actiever aan het been krijgen, daar heeft hij nu nog amper gevoel voor, maar geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen...

Edit: de titel past niet echt in mijn openingspost, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, dat ik meer activiteit van mijn pony wil krijgen.

Buffelduke

Re: pony galoppeert slecht in de bak... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:17

Dit klinkt heel bekent, ik heb namelijk precies hetzelfde met de haflinger die ik rijdt. Ze is ontzettend sloom vooral toen we haar net gingen inrijden. Dit heeft natuurlijk te maken met het geen conditie hebben en al helemaal niet op 3-jarige leeftijd.

Ik krijg ook privéles op haar zodat ik precies weet wat ik op haar moet toepassen. Wat ik toen als tip heb gekregen is superveel overgangen rijden. Ze moest dan bij de les blijven en had geen tijd voor andere dingen. De galop was ook een ramp, ze ging snel draven maar niet galopperen, een grote ramp. Wat ook helpt is als je de mogelijkheid hebt om met andere paarden een keertje een buitenrit te gaan maken. Dit doen wij ook regelmatig omdat er in de buurt meer paardeneigenaren zijn. Doordat ze bij de groep willen blijven moeten ze wel galopperen en al helemaal als de groep dat ook doet. Zo kun je een conditie opbouwen,

maar mijn beste tip is overgangen rijden zodat ie lekker actief voor het been wordt!

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:19

Buiten de bak, in het bos loopt hij gewoon door, dan heb ik alleen mijn stem nodig en enkel wat drijven maar heel licht. Hij lijkt de bak ook saai te vinden, maar ik wil toch wel meer actie.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:24

Ik begrijp je punt helemaal, de meeste paarden vinden de bak ook saai. Daarom ga ik nadat ik in de bak heb gereden even een rondje door het bos doen. Wanneer je dit bijvoorbeeld 1x in de week doet beloon je eigenlijk het harde werken in de bak en krijgen ze er plezier in! Kan het ook zijn dat je een erg zware bak hebt? Dit vinden ze over het algemeen moeilijker en hebben dus ook meer moeite met galopperen vanwege het zware zand. Maar ik denk dat het ook een puntje luiheid is, de pony denkt bekijk het maar en jij schopt de benen van je leef en die pony lacht als het ware in zichzelf. Ik rijd daarom ook altijd met zweep want die heb ik soms echt nodig. Het klinkt misschien zielig maar als dat het middel is wat net even doorslaggevend werkt heb je er alleen maar profijt van. Succes!

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:51

Ik ga vanaf 1 feb verhuizen naar een manege. Zij hebben 2 binnenbakken met Agterberg bodem en 2 eb en vloed buitenbakken. De Buitenbak van waar ik nu sta is op het moment wel te zwaar, maar ik doe nu ook niks omdat die niet te bereiden is. Op de manege hebben ze een stukje bos wat een rondje gaat, wat 10 min lopen is. Ideale uitstaproute is het.

Mijn pony doet zijn hoofd soms ook zo intens laag als ik drijf, daarbij 'haal' ik zijn hoofd omhoog en ga daarna in draf.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:36

dat is echte en ideale omgeving! Mooi dat er ook zo'n stukje bos bij zit waar je kunt uitstappen etc.

Wanneer hij zijn hoofd laag doet gaat hij dan ook hangen? Wat ik namelijk doe als mijn pony gaat hangen dan spoor ik hem aan en maak ik daarna een ophouding, want wat je erachter instopt komt ervoor zegmaar weer uit. Rijdt je ook met stelling? Dat wil namelijk ook nog een oorzaak zijn vanwege het sloom zijn. Doordat ze op eigen benen moeten leren lopen vinden ze het moeilijk om stelling aan te nemen en voorwaarts te blijven, dit moet je dus zien te stimuleren. Het is wel goed dat je na het omhoog halen in draf gaat. Het omhooghalen zou ik weglaten want dat is eigenlijk verwant met het trekken in de mond. Beter kun je even flink aansporen zodat hij als het ware een enorme optetter krijgt en weet dat hij voorwaarts moet blijven en niet mag gaan hangen. Wat ik ook deed is na het instappen beginnen met galopperen in plaats van draven. Na het instappen is je pony nog 'vers' en heeft meer energie want galop kost minder energie dan draf. Draf is de minst natuurlijke gang en kost dus het meeste energie. Na instappen dus meteen gaan galopperen en dan pas draven. Dan weet je pony dat hij het goed heeft gedaan en heb jij nog benen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:55

Hoe galoppeert je pony aan de longeerlijn of los?
Als je pony daarbij dezelfde problemen vertoont is het misschien een idee om dat aan de (dubbele) longe te gaan trainen? Dan kun je echt gericht trainen op het aanspringen, wat tenslotte het belangrijkst is van de hele galop. Zodra je pony wat makkelijker kan galopperen zonder jou erop kun je gaan oefenen onder het zadel. Ook hierbij zou ik echt gaan trainen op het aanspringen. Op je hulp moet vrijwel direct reactie komen.
Iedere keer na netjes aanspringen zelf (!) terugnemen. Als dit goed gaat iedere keer een pasje uitbreiden.

Belangrijkst is natuurlijk goede instructie :-)

Succes!

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:53

Maaike_Melis schreef:
dat is echte en ideale omgeving! Mooi dat er ook zo'n stukje bos bij zit waar je kunt uitstappen etc.

Wanneer hij zijn hoofd laag doet gaat hij dan ook hangen? Wat ik namelijk doe als mijn pony gaat hangen dan spoor ik hem aan en maak ik daarna een ophouding, want wat je erachter instopt komt ervoor zegmaar weer uit. Rijdt je ook met stelling? Dat wil namelijk ook nog een oorzaak zijn vanwege het sloom zijn. Doordat ze op eigen benen moeten leren lopen vinden ze het moeilijk om stelling aan te nemen en voorwaarts te blijven, dit moet je dus zien te stimuleren. Het is wel goed dat je na het omhoog halen in draf gaat. Het omhooghalen zou ik weglaten want dat is eigenlijk verwant met het trekken in de mond. Beter kun je even flink aansporen zodat hij als het ware een enorme optetter krijgt en weet dat hij voorwaarts moet blijven en niet mag gaan hangen. Wat ik ook deed is na het instappen beginnen met galopperen in plaats van draven. Na het instappen is je pony nog 'vers' en heeft meer energie want galop kost minder energie dan draf. Draf is de minst natuurlijke gang en kost dus het meeste energie. Na instappen dus meteen gaan galopperen en dan pas draven. Dan weet je pony dat hij het goed heeft gedaan en heb jij nog benen!

haha dan ken je mijn pony nog niet. Als ik hem met zijn hoofd omlaag laat en je blijft drijven of actief door willen gaan dan gaat hij alleen maar lager en langzamer, ik geef hem juist ruimte maar dat is niet de juiste oplossing. Ik ben totaal niet bezig met stelling en ontspanning, ten eerste omdat dat nu erg moeilijk gaat met zijn manier van lopen. En ten tweede, ik wil hem eerst goed aan het been krijgen voordat ik dat van hem ga vragen, dat is oneerlijk.

Het galopperen is echt te veel moeite, vooral meteen na instappen. Ik wil liever hem eerst goed laten stappen, goed vooruit zonder dat ik na elke 3 passen weer bij moet zetten. Dan werken aan een goede draf en dan de galop. Dus per gang veel tijd besteden, en ook per gang werken, niet alle 3 tegelijk.. Als dat slim is dan.
Laatst bijgewerkt door Bart_Max op 14-01-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:56

anne_bento schreef:
Hoe galoppeert je pony aan de longeerlijn of los?
Als je pony daarbij dezelfde problemen vertoont is het misschien een idee om dat aan de (dubbele) longe te gaan trainen? Dan kun je echt gericht trainen op het aanspringen, wat tenslotte het belangrijkst is van de hele galop. Zodra je pony wat makkelijker kan galopperen zonder jou erop kun je gaan oefenen onder het zadel. Ook hierbij zou ik echt gaan trainen op het aanspringen. Op je hulp moet vrijwel direct reactie komen.
Iedere keer na netjes aanspringen zelf (!) terugnemen. Als dit goed gaat iedere keer een pasje uitbreiden.

Belangrijkst is natuurlijk goede instructie :-)

Succes!

Aan de longe is hij vreselijk. Hij is niet vooruit te branden. Zijn activiteit ligt zo laag in de bak, die wil ik graag omhoog krijgen, daarom dat ik binnenkort dus ga lessen, ben dus op zoek naar tips die ik kan oefenen. Overgangen ga ik vooral doen, dus echt bezig zijn, maar ik wil niet dat hij 'verdoofd' raakt voor m'n been...

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:19

Lessn nemen en blijven oefenen.
Mijn paard kon eerst totaal niet galoperen, maar door veel te oefenen is het uiteindelijk een gecobtroleerde en bergopwaartse galop geworden.
Wat ook hielp bij mij was buiten op lange rechten stukken te galoperen, maar zij kon ook buiten niet galoperen.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:24

Mon__Amie schreef:
Lessn nemen en blijven oefenen.
Mijn paard kon eerst totaal niet galoperen, maar door veel te oefenen is het uiteindelijk een gecobtroleerde en bergopwaartse galop geworden.
Wat ook hielp bij mij was buiten op lange rechten stukken te galoperen, maar zij kon ook buiten niet galoperen.

Dit kan hij dus wel, buiten op een lang stuk gaat hij kneiterhard, maar dat doe ik zelf altijd. Eerst begin rustig draven en wat stappen en daarna alles eruit gooien. Daarna als hij is uitgestapt is van de race dan heb ik een hele fijne pony onder mijn poepert. Maar galopperen zal dan nog amper lukken omdat alles er al uit is en hij meer niet heeft. Tijdens die galop laat ik de teugels ook half vieren, hij stopt wanneer het voor hem genoeg is, ik dwing hem niet tot doorgaan. Als ik eerder eil stoppen kan het ook, maar dat is niet echt nodig omdat hij uit zichzelf na +- 500 meter stopt..

Zou ik mijn pony niet meer energie kunnen geven via een supplement? Hij krijgt nu:

Zo veel mogelijk ruwvoer
500 gr muesli (250 ochtend, 250 savonds met in de avondje 50 gr pavo vital complete)

Maar nu doet hij bijna niks. Als we meer gaan doen wil ik meer gaan voeren. Maar is er geen voer, wat heel energierijk is?