Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maaike_Melis schreef:dat is echte en ideale omgeving! Mooi dat er ook zo'n stukje bos bij zit waar je kunt uitstappen etc.
Wanneer hij zijn hoofd laag doet gaat hij dan ook hangen? Wat ik namelijk doe als mijn pony gaat hangen dan spoor ik hem aan en maak ik daarna een ophouding, want wat je erachter instopt komt ervoor zegmaar weer uit. Rijdt je ook met stelling? Dat wil namelijk ook nog een oorzaak zijn vanwege het sloom zijn. Doordat ze op eigen benen moeten leren lopen vinden ze het moeilijk om stelling aan te nemen en voorwaarts te blijven, dit moet je dus zien te stimuleren. Het is wel goed dat je na het omhoog halen in draf gaat. Het omhooghalen zou ik weglaten want dat is eigenlijk verwant met het trekken in de mond. Beter kun je even flink aansporen zodat hij als het ware een enorme optetter krijgt en weet dat hij voorwaarts moet blijven en niet mag gaan hangen. Wat ik ook deed is na het instappen beginnen met galopperen in plaats van draven. Na het instappen is je pony nog 'vers' en heeft meer energie want galop kost minder energie dan draf. Draf is de minst natuurlijke gang en kost dus het meeste energie. Na instappen dus meteen gaan galopperen en dan pas draven. Dan weet je pony dat hij het goed heeft gedaan en heb jij nog benen!
anne_bento schreef:Hoe galoppeert je pony aan de longeerlijn of los?
Als je pony daarbij dezelfde problemen vertoont is het misschien een idee om dat aan de (dubbele) longe te gaan trainen? Dan kun je echt gericht trainen op het aanspringen, wat tenslotte het belangrijkst is van de hele galop. Zodra je pony wat makkelijker kan galopperen zonder jou erop kun je gaan oefenen onder het zadel. Ook hierbij zou ik echt gaan trainen op het aanspringen. Op je hulp moet vrijwel direct reactie komen.
Iedere keer na netjes aanspringen zelf (!) terugnemen. Als dit goed gaat iedere keer een pasje uitbreiden.
Belangrijkst is natuurlijk goede instructie![]()
Succes!
Mon__Amie schreef:Lessn nemen en blijven oefenen.
Mijn paard kon eerst totaal niet galoperen, maar door veel te oefenen is het uiteindelijk een gecobtroleerde en bergopwaartse galop geworden.
Wat ook hielp bij mij was buiten op lange rechten stukken te galoperen, maar zij kon ook buiten niet galoperen.