Hangen aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlonNaldo

Hangen aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:32

Hallo allemaal,,

Ik heb een hele tijd een KWPN ruin van zon 10 jaar oud gereden.
Hij was wat stroef in de achterhand maar zette alles er wel goed onder na een ruime tijd warmdraaien.

Nu had ik altijd het gevoel dat hij leunde op mijn handen.
ummh,, hij hangt dus met zijn volle gewicht (voor mn gevoel) in de teugels.

Mijn vorig instructrice zei dat ik hem goed verzameld moest laten lopen en als hij dan nagaf mee moest geven.
Dan moet de teugel ontspannen zijn zou je denken,, nee, hij neemt gewoon al de teugel mee daar beneden.

Het is niet zo dat ik erop kan oefenen want hij is niet meer in mijn bereik. Ben via bokt ook naar hem opzoek.
Maar ben er echt heel benieuwd naar en hoe je het kan verhelpen is mij dan ook de vraag.

(heb wel eens van iemand gehoord,, teugels ineens loslaten, dan schrikt het paard en doet hij het nooit meer,,)
Dit vond ik zielig klinken dus nooit geprobeerd.

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen,,

Meer info,, vraag maar raak!

malloesje

Re: Hangen aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:39

Hoe standaard en hoe 'bokt' om het te zeggen, maar ik zou een fijne instructeur zoeken die je verder kan helpen met dit probleem. Het klinkt alsof je je paard teveel op de hand rijd en te weinig activiteit in de achterhand. Succes ermee :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:42

een paard kan niet in je teugels gaan hangen als jij geen druk geeft, dus je heb de oplossing je houd hem te lang vast, gaat hij toch hangen maak hem dan losser

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:12

Dan moet je gewoon veel meer met je been rijden. Voel jij teveel gewicht in je teugels? Been. Geen reactie? Wat harder been geven. Dat steeds herhalen. Zodra een paard er van achter meer bij komt, komt ie vanzelf wat omhoog.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 00:03

malloesje schreef:
Hoe standaard en hoe 'bokt' om het te zeggen, maar ik zou een fijne instructeur zoeken die je verder kan helpen met dit probleem. Het klinkt alsof je je paard teveel op de hand rijd en te weinig activiteit in de achterhand. Succes ermee :)

Wat ik al eerder zei is dat het paard niet meer in mijn bereik is dus dit is idd een te makkelijk antwoord.
Ik wil weten waarom hij het deed en wat ik er in de toekomst aan kan doen

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 00:04

nicky_rilana schreef:
een paard kan niet in je teugels gaan hangen als jij geen druk geeft, dus je heb de oplossing je houd hem te lang vast, gaat hij toch hangen maak hem dan losser

Maar als ik mee geef en los laat dan neemt hij alle teugels mee naar beneden,
Dus dan loopt hij met zn neus op de grond,,

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 00:06

Geryon schreef:
Dan moet je gewoon veel meer met je been rijden. Voel jij teveel gewicht in je teugels? Been. Geen reactie? Wat harder been geven. Dat steeds herhalen. Zodra een paard er van achter meer bij komt, komt ie vanzelf wat omhoog.

klinkt heel logisch wat je zegt, alleen hij loopt al super compact en voorwaarts, anders maakt hij zn passen niet meer af (volgens de instructrice)
Ik ben juist klein met mn hulpen omdat hij een heel gevoelig paard is, hij is kei goed aan mn been. Maar met nageven wil hij toch te diep en te laag.
Krul rijden ben ik geen voorstander van dus ik wil hem daar ook niet op gaan aanmoedigen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:30

Buitenteugel op contact en licht meegeven, binnenteugel laten voor wat het is en je paard flink vooruit rijden. Hij hangt omdat hij kan hangen, dit is zijn steun. Haal die steun weg (handen meegeven dus) en hij zal opeens op eigen benen moeten lopen en zich moeten concentreren omdat je hem vraagt vooruit te gaan.

Edit: teugels meegeven wil niet zeggen helemaal loslaten. Je geeft een beetje mee en zonder been lukt niet wat ik hierboven uitlegde. Kort gezegd je verrast hem met het wegnemen van zijn steun en drijft hem tegelijkertijd naar je hand toe.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:18

TS; we geven je allerlei antwoorden maar kennelijk weet je het al want je weerlegt alles. Een paard dat hangt in de teugel is gewoon NIET aan het been en heeft geen actief ondertredend achterbeen. Dat kun je onder andere doen door tempowisselingen (kort en elektrisch) en overgangen. Nog steeds blijf ik er bij dat je op zoek moet gaan naar iemand die je daarbij kan helpen én dan iemand die wél binnen je bereik is!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:23

Mij is altijd geleerd: voorwaarts rijden. Ik zou dat proberen. Hangen is een teken van te weinig actie in de achterhand en dit kun je verbeteren door meer voorwaarts te rijden.

Edit: Hij loopt op de voorhand als hij hangt, neem ik aan? Kan het geen balansprobleem zijn? Heb je een filmpje?

Succes :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:54

Als een paard zijn achterhand er goed onder heeft, is het heel moeilijk om toch diep te gaan en te gaan hangen. Sowieso is hangen niet goed, maar heel diep is moeilijk en daarom vallen paarden die diep lopen meestal altijd op de voorhand. Je probleem wetend denk ik niet dat jij dit wel al met jouw paard kan.

Ik blijf erbij dat je dit om moet lossen met je been. Ik heb een paard dat ook gewoon prima actief en bij elkaar loopt, maar zij wilde altijd rond en diep lopen (ze wilde geen contact), en ontzettend gevoelig voor m'n benen. Ik heb dit ook opgelost met m'n been. Mijn handen bleven op de plek als waar ze zou moeten lopen, en ik reed haar daar met mijn benen naartoe. Voor jou is het idee precies hetzelfde.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 10:58

Lara_Silver: Dat is inderdaad iets wat ik in de toekomst ga proberen, ik rijd al wel veel overgangen en wendingen, maar idd altijd druk op beide teugels gelijk. Ik laat btw de teugels nooit helemaal los,, alleen als ik wil gaan hals strekken laat ik ze geleidelijk aan (met contact) los.

Laura_x_ Tnx,, xx

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:02

Geryon schreef:
Als een paard zijn achterhand er goed onder heeft, is het heel moeilijk om toch diep te gaan en te gaan hangen. Sowieso is hangen niet goed, maar heel diep is moeilijk en daarom vallen paarden die diep lopen meestal altijd op de voorhand. Je probleem wetend denk ik niet dat jij dit wel al met jouw paard kan.

Ik blijf erbij dat je dit om moet lossen met je been. Ik heb een paard dat ook gewoon prima actief en bij elkaar loopt, maar zij wilde altijd rond en diep lopen (ze wilde geen contact), en ontzettend gevoelig voor m'n benen. Ik heb dit ook opgelost met m'n been. Mijn handen bleven op de plek als waar ze zou moeten lopen, en ik reed haar daar met mijn benen naartoe. Voor jou is het idee precies hetzelfde.

Ik begrijp wat je bedoelt inderdaad, ik was veel bezig met wegrijden vanuit de achterhand en door zijn achterknie blessure vond hij dit knap lastig,,
Bedankt voor het meedenken en je kan het btw echt goed verwoorden:P

Mod. Ik wil er een slotje op want ik heb genoeg info. Tnx iedereen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:10

Goed verzameld?
Ik zou kiezen voor lekker naar voren met veel schakelingen, of een ophouding en dan hand weer naar voren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:06

MarlonNaldo schreef:
nicky_rilana schreef:

Maar als ik mee geef en los laat dan neemt hij alle teugels mee naar beneden,
Dus dan loopt hij met zn neus op de grond,,

dan moet jij zo snel zijn dat hij daar geen kans voor krijgt, jij opend, en als je voelt dat hij weg terekt sluit je weer

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:27

Als hij in je handen hangt, moet je los laten, want zoals hierboven ook vermeld,
een paard ken nooit hangen als jij geen druk geeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:19

-> RT-P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:27

malloesje schreef:
Een paard dat hangt in de teugel is gewoon NIET aan het been en heeft geen actief ondertredend achterbeen.

Mijn paard loopt ook te diep maar is WEL aan het been en loopt ook goed op de achterhand.

Mijn instructrice gaf als tip dat je dan goed been moet blijven geven en je handen openen en sluiten. Hij moet dan zichzelf gaan dragen.... (ik ga er morgen mee aan de slag, weet dus nog niet of dit gaat werken)

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:06

veel tempowisselingen rijden werkt bij mij

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:47

Ik heb dit ook met een manegepaard wat heel irritant is.
Bij dit paard helpt achterover zitten en een keer naar voren trappen best goed :)
Volgende x neem ik langere zweep mee om keer tegen achterhand tikje te geven dat ze op haar eigen benen moet lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:52

Sleutelwoord is actief van achter naar voren naar de hand toe rijden. Dit paard is niet voor het been.
Omdat hij niet voor je been is kan hij gaan hangen hij is immers niet actief naar voren gereden naar de hand toe maar de hand heeft meer gevraagd dan het been.
Je kunt zeggen dat je paard wel actief was maar dus niet actief genoeg.
Als een paard hangt moet hij altijd naar voren weg gereden worden.
Verzameling is niet de oplossing, tenzij je hem actief op zit en been er naar toe rijd. Zodra het paard hangt hand openen en weer naar voren weg.