Moeite met aanspringen naar galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandravrouw1

Moeite met aanspringen naar galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:29

Heee,

Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats op Bokt.nl maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb sinds 2,5 jaar een hele lieve Haflinger die erg veelzijdig is en altijd haar best voor me doet.
We rijden geen wedstrijden omdat ik (nog) geen trailer heb. Het gaat steeds beter maar we hebben problemen met het aanspringen.
Ik probeer altijd voor de hoek al te gaan door zitten zodat het aangalloperen niet onverwachts komt, maar als ik haar dan echt wil laten aanspringen gaan we eerst in een veel te harde draf en dan springt ze aan.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling maar ik weet niet hoe ik haar meer op de galop kan voorbereiden.
Ook tijdens het galopperen valt ze snel terug in draf. Stap en draf gaan verder heel netjes ze loopt erg soepel en nageeflijk alleen is de galop voor ons beiden toch wat moeilijker!

Dus als jullie tips hebben; Graag!

Groetjes Sandra,

Anoniem

Re: Moeite met aanspringen naar galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:21

Je zou je galophulp kunnen versterken door haar zacht aan te tikken met een zweep, niet op haar kont maar bijvoorbeeld op de schouder als je met een korte zweep rijdt of net achter je kuit als je met een lange rijdt. Het is niet ideaal, maar het paard zou in principe direct op jouw hulp moeten reageren zonder eerst hard te gaan draven.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:34

Hoe is haar galop?
grote kans dat het aanspringen niet goed gaat, niet omdat ze niet reageert
op je hulp maar omdat ze kracht mist om verzameld te
blijven en dus uiteenvalt.
goed dat je voor de hoek aanspringt want op een volte
kan ze iig haar binnenbeen voldoende onderbrengen.

sandravrouw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:53

zodiacje: Jaa, daar kan je inderdaad wel gelijk in hebben!
Ze heeft de neiging om erg hard te gaan omdat haar vorige eigenaren veel met haar gingen crossen enzo...
Als ik haar dan wat in probeer te houden om meer controle te krijgen en nageeflijk te krijgen valt ze vaak terug naar draf.
Hoe kan ik haar dan beter verzameld houden?
Bedankt voor jullie reactie"s!

Groetjes

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:58

wat ik als tip heb gekregen (zat in dezelfde situatie) is doorgaan zitten, stelling, buiten been na achterleggen. en dan mag die nog niet gaan versnellen! pas als je je binnen been aanlegt, mag die aanspringen. en die binnenbeen leg je pas als die weer rustig draaft :) dit heeft bij mij heel erg geholpen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:47

Vooral niet in een hoek laten aanspringen, dit is imo in de galop gooien net als heel hard draven en dan aanspringen. Je paard springt dan aan omdat hij wel moet, aanspringen uit onbalans. Bij jonge paarden zonder balans werkt dat wel. Echter hoort men imo in een verder stadium van de africhting ook andere methoden te gebruiken.

Problemen bij het aanspringen komen meestal voor door een krachtgebrek. Een fijne methode om mee te beginnen vind ik door het paard te laten aanspringen op een volte. Dwz je maakt een volte bv. A - X -A, ongeveer bij de X ga je doorzitten. De hulpen geef je op het moment dat het paard weer op de hoefslag komt vlak voor de F. Hierdoor word de gehele buitenhand van het paard 'vertraagd' door de bakrand. Het paard ondervind er ook steun aan en zal makkelijker op het goede been en in balans aangalopperen.

Heel belangrijk is dat je je paard onder het hele gebeuren recht houdt. Zeker geen stelling naar binnen aannemen, dit maakt het voor hem alleen maar makkelijker omdat hij zeker als het galopperen niet goed gaat over de schouder kan 'ontsnappen'. Dit terwijl het doel is het paard te versterken. Houdt de stukken galop kort. Dit houdt het plezier voor hem en voor jou er in. Imo is het helemaal niet constructief om zo lang mogelijk in de galop te houden. Liever korte stukken, waarna je hem zelf weer in draf brengt en dit meerdere keren verdeeld over de tijd dat je rijdt en op beide handen. Bei sommige paarden kan het helpen iedere keer op dezelfde plek aan te springen, echter maak ik hier persoonlijk niet graag gebruik van.

Houdt in de galop je zweep bij de hand, ga mee met de galopsprongen en grijp in zodra zijn ritme veranderd, wees snel, reageert hij niet op je kuit dan een tik met de zweep. Zoals ik al zei, zeker geen stelling naar binnen nemen, hiermee versterk je alleen de neiging van het paard om over de schouder weg te lopen. Ik maak liever gebruik van contrastelling, dit versterkt de binnenhand, de hand die moet 'grijpen'. Aan de longe stel ik mijn pony de helft van de tijd zelfs met een lichte stelling naar buiten, dit heeft bij ons erg goede versterkende resultaten gegeven!

En als laatste, wees ook kritisch naar jezelf. Zit jij goed recht boven je paard? (van bovenaf gezien) Dus zeker niet naar één kant hangen zoals je veel ruiters ziet doen als ze willen aangalopperen. En ook in het algemeen, je paard kan niet recht lopen als jij je gewicht niet netjes 'verdeeld.' Kleine tip om mee te beginnen, controleer of je dezelfde druk in beide stijgbeugels hebt. Dan ook je hulpen, geef je correcte, niet overdreven hulpen? Hoe zit het met je handen als je aanspringt, blijven ze netjes naast elkaar of trek je stiekem aan de binnenteugel? (wetende dat de buitenteugel imo het belangrijkste is, diegene die het paard leidt) Blijf ook met je bovenlijf recht zitten. (zijaanzicht) Niet naar achteren leunen, noch naar voren.

Dit zijn de vragen die ik me eigenlijk constant stel als ik aan het rijden ben, om mijn negatieve invloed zo klein mogelijk te houden. Vind hij iets moeilijk, dan kijk ik hoe het gaat zonder mij erop, gaat het dan beter ligt het hoogstwaarschijnlijk aan mij.

Ik hoop dat ik met mijn erg lange post je een beetje verder kan helpen. Had dit probleem eerst ook met mijn pony en heb van de bovenstaande tips heel veel profijt gehad. Ik teer er al een lange tijd op en ze blijven me helpen, iedere keer. Veel succes!

sandravrouw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:35

Wat een tips, echt super!
Ben het met Lara_Silver eens dat ik ook (of vooral) naar mijzelf moet kijken.
Ik denk dat de galop verdelen in meerdere keren ook zal helpen zodat het voor Armanda ook iets afwisselends is.
Hartstikke bedankt allemaal!

Groetjes:

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:00

Hoe is de galop aan de longeerlijn en buiten op (lang) recht stuk?
Ik ga mee met bovenstaande reacties over gebrek aan balans en kracht.
Met mijn haflinger merkte ik dat zijn galop aan de longeerlijn beter was (dan zat ik hem niet in de weg). En buiten galopeerde hij ook goed, maar in de bak was het nog te moeilijk.
Heb toen gewoon een poos niet in de bak gegalopeerd, maar gewerkt aan de balans van ons beiden in stap en draf.
En wel buiten stukken galop meegepakt en met longeren ook heel veel.
En nu kan ik in de bak ook weer galopperen als ik erop zit, hij is duidelijk krachtiger geworden en onze balans is verbeterd.

AmberSammy38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:42

Misschien moet je eerder gaan doorzitten? Logeren kan misschien helpen, ja! Veel succes

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:57

Ik had ook een verzorgpaard die eerst heel hard ging draven, we zijn toen steeds gaan trainen op het aanspringen, als zij harder ging, hield ik haar terug, Elke keer weer, ook vanuit stap ging het heel goed,

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:58

Als je op een volte gaat rijden, stelling vragen en volte sluiten kan je vaak makkelijk aangalloperen.

Of op het verkeerde been lichtrijden en been blijven geven, dat werkt beter bij jongere paarden!
Succes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:01

SaBiNa_S schreef:
Als je op een volte gaat rijden, stelling vragen en volte sluiten kan je vaak makkelijk aangalloperen.

Of op het verkeerde been lichtrijden en been blijven geven, dat werkt beter bij jongere paarden!
Succes.

Stelling zorgt voor onbalans en er is meer kans dat het paard op het foute been aanspringt. Gewoon recht houden die paarden met het aanspringen in de galop. Van stap naar draf vraag je toch ook geen stelling. Met stelling kan hij lekker over de schouder weglopen, zal nooit sterker worden in het lichaam en de problemen met aanspringen zullen blijven bestaan. Daarbij moet je een volwassen paard als een volwassen paard rijden, niet als een jong paard zonder balans.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:18

Hoe oud is de haflinger? Verder moet je denk ik duidelijker door komen met je hulp, gebruik daarbij een zweep. Geef de hulpen en wanneer hij/zij moet aanspringen geef je een tik mee. Wat doe je op het moment dat het paard in draf valt? spring je gelijk weer aan of blijf je draven?

sandravrouw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:12

Mijn haflinger is 13 jaar, maar ik wil nu niet het idee opwekken dat het aanspringen een ramp is want dat is absoluut niet zo. Wij hebben er alleen meer moeite mee dan met de andere overgangen.
Als ze terugvalt naar draf probeer ik haar eerst weer in een rustige draf te krijgen en weer opnieuw aan te springen.
Bedankt voor alle tips; ik ga er zeker wat mee doen!