Hoe houdt ik mijn paard fit in de wintermaanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Hoe houdt ik mijn paard fit in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:13

Hallo!

Ik zit momenteel in een erg drukke periode en ik rijd alleen nog maar in het weekend. Dan rijd ik altijd buiten, ik heb geen bak meer. Doordeweeks probeer ik zoveel mogelijk te longeren, maar door de regen kan dit vaak niet (modder). Mijn paard staat dag en nacht op het land en daar longeer ik ook.
Het probleem is dat mijn paard behoorlijk vast begint te zitten aan een kant, vroeger deed ik tijdens het rijden altijd oefeningen om dr los te krijgen maar dit is nu dus weg gevallen.
Heeft er iemand tips hoe ik dmv longeren haar losser kan krijgen, en als ik niet kan longeren, dan oefeningen op de grond?
Ik heb trouwens alleen een pessoa teugel. Ik ben niet zo gek van hulpstukken tijdens het longeren, tenzij het vriendelijk is maar ben er na jaren nog steeds niet over uit welke dat dan moet zijn.

gupje

Re: Hoe houdt ik mijn paard fit in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:33

kimmiee,,, ja had je toch bij ons moeten blijven hahahahah neehoor wijfie.. hoop dat je wat tips krijgt!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:36

Misschien longeren met dubbele longe?
Krijg je een beetje hetzelfde idee als met rijden, alleen sta je er dan naast :+ Vind het zelf een hele fijne manier van longeren!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:40

Dubbele longe werkt heel goed ja :j
Maar dan moet je het wel even doorhebben, misschien handig om iemand erbij te halen die even met je mee kan kijken.

Ook touwtjes kan erg fijn helpen, dan moeten ze het zelf een beetje uitzoeken.
Je hebt ook een ander hulpmiddel, een lang touw dat door het bit gaat en achter de schoft en oksels. Ben even kwijt hoe het heet, maar dat zal iemand vast wel weten.

Succes

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:59

Die heb ik ook, kan je bij epplejeck kopen. Een touw wat je aan een kant van het bit vastmaakt en dan tussen de voorbenen over de rug weer onderdoor tussen de benen het vasthaakt aan de andere kant van het bit.
Je kan de diepte stellen, erg fijn ding. Kost zo,n 30 euro. Zo mee klaar. Zo'n pessoa is een gedoe met al die touwtjes en katrolletjes...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:52

Zal eens kijken of een dubbele longe wat is! Dan kan ik haar in stap los maken als het modderig is. Ze hoeft niet aan de teugel te lopen ofzo, ben alleen bang dat ze last van dr spieren of rug krijgt als ik het zo vast laat zitten.

Gupje: Bij Tesselaar was de longeerbak nu ook te zwaar voor haar geweest haha. En beweging heeft ze nu zat. :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:55

jacolien schreef:
Die heb ik ook, kan je bij epplejeck kopen. Een touw wat je aan een kant van het bit vastmaakt en dan tussen de voorbenen over de rug weer onderdoor tussen de benen het vasthaakt aan de andere kant van het bit.
Je kan de diepte stellen, erg fijn ding. Kost zo,n 30 euro. Zo mee klaar. Zo'n pessoa is een gedoe met al die touwtjes en katrolletjes...

Die bedoel ik ja, hoe bevalt die?
Zit er aan te denken om er ook eentje aan te schaffen..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:56

Ik longeer gewoon de modder. Ok niet elke dag en lang niet zo zwaar als normaal, maar het gaat goed. Mijn paard was voorheen ook erg lui gecoordineert, nu moet hij wel. Hij gleed voorheen op een perfecte ondergrond nog uit, nu zelfs in de modder niet meer.
En ideaal als vervanging van cavaletti.
Wel zorgen dat je het aanpast op het paard.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:59

Mijn paard heeft al een paar peesblessures gehad en ze heeft een lichte hko. Dus ik denk niet dat longeren in de modder met mijn paard verstandig is. Daarom zoek ik eigenlijk ook oefeningen die ik stilstaand of in stap kan doen, misschien moet ik eens een boek over grondwerk kopen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:02

Je kan proberen haar hoofd constant wat verder in te buigen naar een kant, maar ik denk niet dat dit de manier is om je paard soepel te houden.
Vaak hou je toch een paard soepel met beweging of je kan een paar keer een masseur laten komen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:09

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:06

@Aiehsja: Ja dat doe ik al een beetje. Denk ook niet dat het echt werkt. Maar beter dan niets.

@doei: Leuk, dankjewel!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:24

Als de grond te slecht is om te longeren zou ik er op gaan zitten en dan gewoon alleen stapwerk doen...In stap kan je vrijwel alles soepel maken wat je soepel wilt hebben.

Verder vraag ik me vooral af waarom je paard 'vast' zit...Paarden gaan alleen maar uit zichzelf vastzitten door een trauma, of omdat ze ergens iets ontlasten/scheef belasten. Een gezond paard is niet stijf. Wel wat scheef, maar niet zodanig dat ze er vast van gaan zitten. Een paard dat gewoon normaal weidegang heeft, niet bejaard is en niet 'stuk' is hoor niet vast te zitten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:28

kun je niet gewoon gaan uitrijden en buiten rechtuit lekker gaan stappen en draven denk dat dit nog steeds het beste is hoor in plaats van longeren op een modderige weide :)

lekker los teugeltje en gaan met die banaan

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:08

kan linda je niet nog af en toe helpen met parelli?? dat vonden jullie allebei leuk toch?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:17

ja misschien wat stapwerk onder het zadel?

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:22

Linda heeft het een beetje druk geloof ik. En ikzelf ook, als ik 's avonds op stal ben kan ik niet naar buiten, omdat het donker is en er geen verlichting is langs de weg. Vandaar dat ik zo weinig rij.

Esther: Zoals ik al eerder zei heb ik een paard met beenproblemen. Vandaar dat ik mijn best probeer te doen haar fit te houden.