Paard doet mond open met stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colani

Paard doet mond open met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 08:49

Ik heb een probleempje met men stang en trens, men paard gaat heel hard knabbelen dat zijn mond open gaat niet constant hij knabbeld er eigenlijk meer op en de vlokken schuim vallen er uit.
Nu mijn vorige lesgever zei dat dit te maken had met de inwerking van de handen (te streng inwerking) maar dit is nu niet het probleem want zelfs met een zachte hand doet hij het.
Met een gewoon trensje viel dit zo niet op , maar als ik er nu op let doet hij het daar ook alleen zit daar het sperriempje en kan ik de mond toehouden.

Voorlopig heb ik nog geen commentaar op wedstrijd gekregen, en ik was verleden week op jumping Mechelen en het viel me op dat in de dressuur er toch redelijk veel paarden dit doen.
Nu was mijn vraag kan ik dit verminderen? Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Nu mijn nieuwe lesgever heeft de neusriem al wat strakker gedaan wat een klein beetje helpt, maar toch vindt ze soms ook wel dat het wat fel is.

Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Paard doet mond open met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:04

Heel simpel, pijn. Weet je wel hoeveel ijzer er in de mond van je paard zit? Dichtsnoeren is dan ook echt uit den boze want dan kan je paard helemaal niet meer de pijn verlichten.
Laat zijn mond eens nakijken door een dierenarts, misschien ligt het aan de tanden. Je kunt zelf ook kijken op de plek waar je bit ligt, als dat heel rood is dan moet je direct stoppen met je st.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 09:08

Ik wil eventjes zeggen dat dit op regelmatige basis nagekeken wordt , de tandarts is nog maar net gekomen dus dat is het niet. en dichtsnoeren is nu ook niet wat ik doe. de neusriem moest gewoon vaster.
Het is juist als mijn stang losser hangt dat hij het doet.
Als het pijn deed had ik het al gemerkt ik ken men paard door en door.... andere opties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:11

Het is hoe dan ook wat lichamelijks. Train je altijd met stang en trens?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:13

Dr gaat nogal wat ijzer in met stang en trens. Misschien heeft ie teveel in zijn mond. Sommige paarden kunnen dat gewoon niet hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:14

Ik heb er ook 2 gehad die dit deden.
Toch zit het in je basis,het paard moet beter in aanleuning komen.
Juist als je wat meer druk krijgt zul je merken dat het minder wordt.
Naar de hand toe drijven dus en dat opvangen in de hand.
Dan sluit de mond vanzelf weer.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:17

Heeft je paard een kleine mond? het zou ook zomaar kunnen dat hij de ruimte voor stang en trens niet heeft..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:21

Ze zegt dat hij het op trens ook doet.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:28

gewoon te veel in de mond.
als je paard het niet kwijt kan, en het doet indd zeer dan gaat zn mond open om de pijn te onderdrukken. en als je zn mond snoert, gaat ie overdreven kauwen om de pijn alsnog weg te krijgen.
je kan t een beetje vergelijken met als wij onze bakkes(verhemelte) verbranden, dan gaat t prakkie ook van links, rechts of we spugen t uit, en ook dan hebben wij veel speekselproductie, en een paard uit het door zijn mond te openen.

probeer het anders met 1 bit, en kijk op welk hij het lekkerst loopt.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 09:36

dat is het probleem op een trens doet hij dit ook wel, nu ik PSG startrechtig ben ben ik wel verplicht om met stang en trens te rijden. Ik train vaker met de gewone trens den SenT, maar nu het wedstrijdseizoen begint train ik er wat meer bij.
Tot nu geen echte commentaar er op, en ik denk dat het wat verkeerd uitgedrukt wordt maar men paard loopt echt wel niet constant met zijn mond wagewijd open hoor!
Ik rij met koperen bitten omdat toch al zchter is ik heb een dubbelgebroken trensje en de stang is van harde plastiek en de zachste die er is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:59

Accepteert je paard wel een gebroken trens in de mond?
Die van mij niet nl.. die loopt het fijnst op een ongebroken trens.
Als ik er iets in hang wat gebroken is, loopt hij alleen maar te kloten op het bit.

Nadeel bij stang en trens is dat je (volgens mij) altijd een gebroken trens in de mond hebt.
Wie weet reageert je paard daar wel op.. en naar mate je meer stang erbij pakt (dus verhoudingsgewijs de trens wat losser laat) hij stabieler wordt.

Mocht dat het probleem zijn, kan je paard wel baat hebben bij een voorgevormde onderlegtrens.
Of evt een danger onderlegtrens, maar weet zo niet of die er zijn.. :o

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:56

Ik vind de uitspraak pijn nogal heftig hoor. S&T lijkt nu net een of ander martelwerktuig. Als een paard echt pijn zou hebben van een bit krijg je een onrustig hoofd etc... En niet alleen mond open en wat schuim.

Ik ga mee met het verhaal van Amber dat het probleem waarschijnlijk in de aanleuning zit. Ook ik heb er last van gehad bij mijn ruin. Hij probeert nu nog zijn tong dubbel te vouwen achter de stang, knabbelt enorm op zijn bitten, schuim tot aan zijn oren.... Toch loopt hij nu na 3 maanden trainen veel beter in aanleuning dan hij ooit heeft gedaan. Dus er is nog hoop :)

Misschien nog wat verder zoeken naar de juiste stang of juiste combinatie stang en trens. En vooral hulp zoeken bij je training met S&T. Mensen met veel ervaring hebben misschien net de juiste tip voor jou.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:17

De juiste stang & trens zijn wel belangrijk. Sommige paarden lopen beter met een hoge tongboog, andere dan weer niet. De ene heeft liever een enkelgebroken onderlegtrens, de andere een dubbelgebroken. Dan heb je nog de verschillende soorten metalen, verschillende lengtes van de scharen, de zogenaamde 'babystang'. Ik ben overgestapt naar die laatste nieuwe stang van Sprenger, geheel anatomisch gevormd, duur grapje maar mijn paard loopt er stukken beter mee. En ja voor de rest, werken aan je aanleuning, goede verbinding van achter naar voor en een zachte hand.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 14:25

ja misschien eerst toch maar aan het werk gaan met aan de aanleuning te werken zo te horen.
er zijn zoveel verschillende bitten, ik kan ze toch niet allemaal gaan kopen zonder misschien enig resultaat.

Izzy.... wat is er dan zo anders aan je nieuwe babystang van sprengers? En hoe zag je het verschil dat je paard opeens anders ging lopen ?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:32

Colani schreef:
ja misschien eerst toch maar aan het werk gaan met aan de aanleuning te werken zo te horen.
er zijn zoveel verschillende bitten, ik kan ze toch niet allemaal gaan kopen zonder misschien enig resultaat.

Izzy.... wat is er dan zo anders aan je nieuwe babystang van sprengers? En hoe zag je het verschil dat je paard opeens anders ging lopen ?

Joh, af en toe iets ruilen met stalgenoten, instructeur of tweedehands kopen. Ik heb nog wel wat voor je te leen hoor ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:36

Ik heb geen babystang :) Ik heb een ander model gewone stang van Sprenger.
Babystang heeft kortere scharen en het hefboomeffect is dus kleiner, maar je hulp bereikt de paardenmond sneller.
Ik heb de Dressuurstang Bemelmans Bicolor van Sprenger. Die is qua anatomie beter gevormd naar de paardenmond. Scharen zijn hetzelfde als van andere normale stangen.

Inderdaad gewoon eens bitten van instructeur, stalgenoten, vrienden, ... eens ruilen en proberen.

Ik zag het verschil met die nieuwe dressuurstang vooral in het feit dat mijn paard hem makkelijker aan nam en er ook veel rustiger mee liep. Die andere zal toch niet zo goed in z'n mond gelegen hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:58

Colani schreef:

Bij sommige ruitersportzaken kan je bitten 'huren' om uit te proberen. Misschien eens navragen bij zaken in de buurt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:37

Ik zou ook even een ander bitje proberne het paard heeft er duidelijk moeite mee, vind het ook heel jammer dat ze stang en trens verplichten, lijkt mij juist als je op hoger niveau rijd dat je minder op de trens doet en dat die er wel uit kan en meer op je kan rijden, maar helaas is dat niet zelfs anky heeft moeite met een onafhanjelijke zit;-)
Maar ik zou zeker de neusriem niet strakker doen juist losser en al sje enkel met trens rijd de sperriem eraf halen, het is in elk geval een rijtechnisch probleem , je zou ook eens kunnen kijken wat hij doet al sje b.v zonder zadel rijd, miss zit je te gespannen in het zadel, kun je gelijk kijken ho ehet met jou balans is , want dat kan ook een oorzaak zijn te veel storen in de rug van het paard

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:56

zonder zadel wil ik wel eens proberen, dat mag geen probleem zijn allen heeft hij nogal een scherpe schoft ;) en dit zal misschien wat pijnlijk zijn.
Ik heb vandaag een andere lesgever onder de armen genomen, hij doet ook ostephatie en hij heeft kennis van een curssus zadelpassen. Misschien komt hier binnenkort een oplossing uit.

Hier in belgie heb ik nog geen een ruiterzaak gezien dat bitten huurt. IK mag ze wel passen maar niet mee rijden , alvast bedankt voor de tip.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 07:25

Op de site van sprenger staan deze zaken al testcenter, misschien zit er 1 in de buurt?

company: SELLERIE GILBERT
street: 48, RUE DE MONS
Zip Code / city: 1400 NIVELLES
phone: 0032/67214174
website: www.selleriegilbert.com

company: YEGUADA ALEGRIA
street: Obberg 103
Zip Code / city: 1780 WEMMEL
phone: 0032/477427645
e-mail: mathieudebois@gmail.com
website: http://www.pure-race-espagnole.be

company: CLOOTS
street: BEEKSTRAAT 44
Zip Code / city: 1861 WOLVERTEM
phone: 0032/52300792
e-mail: luccloots@skynet.be

company: ELIANE KIL
street: WEELTJENS 19
Zip Code / city: 2040 ZANDVLIET
phone: 0032/473283180
e-mail: info@elianekilproducts.com
website: www.elianekilproducts.com

company: HORSEWHIP B.V.B.A.
street: BATTELSESTEENWEG 319
Zip Code / city: 2800 MECHELEN
phone: 0032/15272648
e-mail: horsewhip.bvba@pandora.be

company: HORSE BOETIEK
street: HOOGSTRAATSEWEG 134
Zip Code / city: 2990 LOENHOUT (WUUSTWEZEL)
phone: 0032 36696295

company: SNEYERS-SCHEPERS N.V.
Street: BLANKKLAARSTRAAT 50
Zip Code / city: 3290 SCHAFFEN DIEST
phone: 0032/13311269
e-mail: info@ruitersportsneyers.be
website: www.ruitersportsneyers.be

company: BVBA DE PAARDENSMIDSE
street: WILDERENLAAN 20
Zip Code / city: 3803 SINT TRUIDEN
phone: 0032/11694828
e-mail: depaardensmidse@hotmail.com
website: www.paardensmidse.be

company: HORSE AND FREEDOM
street: TORHOUTSESTEENWEG 384
Zip Code / city: 8210 VELDEGEM
phone: 0032/50277616
e-mail: info@horse-and-freedom.be
website: www.horse-and-freedom.be

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 08:57

BEDANKT, voor de adressen, wel raar mijn vaste paardenshop zit er bij en heb het over een paar weken gevraagd ik mocht allen maar passen en niet mee rijden :D
En mag ik dan in deze aken gaan vragen om een bit van sprengers uit te testen?
Als dit zo is ga ik hem dit eens voorleggen dan moet hij het wel doen.
Het is het proberen waard, ik ben er nl al jaren klant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:16

Haha, op de site staat dat het een testcenter is? Ik weet het verder ook niet, misschien dat hij ermee gestopt is, maar vragen kan altijd...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:18

Klein plukje hooi geven wanneer hij het bit in heeft,mijn paard deed het eerst ook en beet daardoor weleens op haar lip of tong en dat kun je niet hebben,nu had ik de tip gekregen een pluk hooi te geven met bit in,deze slaat dan om het bit waardoor het paard sabbelt in plaats van knabbelt.
Na twee keer was het over.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:51

Dat van het hooi heb ik nog niet gehoord, kan het zeker eens proberen, hat is nu niet zo een drastische ingreep dus he proberen waard.
Vanaf volgende week heb ik weer regelmatig les, als hier iets uitkomt laat ik het zeker weten.

Alle tips zijn nog welkom :o of ervaringen

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:19

Die tip had ik van Alex van Silfhout,zij hadden dat probleem ook bij Ruby en die bijt nu ook niet meer op de tong of lip. ;)